medische indicatie door afstand?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door memmie91, 13 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. memmie91

memmie91 Lid

30 jun 2014
    82
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

ik ben nu 25 weken zwanger en ik was van plan om met de bevalling thuis te beginnen en het dan van de baby en van mijn eigen gevoel af te laten hangen of ik thuis zou blijven of naar het ziekenhuis zou gaan. Heb tot nu toe een prima zwangerschap, geen complicaties. Het is mijn eerste kindje.

Via de normale route duurt het plm. 30 minuten om naar het ziekenhuis te rijden, maar ik heb net bericht gekregen dat rond mijn uitgerekende datum er wegwerkzaamheden zijn, waardoor ik om moet rijden, hierdoor duurt het plm. 50 minuten volgens de routeplanner.

Aangezien ik pas over 3 weken weer een afspraak met mijn verloskundige heb, zou ik u graag willen vragen wat u in dit geval zou adviseren. Ben ik nu verplicht om in het ziekenhuis te bevallen? Wordt de bevalling dan vergoed door het ziekenfonds?
    Ik zou het zelf nu toch wel prettig vinden om naar het ziekenhuis te gaan, maar ik heb geen andere polis afgesloten omdat ik van plan was thuis te bevallen.

Alvast bedankt.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Memmie91,

de afstand is in principe geen medische indicatie. (je kunt ook gaan bevallen als je in de Efteling loopt bv. Al is waar je woont natuurlijk wel een voor ingecalculeerd risico). Het is aan de verloskundige om op tijd in te spelen op eventuele complicaties/stagnaties tijdens de bevalling. En anders wordt de ambulance gebeld. Je moet je zelf er fijn bij voelen. Spreek in ieder geval goed met je vk af dat je op tijd belt en wanneer zij wil dat je belt. En misschien zeggen zij wel dat zij liever hebben dat je poliklinisch gaat ipv afstand en wegwerkzaamheden. Al wordt het dan dus niet vergoedt door de verzekeraar.

Groetjes Brigitte

3. memmie91

memmie91 Lid

30 jun 2014
    82
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Brigitte,

op de website van de verloskundige staat een lijstje met postcodes waarin sowieso niet bevallen mag worden i.v.m. de afstand.

Dit noemen ze een verplaatste thuisbevalling en er staat bij dat dit vergoed wordt door de zorgverzekeraar.
    Ik zal bij de volgende afspraak om verheldering vragen bij de verloskundige.

Groet

Deel Deze Pagina