hallo, even n vraag, mijn kleien jongen mag brood hebben , hij heeft al paar keer n korstje gehad, en sabbeld die op ,maar later heeft hij een stukje in de mond,en gaat hij kokhalzen ,ooo zo dood eng , nu zei de c b dat ik eens kleien stukjes moest geven met wat erop, maar ik durf het haast niet haha, hoe geven juli dat? hoe zij juli met brood begonnen? hoe klein kun je die stukje zijn en stop je dat gewoon in d emond of langs de wang,? ben zo bang dat hij gaat kokhalzen en weer stik ,
Ik kan me voorstellen dat het eng is om te beginnen met brood geven. In het begin kokhalsde ons zoontje er ook erg van, maar dat is een natuurlijke reflex; alles wat in de mond komt wordt er direct weer 'uitgewerkt' in het begin. Ik heb wel eens ergens gelezen dat baby's niet kunnen stikken vanwege die reflex, maar of dat waar is weet ik niet... In elk geval hier al wat angstige momenten gehad maar het is eigenlijk altijd weer goed gekomen. Wij hebben in het begin vooral korstjes gegeven uit de hand, maar nu hij wat meer eet en ook met beleg geven we het met een vorkje, in kleine stukjes gesneden.
oke ja ik wil ook stukjes gaan proberen,maar hoe groot zijn die stukjes?net als 10cent zeg maar? en stopte jij dat ook in begin bij wang kaak? of gewoon zo
Bij ons hapt ie het er eigenlijk gewoon vanaf Hij was al gewend om met een lepeltje te eten, dus vork was niet echt een grote overgang Moet er wel bij zeggen dat ons zoontje al tandjes heeft
Ja hè een spannend moment. Het kokhalzen is het zogenaamde wurgreflex wat zich nu nog voor in de mond bevindt. Juist door aan te bieden en te laten ervaren en oefenen verplaatst dat reflex zich naar achter tot de plek waar hij bij ons zit. Jen kan het kleine stukjes snijden en jen kindje het zelf naar de mond laten brengen.
oke bedankt!,ik vraag dat omdat c b zei dat je het in wang moet stoppen om te kauwen hihi stom ben iki he ,zo bang ben ik haha,dat komt omdat mijn zoontje toen bijna n keer verslikte daarom ben ik bang
In de wangzakken stoppen kan idd, maar het is belangrijk dat ze alle fases van het slikken stap voor stap gaan doorlopen. Het moet een onbewust geautomatiseerd proces worden. Door het in de wangzakken te stoppen sla je de eerste fase over. Laat het hier zelf een beetje gaan ervaren, echt het kan! Maaaar blijf er natuurlijk ten alle tijden bij. Ik zeg niet niet dat er niks kan gebeuren! Ook dit gaat met vallen en opstaan.
Als je zo bang bent, zou ik er gewoon nog even mee wachten tot je er zelf een beter gevoel bij krijgt. Je móet nog geen brood geven hè, het mág. Ik heb haar eigenlijk gewoon altijd gewoon een halve boterham in haar handen gestopt, zodat ze zelf af kon happen. Vond ik een veel prettiger idee dan 'geforceerd' stukjes in haar mond stoppen.
Wij zijn vandaag begonnen met brood. Korstjes eraf gesneden en gewoon een beetje Becel erop. Heel klein gesneden en van een vorkje af gegeven. Ging super goed! Enige waar ik wel op moest letten was dat ze het wel daadwerkelijk doorslikte. Soms spaarde ze wat stukjes op in dr gehemelte en daar heeft ze zich 1x in verslikt.
Nadat we eerst met broodkorst hadden geoefend sneed ik een belegd broodje gewoon in vieren, vouwde een stuk dubbel en gaf het in zijn hand. Zo doen we het nog steeds. De stukjes die hij niet in z'n mond krijgt (z'n fijne motoriek is nog niet zo ver) hou ik voor hem vast maar laat hem daar zelf happen van nemen. Kokhalzen lijkt eng maar is een natuurlijk reflex. Als je het nog te eng vind wacht dan nog eventjes. Als jij elke wanneer jouw zoontje kokhalst paniekerig reageert, dan is dat voor het ook geen fijn leerproces. Belangrijk is dat je vooral rustig blijft
Zorg dat je kindje goed rechtop zit en de stukjes niet te klein zijn (grotere kans op verslikken)... Kokhalsreflex zit gewoon nog ver voorin de mond bij die kleintjes. Ook verstandig om geen vers brood te gebruiken, plakt veel meer! Probeer zelf wel rustig te blijven bij kokhalzen, als je kindje van jou schrikt wil ie misschien niet meer. Hier werd een te groot stuk weer naar buiten gekokhalsd, bekeken en weer in de mond gestopt!
Hahaha ik zie het helemaal voor me, prachtig! Dat is het met die kleintjes, wij schrikken er meer van dan zij. Laat ze maar lekker aanklooien, ze komen er zelf wel uit
Ik ben begonnen door mijn dochter op schoot te nemen en kleine plukjes brood ( ten grote van een postzegels ongeveer) te besprenkelen met flessenmelk en dat gewoon in haar mondje gedaan, dan gaat ze erop sabbelen. Inderdaad wel goed opletten dat ze het ook wel doorslikt want in het begin liet ze het ook in haar gehemelte zitten. Je moet ook doen waar jij je prettig bij voelt. Anders wacht je nog een paar weken.
nou ik heb vanmorgen echt mini stukjes geven met leverworst erop ten grote van 10 cent,bij de wangzak gestopt,en ja hij kouwt gewoon,alleen heb ik het uit z n mondje gehaalt,zo bang was ik dat hij niet weet hoe hij moet slikken,jammer,brood weekte echt,morgen maar eens doen waar me vriend bij is ,meschien dat ik nie zo bang ben haha
Je hebt het geprobeerd, maar hoeft niet he nu brood... Laat hem gewoon de korstjes nog Sabbelen Ik zou trouwens geen leverworst nemen. Begin met of niks of evt boter.
Leverworst lijkt me nu niet echt geschikt voor een zesmaandertje. Je hoeft helemaal nog geen beleg hoor
Als je het nog zo eng vind, Zou ik ff wachten! Brood moet je juist niet nat maken, dit vergroot de kans op verslikken. Ze duwen het brood plat, waardoor het vocht eruit komt, dan moeten ze gaan slikken, terwijl er nog een stukje in de mond zit..