Idd kinderarts. Ik vind spanje een heerlijk land voor vakantie ed, maar mbt wonen/werken vind ik het lastig. Ik woon hier nu zo´n 8 jaar en heb nog steeds moeite met de punctualiteit en cultuur etc. Mbt 3 talig opvoeden, het is nooit verkeerd om een extra taal te leren. Het kan zijn dat doordat 40 % van de totale woordenschat in het eerste levensjaar opgepikt word het niet meer een moedertaal zal worden, maar een extra taal. Ik zou het zelf zonde vinden om het nederlands niet mee te geven. Je kindje is nog zo klein, die pikt dat vast zo op. Ik denk vooral dat je zelf heel erg consequent moet zijn wanneer je welke taal spreekt zodat er duidelijk onderscheid is tussen de talen. Later (denk vanaf een jaar of 4-5) maakt dat niet meer uit, maar daarvoor wel. Anders krijg je dat ze alles door elkaar gaan praten..
@Asherah: Wij missen Nederland niet echt, wij missen meer familie en vrienden... Vind t wel raar idd dat ze amper engels spreken, is toch wereld taal he zou je denken Maarja ze spreken hier ook slecht engels hoor, gelukkig kan ik mij hier in het duits prima verstaanbaar maken en versta ik het meeste ook wel, tenzij ze dialect gaan praten haha Ooow en tandjes...heeft hij er erg last van? Hier nog steeds niet, dacht het al 2 maanden terug doordat hij zo ging kwijlen en op alles wil kauwen zegmaar @AMS: Leuk dat jullie daar toch aan sinterklaas doen!! Mis dat wel, ik vond dat vroeger altijd errug leuk en ik heb het lang nog gevierd omdat ik 2 zusjes heb van 9 en 9,5jaar jongen Gezellig dat jullie met kerst naar NL gaan Bedoel je met punctualiteit dat veel manana manana is? @Liedx: Welkom! Jij heb dus ook al op jonge leeftijd in het buitenland gewoond Lastig he dat verschil, maar gewoon doen waar jij je het fijnst bij voelt! Vind watjes persoonlijk wel erg vreemd om billetjes mee af te vegen haha Hier doen vele het met een washandje omdat ze vinden dat in de vochtige doekjes allerlei stoffen ofzo zitten...naja ik gebruik gewoon lekker makkelijk vochtige doekjes en als de kleine rode billetjes krijgt dan heb ik sudocreme in huis Hoe is het gegaan met je 1e inentingen bij je kleine meid?? @amg: ook welkom! mbt taal: Wij spreken thuis allebei Nederlands tegen de kleine en andere spreken Duits (tirolerisch) tegen hem. Dat is ons ook geadviseerd omdat wij beide wel duist spreken, maar niet perfect qua grammatica en als je dat dan verkeerd aanleerd is het moeilijker af te leren Normaal gesproken mogen de kids pas vanaf 1,5/2jaar naar de kinderopvang (kinderkrippe) Maar wij mogen kijken met 1jaar, miss mag hij dan al er heen zodat hij de taal sneller leert
Hai, even terug van weggeweest! @Nenaten: Pas met 1.5 jaar naar kinderopvang? En wat doe je als je ervoor terug gaat werken? Ik heb trouwens ook gehoord dat je bestj e moedertaal spreekt want dat ze het anders fout kunnen aanleren. Sinterklaas gaan wij hier nu vieren via de vereniging voor Nederlanders in Barcelona, ik veronderstel dat dat in Oostenrijk ook wel zal bestaan? @Liedx: Ja, het is toch wel heel erg anders hé. Al die verschillen. Zo had ik onlangs aan mijn vroegere apotheker een mailtje gestuurd met de vraag over een bepaald geneesmiddel en of dat mocht gegeven worden aan babies (stond op de bijsluiter die ik nog had van een ander doosje). Ja dat mocht en wel vanaf 0 maanden. Zo stond het ook op de bijsluiter. Hier in Barcelona naar de apotheker gegaan, zeggen ze mij hier (en op de spaanse bijsluiter staat dit ook!!!) dat dat geneesmiddel niet mag gegeven worden aan kinderen onder de 6 jaar oud. Boxen, dat kennen ze hier niet echt. Wordt niet gebruikt. Heb een box moeten laten overkomen vanuit België. Je kind op een speelkleed op de grond zetten wordt hier ook niet echt gedaan. Toch geen babies van 7 maanden. Enzovoort.... @AMS: Ik kan je begrijpen, de cultuur hier is heel anders dan bij ons hé. Punctualiteit kennen ze niet echt. Om 6 uur afspreken mag ook 6.30u zijn enzv. Ik heb ook heel eventjes in Almeria gewoond, in Roquetas de Mar. Daar gewerkt voor een touroperator.
