Mag een baby elke dag peulvruchten eten als vervanging van vlees? Ik had ergens gelezen dat ze niet elke dag peulvruchten mogen vanwege de eiwitten, maar het is voor hem wel een van de enige eiwit-bronnen behalve vlees die hij kan eten, omdat hij ook geen melk, kaas en yoghurt mag. Ei vindt hij (nog) niet lekker....
Maar qua bijvoeding dan? Ik weet dat het niet voor de voedingsstoffen is, maar hij mag natuurlijk niet teveel eiwitten...
Volgens mij kan je theoretisch elke dag peulvruchten eten maar waarom zou je? Er is zoveel andere lekkere groenten waarmee je kunt afwisselen?
Een baby hoeft niet perse vlees te eten, tot 1 jaar is het niet noodzakelijk. Flesvoeding of bv geeft voldoende benodigde stoffen zodat het onnodig is om structueel iets bij te geven (naast de vitamine d). Dus afgaand op wat ik weet en hierboven staat denk ik dat het onnodig is om dagelijks peulvruchten te geven. En bedoel je alle soorten peulvruchten?
In peulvruchten zit zovee minde eiwit dan vlees, dat ik me afvraag waar je dat gelezen hebt! Een ons kipfilet bevat 22,8 g eiwit per 100 g en kidneybonen 7,8 g.
Maar je hoeft niet elke dag vlees te eten... en het voedingcentrum zegt iets anders over de vervanging van vlees door peulvruchten dan Beatissimam... Peulvruchten | Voedingscentrum
ts, als ik je goed begrijp wil je elke dag peulvruchten geven omdat je bang bent dat hij anders eiwitten te kort komt omdat hij die dus niet uit melkproducten haalt en alleen uit vlees?? Maar uit de flesvoeding haalt hij toch ook eiwitten of niet?? Ik denk dat je in theorie best elke dag peulvruchten zou mogen geven als ik de link van het voedingscentrum mag geloven, maar dat het niet nodig is. Ik geloof niet dat hij nu eiwitten te kort zou komen ofzo.
oh.. dat zal maar je impliceert iets anders dan het voedingcentrum en het leek me goed dat TS dat weet en daar even een kijkje neemt.. Vlees is wel wat breder dan kip.. (wat ik trouwens gevogelte noem)
Klopt bijna. We eten geen vlees én ons zoontje dus ook niet, en hij eet daarnaast ook geen producten met melk (behalve de fles dan). Dus vandaar de vraag.
Wat is nou het probleem? Ik laat gewoon zien adhv een voorbeeld hoeveel eiwitten vlees en peulvruchten hebben. Kip is gewoon vlees en ik wil er ook wel biefstuk en gehakt naast zetten? En linzen en bruine bonen? Ben je dan tevreden? Biefstuk 23,8 Kipfilet 22,8 Rundergehakt 19,1 Linzen 10,0 Kidneybonen 7,8 Bruine bonen 7,5 Ik plaatste mijn post dus om het idee, om de grote lijn en welke vleessoort en welke peulvruchtensoort je ook neemt, het ontloopt elkaar niet veel. Maar ik heb verder geen zin me te verdedigen. @Ts: Conclusie: vlees bevat veel meer eiwitten dan peulvruchten. Peulvruchten, als die ik noem, bevatten tevens koolhydraten, vlees niet. Vervangen kan, maar peulvruchten zijn gasvormend, dus om die iedere dag te geven lijkt mij niet verstandig, Vlees hoeft trouwens ook niet iedere dag. Mijn zoon (5) eet amper vlees en heeft een zeer goede voedingsstatus.
ow wacht, jullie eten helemaal geen vlees, dat begreep ik verkeerd. Dus het gaat ook niet alleen om nu maar om hoe je dat de komende jaren aanpakt ofzo. Heeft hij KMA omdat hij verder niks met melk eet?
@Beatissimam..geen probleem hoor. Het voedingcentrum geeft aan hoeveel er nodig is om vlees te vervangen. Dat wilde ik zeggen. En je verdedigen al helemaal niet. Niemand valt je aan.
Klopt, hij heeft koemelk-eiwit allergie. De diëtiste denkt dat hij er waarschijnlijk wel overheen groeit, maar voor nu is het wel lastig. Sowieso zo'n beetje alle vegetarische kant-en-klaar potjes bevatten wel iets van melk-eiwit. Dus ik probeer nu alles zelf te maken maar ik vind het nog best lastig eigenlijk
en heeft de dietiste ook aangegeven dat hij nu te kort komt aan eiwitten ofzo. Zij lijkt mij de aangewezen persoon om jouw vraag te beantwoorden.
Is het Voedingscentrum heilig? Als een portie vlees ongeveer 3x zoveel eiwit bevat als een portie peulvruchten, dan is het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat het VC beweert dat je 100 gram vlees kunt vervangen door 75 gram peulvruchten. Ik kom op een getal uit dat 4x zo groot is.
Heilig? Vast niet.. Ik denk dat het iets te maken heeft met het feit dat de gemiddelde mens veel meer eiwitten in neemt dat hij of zij 'nodig' heeft?