Wat toevallig. Ik was al begonnen met mijn dochtertje van 2 haar haartjes niet meer te wassen met shampoo en alleen water en wil ook het badschuim beperken ( blijft natuurlijk wel leuk voor haar zon schuimbad). Zelf heb ik ook al jaren last van een jeukende hoofdhuid en wittige schilfertjes/talgophoping/berg? dus dacht misschien moet ik zelf ook maar ff niets met mijn haar doen.
Haar van de kinderen komt alleenlijk aanraking met shampoo bij de kapper. Dirk is nu 13, heeft halflang haar, hij wast het ongeveer 3-4 keer per week met water, en soms met wat wat soda en een azijnspoeling. Vanwege zijn leeftijd wordt het wat sneller vettig, dus nu wat vaker de soda. Zijn zusje en hij borstelen met een borstel met echt haar, dus geen plastic, waardoor de natuurlijke vetten door het haar verdeeld worden en het mooi glanst. Heel enkel keertje gebruiken we stuk natuurbabyzeep.
Ik was mijn dochter haar haren zelden met shampoo, alleen met water dus. Ziet er niet vies uit, helemaal niet zelfs en is ook niet vies! Ik was hooguit 1 keer per half jaar haar haren met shampoo!
Ik heb er ervaring mee! Ik heb dit geprobeerd in 1996 dus wel ff terug . Ik heb na het lezen van een groot artikel van een beroemd franse kapper, met het verhaal dat de natuurlijke structuur etc weer in je haar kom als je et alleen wast met water, besloten het te proberen. Ik heb uiteindelijk dik een half jaar mijn haar niet gewassen. wel elke dag met water uitgespoeld. De eerste 6 weken liep ik met een beetje vettige kop en daarna knapte het op. Ik heb nog nooit zulk mooi en dik haar gehad!!!! En glanzen!!! Waar je wel op moet letten in dat je het heel goed lijft kammen. De kapper attendeerde mij een keer op het risico van vervilten anders. Ik ben toch na een tijd weer mijn haar gaan wassen. Waarom weet ik eigenlijk niet. Ik zou het nooit meer doen omdat ik geen zin heb in die eerste 6 'vette' weken maar het resultaat was super mooi!! Succes!
Ik denk hier ook al een tijdje over na en wilde ook die olijfzeep kopen. Maar ik vraag me ook af hoe ik in hemelsnaam door mijn haar heen kom met een borstel als ik geen cremespoeling oid gebruik. Hoe gaat dat bij jou dan als je alleen water gebruikt? Of heb je heel dun en makkelijk te kammen haar? Ik heb heel dik haar en het krult ook nog wat, dus erg lastig.
Heel raar, maar mijn haar word dus niet vet. Ik heb 8 jaar lang dreads gehad van mijn eigen haar, maar ik had nooit vet haar. Ik waste mijn haar toen 2x in week ongeveer, voor de rest spoelde ik het. Nu heb ik weer normaal haar en was ik het elke dag met babyshampoo, mijn haar is totaal niet vet, maar gewoon normaal. Het glanst en is dik. Ik moet wel zeggen dat ik een eczeemhuid heb, misschien dat het daardoor komt?
Ik heb en had toen der tijd fijn maar veel haar met slag. Uitkammen ging prima, gewoon onderaan beginnen en steeds iets hoger.