Nou, sinds vandaag dus Nederlands praten met hem, ik heb het er moeilijk mee. Ik ben zo gewend nu om Engels te praten en ga dan ook regelmatig even de fout in. Zal hoop ik over een paar dagen minder zijn @ LiedX: Mijn vriend wil terug naar Londen, hij heeft daar zelf 11 jaar gewoond. Ik zou liever wat kleiner wonen, maar alles beter dan Istanbul. In 2012 (en dat zal nu al weer veel meer zijn) woonden er zo'n 14 miljoen mensen, veel te groot voor mij, dat is bijna heel Nederland... Beckenham in Londen is best leuk, daar woonde hij, daar zou ik best kunnen wennen @ Nenaten: Ja hij heeft erg last van die tandjes, zielig om te zien Vandaag weer naar de KA geweest, hij woog 8.85 kilo en is 70 cm lang, gaat goed Hij kreeg multivitaminen met omega-3 voorgeschreven. Moeten jullie dat ook geven? Oh en hij kreeg een extra vaccinatie vanwege een epidemie van de mazelen, over komen waaien van Europa zei de dokter... Kan me herinneren dat ik daar een paar maanden geleden een topic over heb gezien. Hier kennen ze trouwens ook geen boxen zoals we die in Nederland hebben, erg jammer. Ze gebruiken hier campingbedjes voor, die heb ik dus hier ook staan... Nu is hij aan oefenen met optrekken enzo en dat ding is ontzettend wiebelig Oh we hebben net goed nieuws gehad, mijn vriend heeft een nieuwe baan en daar gaat hij heel wat meer verdienen, dus kunnen we lekker gaan sparen voor de verhuizing naar Engeland, blij blij blij!!
Hoi, hier nog een mama die in het buitenland woont, al is het voor ons zeer dichtbij... we wonen net over de grens in duitsland en ik werk gewoon in NL. Dus heel veel hoef ik niet te missen. Alleen jammer dat de familie op minimaal anderhalf uur van ons zit, tot zelf 3 uur. Maar ja.... wat loop ik te miepen wanneer jullie gewoon op 6-7-8 uur vliegen zitten van je familie Wij wonen hier nu vier jaar en het bevalt ons super goed. (op)voedingsadviezen: overal denkt men er anders over, zelfs gewoon binnen de landsgrenzen... doe dus gewoon waar je jezelf goed bij voelt, al druist dat misschien tegen de lokale adviezen in. Meertalig: wij spreken thuis Fries tegen de kinderen, afhankelijk van bezoek is het Fries, Nederlands, HochDeutsch of Plattduutsk. Op de Kindergarten krijgen ze het Hochdeutsch aangeboden afgewisseld met Plattduutsk. wij spreken dus ook bewust geen Duits met de kinderen om het ze niet verkeerd aan te leren, tenzij er dus Duitse mensen bij aanwezig zijn... maar dat is niet structureel natuurlijk.
Hai, Hier nog een nederlandse mamma in het buitenland. Ik woon inmiddels zon 3,5 jaar in Denemarken, en wij hebben een zoontje van bijna 2 en een tweede kereltje op komst. De verschillen lijken soms niet zo groot, en soms lijken ze onoverkomelijk. Mijn partner is een Deen. Taalwijs spreek ik Engels (zelf tweetalig opgevoed) en mijn man spreekt Deens tegen onze zoon. Hij begint nu net met praten, maar begrijpt alles in zowel het Deens als het Engels. Ik mis Nederland soms verschrikkelijk, en soms ben ik vreselijk blij dat ik wegben. Ik lees veel hier op het forum en heb een hele goede nederlandse vriendin met een dochtertje dat 2 maandjes ouder is dan mijn zoontje, en dat is mijn steun en toeverlaat. Beetje nederlands, beetje deens, helemaal van ons. Zo dan, dat was een heel voorstelverhaal!
