nitraatrijke groente

Discussie in 'Voeding' gestart door lieve, 7 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lieve

    lieve Actief lid

    6 jul 2007
    129
    0
    0
    VZ iG
    in brabant
    hoi,

    mijn zoontje is nu bijna 9 maanden, en ik maak zijn groentenhapje altiijd vers.
    Ik maak altijd voor ongeveer 5 dagen.
    nu heb ik hem rode bieten met aardappel en gehakt 5 dagen gegeven.
    kan dit kwaad voor hem???

    groetjes lieve
     
  2. wolly

    wolly Niet meer actief

    Ik heb het voor je opgezocht en ben dit tegen gekomen.

    (tekst gecopieerd)
    Nitraat
    Sommige groentesoorten bevatten veel nitraat. Tijdens het bewaren en opwarmen van deze groentesoorten kan het nitraat in nitriet worden omgezet. Nitriet kan bij jonge kinderen ademhalingsmoeilijkheden veroorzaken. Nitraatrijke groentes zijn: andijvie, bietjes, bleekselderij, paksoi, postelein, sla, spinazie, snijbiet en venkel. Geef deze groentes niet als jouw kindje nog geen zes maanden is. In potjes babyvoeding worden deze groentes soms wel gebruikt, maar dan is gecontroleerd of het nitraatgehalte niet te hoog is. Geef, als je kindje ouder is dan 6 maanden, maximaal twee keer per week een nitraatrijke groente. Combineer geen nitraatrijke groente met vis, omdat dan kankerverwekkende nitrosamines gevormd kunnen worden.

    Hopelijk heb je hier iets aan.

    Liefs wolly
     
  3. 4days

    4days Niet meer actief

    Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het erg gezond is je kindje telkens een week lang hetzelfde te eten te geven... Dat is toch niet afwisselend? Kun je het dan niet misschien beter invriezen en op een later tijdstip geven?
     
  4. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    5 dagen achter elkaar hetzelfde eten... yech, lijkt me niet fijn maar je zoontje krijgt hooguit een beetje kleur van al die bietjes maar verder kan het voor een keertje geen kwaad. Vijf dagen achter elkaar gehakt is ook niet helemaal de bedoeling. Je kindje hoeft trouwens niet elke dag vlees en probeer ook vlees, vis en gevogelte af te wisselen.
     

Deel Deze Pagina