Dag 5 update: Inmiddels is het vrijdag. Afgelopen maandag heb ik mijn haar voor het laatst gewassen met shampoo. Nou ja, eigenlijk met afwasmiddel. Afgelopen woensdag (dag 3) en vandaag (dag 5) heb ik mijn haren met gewoon water gewassen. Dus gewoon afspoelen en een beetje geprobeerd het dus zo goed mogelijk uit te wassen/spoelen. Mijn haren kam ik vele malen op een dag. Ik heb het niet geteld, maar ik denk toch wel 5 of 6 keer, als het niet vaker is. In ieder geval voordat ik ff de deur uit ga, omdat het nu wel aardig vet is en als het in een hele mooie strakke staart zit lijkt het wellicht gewoon alsof ik 'wax-meisje' ben Om eerlijk te zijn valt het vet haar nog wel mee. Ja, het is nu wat vettig bovenop, maar niet zo vies als dat ik had verwacht dat het nu zou zijn/voelen/eruit zien. Ik ben gisteravond zelfs met een vriendinnetje even een drankje gaan doen in de stad. Wel met mijn haren heel strak in een staart Manlief vindt het nog niet stinken. Mijn vriendinnetje vond het niet zo fris ruiken. Maar ik denk dat dat voornamelijk komt omdat haar haren echt helemaal naar shampoo rook. Mijn haren (ik kan er zelf ook bij om te ruiken) ruikt nu gewoon naar haren ipv naar chemische bloemetjes. Dus het ruikt naar haren. Niet naar gore haren, maar gewoon: haren. Zowel manlief als mn vriendinnetje vonden het er gewoon verzorgd uitzien. Ik zelf vind het nu wel echt minder verzorgd eruit zien en wil mn haar nu ff niet los dragen omdat ik het dan wat slierterig vind worden. Gisteren echter voor vriendinnetje ff mn haren los gedaan om het haar even goed te laten bekijken en zij vond dat zelfs nog wel meevallen (!) terwijl zij toch een echt eerlijk iemand is die wel zegt wat ze vindt. Toch vindt zij dat ik het wel moet wassen voordat ik overmorgen met vakantie ga, want ''een week je haren niet wassen is smerig'' Mijn haarborstel doe ik nog steeds dagelijks in een bakje met soda weken. Misschien een leuk idee voor jullie om dat ook eens te doen. Kun je eens zien wat voor viezigheid zich ophoopt in je haarborstel Ik zal morgen eens een foto van mijn haarborstel in een doorzichtige bak met soda en water plaatsen Conclusie: Ik mis het nu om mijn haren los te hebben, ik mis de geur van heerlijke (chemische) bloementjes als ik onder de douche sta, maar ik voel me nog niet vies.
Ik heb alles verder gelezen, maar ik herinner me nu alleen de vraag of ik nog wel met een borstel goed door mijn haren kom nu ik het alleen met water spoel ipv met shampoo enzo: Normaal was ik mijn haar met shampoo (Andrelon cair and repair) en de conditioner van hetzelfde merk en lijn. Als het erg klitterig was deed ik er ook wat van het pompje van dezelfde lijn in. Anders kwam ik er nooit doorheen, dacht ik. Eigenlijk, als ik nu mijn haar iets droger dan handdoekdroog laat worden en gewoon rustig de tijd er voor neem om het voorzichtig uit te borstelen, lukt dat aardig. Ik heb trouwens haar dat ietsjes langer is dan schouder lang en heb er slagen in. Voor de mensen die ook wel No Poo willen proberen maar er van overtuigd zijn het niet te kunnen ivm ondoorkambaar haar: je kunt je haar ook met appel azijn (verdund, 1 eetlepel water in een halve liter flesje water mengen) en dat over je haar gieten na het wassen met water en dan dat ff naspoelen met water. Dat schijnt ook als conditioner te kunnen werken (zelf nog niet geprobeerd, wel al in huis gehaald voor als ik op het punt sta om toch mn haar weer te wassen )
Mijn haar is iets langer dan het midden van mijn rug en dik, met een slag. Kan altijd prima na het wassen mijn haar borstelen en heb geen speciale anti klit spoelingen nodig. Heeft iemand trouwens ervaring met Berken haarwater met vet van Carnier? Stond er gisteren naar te kijken en het lijkt me wel wat.
Ik was al jaren mijn haren maar 1x per week of 1x per 2 weken.. Spoel het wel elke dag uit met water, anders kan ik er weinig mee (half/lang haar met slag/krullen). Als ik mijn haren was dan wordt mijn haar zwaar en dan kan ik niets meer met mijn haar doen.. Dus wassen doe ik echt alleen als ik denk dat het nu een keer echt moet en als ik die dag niet weg hoef!! Mijn haren glanzen, zijn eigenlijk altijd schoon en nooit vet, ondanks dat ik wel spullen gebruik voor in mijn haren, mouse of krullencreme.. TS; Succes met je No Poo experiment!
Vraagje, ik heb dit ook eens gedaan een soort van. Eigenlijk gewoon steeds minder mn haar gaan wassen. Maar de tweede dag is mn haardus niet vet maar het stinkt wel! Wat kun je daar aan doen? Niet zomaar parfum op spuiten denk ik.