Gezellig twee nieuwe gezichten, welkom Het is hier een beetje stil! Vandaag dag 3 van Nederlands praten tegen zoonlief, gaat al heel wat beter, hier en daar nog een verdwaald engels zinnetje De eerste dag zat hij me wel vreemd aan te kijken, hij zal er wel niks van gesnapt hebben Het is hier op het moment echt nog lekker weer, zo'n 19 graden overdag met veel zon! Ik ga zo maar eens een rondje doen!
Ja sorry, hier heel erg druk met dingen voor de oudervereniging en de gewone dingen. Hier ook nog steeds lekker weer, rond de 30 graden. Alleen vroeg in de ochtend is het koud... Hier idd ook campingbedjes ipv houtenbox. Ik heb er destijds een in NL besteld, heb daar heel veel plezier van gehad en er daarna voor mensen hier ook moeten bestellen. Ook merk ik dat de babydingen in NL veel goedkoper zijn (als voorbeeld, daar was bugaboo 750 , hier 1100)...
ik was gisteren weer bij de ka geweest en hoef pas weer terug te komen in januari wanneer de kleine man 10 maanden is... Alles was goed en hij zit nog steeds tegen de bovenste curve lijn Hij wordt nu wel zwaar hoor! Elke keer als we met de auto weggaan, maxi cosi in ect...hij weegt nu namelijk 9,7kg! Ik denk dat ik binnenkort maar de kinderstoel in de auto ga zetten, maarja dan moet ik hem steeds op de arm tillen.....ben er dus nog niet uit Ben blij dat hij nu slaapt, hij slaapt denk ik sinds 2 weken in de ochtend niet meer...Hij is wel moe maar wilt niet slapen, ik zou dan wel willen wandelen met hem maar ik woon tegen de berg aan en het is niet te doen om de stijle weg naar beneden te lopen, laat staan weer omhoog hahaha Hij slaapt nu dus nog maar 1x per dag en dan slaapt hij gelukkig wel 2-3uur!! Ben benieuwd hoe hij straks het sneeuw gaat vinden hier We hebben al n slee voor hem gekocht en we krijgen van de buurvrouw zo'n rugleuning voor kleintjes, wil nu alleen nog zo'n zak kopen waar hij lekker warm in kan zitten. Hier kosten babydingen over het algemeen ook wat duurder, maar in nl heb ik bijv veel spullen via marktplaats gekocht Complete kinderwagenset (maxi cosi, reiswieg, kinderwagen, winterzak voor kinderwagen en maxi cosi, bijpassende luiertas en wipper) voor 300euro en hier zo dit alles bij elkaar zo'n 1200euro kosten, dan wel nieuw maarja zag/ziet er nog goed uit! Een box kan je vaak ook gratis af halen via marktplaats dus dat hebben we ook gedaan hihi Asherah hoe gaat t je af met nl praten Zegt hij al wat terug Ik ga maar eens wat in het huis doen, nu het kan
Haha, gaat steeds beter dat Nederlands, hij kijkt me iig niet raar meer aan Ik woon ook boven op een berg, is hier ontzettend heuvelachtig, ik heb dus ook een drager, ik gebruik de kinderwagen nooit, echt een ramp hier. Ze hebben hier ook nog nooit gehoord van goede stoepen en als er dan een is die te doen is, dan parkeren de auto's er of staat er in het midden een boom en moet je alsnog de straat op.. Hij moet nu alleen op mijn rug en dat vind ik niet zo leuk, vind het zo leuk om zijn hoofdje te zien en te kussen tijdens een wandeling. Hij is nu 9 kilo. Het gaat wel op mijn buik, maar met die heuvels op en af is dat gewoon ietsjes zwaarder. Ik moet zeggen dat ik geen idee heb of babyspullen hier duurder zijn, in Nederland heb ik nooit naar spulletjes gekeken. Ik weet wel dat de Ikea hier duurder is.... tweedehands doen ze hier niet, dat is hier helemaal niet voordelig. Zo hebben we een tweedehands auto, een gare Honda Civic, voor 4000 euro.. Terwijl onze, heel wat betere, tweedehands citroen uit Nederland 600 euro was. Die moesten we hier jammergenoeg na 6 maanden aan de staat geven Oude buitenlandse auto's willen ze hier niet hebben, dus moet je ze inleveren of het land uit rijden.
