Iemand kan zich toch vergissen? Ze is immers geen dokter. Dat kun je ook niet verwachten als je op een forum je vraag stelt.
Eens.... Het is een vergissing, dat is iets anders dan bewust verkeerde info delen. Het lijkt me sowieso verstandig dat TS contact opneemt met haar verloskundige voor haar specifieke situatie.
Uitwerking kan hetzelfde zijn. Men moet gewoon echt voorzichtig zijn met informatie delen maar ben het met je eens dat het zeker geldt voor medische informatie vragen. Wellicht kan diegen die zich vergist heeft de reactie aanpassen.
Nee hoor, ga ik niet doen. Als men verder leest ziet men een correctie. 2 zaken door elkaar halen die met elkaar te maken hebben is niet zo heftig dat daar de eerste informatie voor moet worden aangepast. Het is niet van dusdane aard dat het ernstig schadelijk is dat moeder en kind in gevaar komen dus de zaken groter maken dan het is lijkt mij niet Het is het risico van de vragenstelster op een forum. Mijn kleine vergissing heeft geen directe gevolgen, t is immers gecorrigeerd... 'Men' moet zich er ook bewust van zijn dat t stellen van dergelijke vragen op een forum niet altijd de beste manier om accurate informatie te verkrijgen. (En buiten dat: een mens kan een fout maken, niet te zwaar aan tillen)
Hoezo zou je infornatie laten staan die gewoon niet klopt? Vergisising of niet maakt toch niet uit? Natuurlijk vergissingen en fouten maakt iedereen alleen de één gaat er wat sportiever mee om dan de ander. Jouw reactie hierboven doet vermoeden dat jij bij de laatste categorie hoort. Het is niet gecorrigeerd want je laat de onjuiste informatie gewoon staan en mensen op het verkeerde been zetten of in de war brengen is wél schadelijk zeker als je weigert de onjuiste informatie weg te halen. Wat betreft het forum.en niet altijd juiste informatie op een forum kunnen vinden dat klopt, maar daar heb we allemaal.een verantwoodlijkheid in. Het is niet zo dat omdat het een forum is, je van alles mag roepen en dat de lezer dan zelf maar moet weten dat ze het hier met een korreltje zout moet nemen. Ik vind deze reactie van jou echt heel kinderachtig en onverantwoord.
Niet zo discussiëren dames, we zijn mensen en maken allemaal fouten. Laten we niet zo tegen elkaar doen, ben al zwanger heb het al zwaar genoeg
Mag ik hier nog een vraag over stellen? Ik was namelijk in de veronderstelling dat bij een nipt test met nevenbevindingen naar alle chromosomen gekeken wordt (behalve geslacht). In dat geval zou trisomie toch naar voren moeten komen onder de noemer "nevenbevinding"? Want van alle chromosomen te veel hebben, lijkt me een nevenbevinding. Of staan die parameters niet zo ingesteld bij het testen en zit ik er compleet naast? Even voor mijn lering...
Je bedoeld triploïdie denk ik.. en nee dit komt niet naar voren. Het staat puur ingesteld op uitschieters en op het moment dat er van alle chromosomen 3 ipv 2 zijn, ziet de test dit alsof er dus geen uitschieters zijn omdat ze zegmaar allemaal abnormaal zijn. Ook bij de nevenbevindingen komt er echt een hele boel niet uit.. dit zijn gewoon dingen die soms opvallen omdat het chromosoombeeld in z’n compleet bekeken wordt. Het wilt niet zeggen als je een “goede” nipt test gehad hebt dat de moeder en baby compleet gezond zijn.. of je nou met of zonder neven bevindingen gekozen hebt
Thanks. Ja, ik bedoelde idd triploïdie. Wat bijzonder. Ik wist dit niet. Natuurlijk weet ik dat er geen 100% zekerheid wordt gegeven, maar dat er nog zo goed naast gezeten kan worden, verbaasd me. Ik had namelijk verwacht dat de parameters dan zo ingesteld staan dat er bijvoorbeeld qua chromosomen niet meer mogen zijn dan 2 (ik noem maar een getal). Elke hit boven 2 wordt dan gezien als nevenbevinding. Maar zo zie je maar weer, dat je nooit uit moet gaan van een aanname. Weer wat geleerd. Thanks.
Ons kindje had een chromosoom te weinig ofwel 22q11 deletie. Is niet uit de nipt met nevenbevindingen gekomen. De nipt was goed.
Pff ook al zo’n verdrietig verhaal Ik had dit keer ook weinig vertrouwen in de NIPT.. maar na uitleg is het nu wel duidelijk. Eigenlijk kan hij alleen gebruikt worden om Down, Patau & Edwards op te sporen en dat was het dan ook.. Ben ook wel benieuwd hoe ze er bij jullie uiteindelijk achter zijn gekomen? liefs
Ze zijn er achter gekomen met de 20 weken echo, ze had een ernstige hartafwijking en ik kreeg daarna een vruchtwaterpunctie waar de chromosoom afwijking uit kwam.... We hebben toen besloten de zwangerschap met 22 weken af te breken.... Helaas hadden wij dus te pech dat de nipt deze afwijking niet kan opsporen.
Hier precies hetzelfde verhaal. met de 20 weken echo zagen ze dat er een aantal dingen niet klopte, hieruit een vruchtwaterpunctie gekregen en het vermoeden van triploïdie werd bevestigd (van alle chromosomen 1 teveel). Deze komt ook niet uit de nipt. Hierop de zwangerschap met 21+5 ook beëindigd
Wat bijzonder, bijna hetzelfde onderschrift inderdaad! Ik ben nu 24 weken zwanger, ook weer een meisje. Kun je al genieten van deze zwangerschap?
Ik ga de NIPT in België laten doen, dan krijg je alsnog het geslacht erbij Kost wel iets meer (NL is 175 euro, België is voor een Nederlander 390 euro). Heb ik in 2015 ook gedaan omdat het toen in Nederland nog niet mogelijk was, kostte me toen 675 euro.
Vanwege het geslacht inderdaad, dat weet je dan al met 12 weken en dat vond ik de vorige keer heel fijn. Ik trek het heel slecht om te moeten gokken in het begin met al die theorieën en geen idee of een geslachtsbepalende echo straks mogelijk is (corona) of dat het dan pas met 20 weken wordt. En het idee dat er altijd een kleine kans is dat ze ernaast zitten Nee, geef mij maar 100% zekerheid.
Hier helaas ook een kindje met een chromosoomafwijking, terwijl de NIPT gewoon goed was. Mijn jongste zoontje heeft 49,XXXXY syndroom, een afwijking op geslachtschromosomen. Wij hebben daarom bij deze zwangerschap ook de NIPT in Belgie laten doen. Maar dus niet omdat we het geslacht zo graag wilden weten, maar gewoon omdat we wilden weten of er een afwijking op de geslachtschromosomen waren. Vind het overigens raar dat daar in Nederland niet op getest word. Wij hebben deze zwangerschap ook een GUO gehad in plaats van een 'gewone' 20 weken echo. Nu blijkt dit een meisje en mijn zoontjes zijn syndroom bevat alleen jongetjes. Tevens zijn wij geen drager dus de kans op herhaling was sowieso heel klein.