Ik was mijn haar ook max. 2x per week meer vind ik niet nodig en mijn haar wordt dus niet zo snel vet. Ik borstel het 2x per dag, 's ochtends en voor het slapen en probeer er niet teveel aan te zitten. Heb de ervaring dat het daardoor inderdaad sneller vet wordt. Toen ik nog kort haar had en wax gebruikte moest het wel elke dag en dat vond ik een groot nadeel aan kort haar. Mijn vriend heeft een kop vol krullen en wast zijn haar bijna nooit met shampoo, is er ook van overtuigd dat het zichzelf schoonhoudt. Het ziet er in ieder geval meestal goed uit. Ik was mijn haar vaak met de babylijn van Weleda omdat we dat toch in huis hebben en dat ruikt ook heerlijk
@maartje....... Ik ga proberen mee te doen ! Ik ga een serieuze poging doen, maar heb mijn vakantie al achter de rug en kan op mijn werk niet met een vet hoofd rondlopen ivm externe afspraken. Maar ik kijk gewoon hoe ver ik kom.... Ik heb heel lang geblondeerd haar en ik was het normaal twee keer in de week, op woensdag en een kee in het weekend. Dus 1 keer 3 en een keer 4 dagen er tussen. De vierde dag heb ik het dan meestal wel in een knot omdat het wat vet wordt dan. Ik heb het woensdag voor het laatst gewassen en had normaal gesproken gisteen of vandaag weer gewassen. Vanmorgen heb ik het nu met alleen water gespoeld en dat ging eigenlijk prima! Ook het borstelen was geen probleem. Als ik alleen was en geen conditioner gebruik kom ik er echt niet doorheen, maar nu ik het alleen met water gespoeld had ging het erg soepel. Het ziet er ook wel prima uit, heb het wel in een staart nu. En ik mis inderdaad de lekkere bloemetjes lucht, het ruikt nu gewoon naar niks. Ik ga nog even op zoek naar een goede borstel, iemand nog tips? @dirksmama, hoe gaat dat wassen met soda in zijn werk? Dan ga ik dat proberen als het te erg wordt om me op mijn werk te vertonen. Of andes yes to carrots. En morgen even appel azijn halen! Edit: ik las dit op een ande forum;maskertje van appelstroop "verdun de appelstroop met water en dan smeer ik mijn haar vol als een soort masker, laat het er intrekken voor 5 tot 10 minuten en dan goed uitspoelen met je haar op de kop onder de douchekop en afwisselend warm en koud water. Als laatste spoelen met koud water. Is wel wat werk maar wel heel lekker glanzend voor je haar. Oh ja, we belangrijk om appelstroop te nemen met zo min mogelijk extra suikers toegevoegd." Ga ik ook een keer proberen!
nou, de borstel, de baking soda/zuiveringszout/natriumbicarbonaat en de appelazijn zijn binnen.... Vandaag de 6e dag sinds de laatste wasbeurt. Op werk keek niemand me raar aan vandaag, dus volgens mij valt het nog mee met de vettigheid (hoop ik dan maar). Ik denk dat ik het woensdag ga "wassen" met de baking soda en de azijn. Het voelt nu wel een beetje raar om ongewassen haar te hebben, maar rtoch minder viezig dan ik had gedacht. Ook de jeuk valt hartstikke mee, eigenlijk geen last van (alleen nu ik er aan denk begint het te kriebelen, ha, ha). Maartje, hoe gaat het bij jou?
@juul: leuk dat ik een mede poging tot 'nopooer' heb gevonden Ff snel vanaf wifi bij.een.restaurantje ben op vakantie in ver wegistan Update dag 8!! Haar nog steeds niet.met.shampoo of wat dan ook gewassen. Gisteren was het ietsjes vettig. Maar nu zit ik met los haar, een enorm weelderig bos haar! En het schoooon!!! Haha vandaag in de.zee gezwommen. Nbrmaal.zou ik net.shampoo en.conditioners aan de slag gegaan zijn, maar nu gewoon goed uitgespoeld. En het valt nu perfect!! En het ruikt schoon!! Tot.zo.ver mn opdate nu weer NIETS doen
Ik vind dit erg intersant! Alleen vraag ik mij af, kan je dan nog wel producten zoals mouse of haarspray gebruiken?