Hai meiden, hier nog een mama in het buitenland! Ik kom graag mee kletsen. Hoewel ik moet zeggen dat ik op dit moment in NL zit, ben terug gekomen voor de geboorte van onze dochter en de zwangerschapsverlof. Onze dochter is nu 6 weken. Ik werk elke paar jaar in een ander land, zit nu in Pakistan, maar ga daar waarschijnlijk niet naar terug. Ben nu druk bezig brieven te schrijven voor andere landen. Hoop dat t zuidelijk Afrika wordt want mijn vriend (Belg) werkt ook in die regio. Ik ben nu 6 jaar uit NL weg, maar had daarvoor ook al meerdere keren een jaar in het buitenland gewoond. Heb geluk dat ik vrij regelmatig naar NL terug kom, minimaal 2 keer per jaar. En nu dus m'n hele (met 6 weken verlengde) zwangerschapsverlof. Fijn om weer wat meer tijd met m'n vrienden en familie door te kunnen brengen. En met m'n vriend want die is nu ook hier. Qua talen, het is inderdaad belangrijk consequent te zijn, en dat kan op verschillende manieren, dan wel dat elke persoon een taal met hem spreekt, dan wel dat je op bepaalde locaties een taal spreekt (thuis NL, buiten Engels, etc.). Ik ga NL met m'n dochter spreken maar ik merk dat als m'n vriend er bij is ik toch snel in het Frans praat.
Aaah sorry meiden, ben er nu niet zo veel....Aaron is de laatste dagen erg aant miepen Denk dat eindelijk zn tandjes doorkomen..Maarja dat zei de ka ruim 2 maanden geleden ook al Hij had deze week wel verhoging, 38,5/38,8..Hij wil helemaal niets, alleen gedragen worden en dan lopen :x Wanneer je gaat zitten begint hij alweer. Zelfs vanmiddag met boodschappen halen, normaal vind hij het in de kinderwagen leuk netzoals auto rijden, maarnee ook dat vandaag niet! Asherah: Ja dat met stoepen in het buitenland is meestal ook n drama, ik heb er heel erg op gelet omdat mijn moeder in n rolstoel zit dus mij valt zulke dingen dan ook eerder op Wij konden onze motoren trouwens hier niet invoeren...grrrrr! Ze maakte te veel lawaai, waren niet standaard en nog n paar kleine dingen pfff dus moeten we ze verkopen in nl, mijne is gelukkig eindelijk verkocht, maar die van me vriend niet. Zie t maar te verkopen in nl, gaat daar ook al zo lekker met de verkoop (NOT) Is het bij jullie nog lekker weer? Hier wordt het steeds kouder dus moet de kleine zijn berenpak aantrekken als we gaan wandelen met de rugzak hihi Welkom Badia! Beetje ingewikkeld verhaal voor van, dat van jou hihi Van wie (welk land) krijg jij nu dan zwangerschapsverlof? En werk je voor een nederlands bedrijf? Wel fijn dat je nu met je kleine bij je familie kan zijn
Owja ik mijn kleine man doet trouwens mee met bofkontje van het jaar, zouden jullie op hem willen stemmen ? Kan namelijk nog maar 3 dagen http://www.zwangerschapspagina.nl/newreply.php?do=postreply&t=445306
Je link werkt niet Nenaten!! Welkom Badia! Dat van die tandjes kan even duren trouwens heb ik gelezen. Ze kunnen er last van hebben, maar de tandjes laten zich pas maanden later zien Hier nog steeds rond de 18 graden overdag, 's avonds is het wel koud dan daalt het naar zo'n 8 graden. Moet zeggen dat ik me niet kan herinneren dat het vorig jaar nog zo warm was rond deze tijd.
Sorry dames, weinig bericht van mijn kant, ben erg druk.. Badia, welkom! Ben wel heel erg benieuwd wat voor werk je doet, lijkt me vermoeiend om zoveel te verhuizen.. Tandjes kunnen idd heel lang duren... Vervelend!