No spend december

Discussie in 'De lounge' gestart door Omaaatje, 30 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Omaaatje

    Omaaatje Niet meer actief

    Wie doet er mee?
    Mijn doel is om de komende maand niets onzinnigs en niets consumptiefs te kopen, en ook niets buiten de deur uit te geven. En qua boodschappen zoveel mogelijk de voorraad te gebruiken. Ook met kerst gaan we niet raar doen ofzo.
    Concreet betekent dat: alleen jumbo laten bezorgen, misschien 1x de Albert heijn en verder de bakker en de slager. En een zak oliebollen op oudjaarsdag moet kunnen.
    Er zijn 2 kleine uitzonderingen:
    Zoon heeft 1x een kindercollege in het (winter)openluchtmuseum. Ik heb hem na afloop poffertjes beloofd en we willen daar een touw halen voor de hond (nu haar lievelingsspeeltje) en de traditionele daar ter plekke gekookte pot appel-perenstroop die we elk jaar halen.
    En met dochter ga ik nog een keer naar de tweedehands Legowinkel rond de kerstvakantie voor wat speciale dingetjes en losse blokjes, dat is heel gericht voor wat we nodig hebben om verder te kunnen met onze stad waar we in de kerstvakantie flink mee bezig willen gaan.
    Die afspraken zijn al gemaakt en kan ik niet zomaar veranderen bij mijn kinderen.
    Maar verder dus niet naar winkels, niets bestellen, niets eten buiten de deur, geen benzine etc. Dochter gaat nog wel een keer een treinkaartje kopen maar dat is haar eigen geld.
    Niemand die er verder iets van merkt dat ik dit wil gaan waarschijnlijk maar het voelt toch goed om niet mee te gaan in de commerciële decemberrush. Ben benieuwd of anderen hier ook zo over denken.
     
    rijo vindt dit leuk.
  2. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.329
    113
    Ik snap je hele gedachtegang wel maar mijn vraag is dan meer: waarom dan alleen in december? Het is de allergezelligste tijd van het jaar.

    Tuurlijk hoef je niet mee te doen met alle commercie, het is maar net wat je er zelf van maakt. Maar puur in december juist je zo distantiëren van alle consumptie, waarom zou je specifiek december pakken? Want de bakker en slager en de oliebollen neem je wel. :)

    Ik zou dan eerder denken: áls we geld willen uitgeven aan extra’s of uiteten of wat dan ook, dan lijken de feestdagen mij wel een fijne periode. Maar dit besluit ieder natuurlijk voor zichzelf en ik kan niet in andermans portemonnee kijken.

    Wij gaan overigens niet iets ‘geks’ doen. Maar wij gaan zeker wel qua boodschappen luxere uitgaven doen en ook wel uiteten. Ook doen wij wel pakjes onder de boom en wordt hier zeker wel geborreld en gewoon genoten. Kost dat een keer wat extra, dan is dat zo. De kids hebben ook vakantie dus dan zal er ook zeker een uitje bijzitten. En dat kan al heel simpel hè, een doolhof hier in de buurt vinden ze al leuk met daarna poffertjes thuis bakken. Kost letterlijk een paar euro. Of lekker in het bos wandelen met een kasteelbezoek en daarna warme choco. Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen: het hoeft niet altijd over de top en je hoeft niet volledig mee te gaan in de hele decemberrush. Maar het belangrijkste vind ik dat iedereen gewoon in deze periode happy is en dankbaar voor wat ie heeft.

    Ikzelf vind december wel een hele leuke maand en sta achter die extra uitgaven dus om dan concreet antwoord te geven op je vraag: nee, daar doe ik niet aan mee. :)

    Ga je dan helemaal niet naar winkels, bestel je helemaal niets en en verbruik je helemaal geen benzine? Met alle respect maar, dat is toch bijna niet te doen? Oprechte vraag!
     
    Momof3d5, kadootje, 86Elise en 10 anderen vinden dit leuk.
  3. MamaSofie1

    MamaSofie1 Fanatiek lid

    18 jun 2023
    1.792
    1.177
    113
    Vrouw
    Hier in december net extra kost door sinterklaas en kerst cadeautjes. Hoort er ook echt wel bij vind ik. Qua eten doorheen de maand geef ik niet meer uit. Kerstmis zelf delen we het bedrag onder degene die mee-eten. We hoeven dan ook zelf niets te doen als alleen opwarmen.
    Laat die gezellige maand maar beginnen :o:
     
    Omaaatje vindt dit leuk.
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    22.215
    15.613
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het enige wat wij deze maand niet doen is Sinterklaas vieren met een overload aan kadootjes. Ieder kind krijgt 1 kado en we eten gezellig met elkaar als gezin en aanhang.
    Oudste dochter wordt volgende week 18 jaar en geeft een diner voor 10 meiden bij ons thuis, kost ook aardig wat maar ga ik sws niet op bezuinigen.
    Je wordt immers maar 1x 18 jaar ;)
    In december kijk ik nergens naar, bezuinigen doen we wel weer een keer in januari.
     
  5. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.982
    4.062
    113
    Vrouw
    Wij hebben juist besloten vanaf januari de broeksriem wat strakker aan te trekken (en eigenlijk pas écht na de zwangerschap). Maar met pakjesavond wat lekkers, schoen zetten 1x per week, wat kleine cadeautjes in de adventkalender (delen er 1 met 4 a 5 man), een kerstontbijt, een kerstdiner, met oud en nieuw wat versiering etc. maakt toch wel dat het een feestmaand is waardoor ik het op korte termijn nog even niet zien gebeuren.

    Waarom per januari wel extra opletten? Alles gaat per januari zo veel duurder worden en we hebben geen recht op toeslagen. Zorgverzekering gaat met 50 euro omhoog voor ons samen. Kinderopvang voor P ongeveer 160 euro extra, en als mini straks ook naar de opvang gaat komt daar nog 190 euro per maand bij (we betalen dan meer aan kinderopvang dan aan onze hypotheek van 1500 euro). Ook de rente op de studieschuld van mijn man is gestegen met een tientje, electriciteit is duurder geworden, gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting is flink gestegen.

    Gaan proberen per januari meer op te letten. De realiteit is dat ik weinig kan door de zwangerschap en mijn man in zijn eentje het huishouden moet draaien. Als hij geen energie heeft om te koken snap ik dat volledig, dan bestellen we iets. Als hij zin heeft in zalm op zijn brood, dan zorgen we voor een plakje zalm bij de boodschappen. Als het kindje er is, mogen we nog 4 weken bestellen en doen waar we zin in hebben qua boodschappen en afhalen. Daarna is het klaar en gaan we ons aan het gestelde weekbudget houden. Hebben voor verjaardagen, de vakantie en feestdagen een beetje extra budget begroot.
     
    Neskio, Zxcvb en Omaaatje vinden dit leuk.
  6. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    15.060
    5.885
    113
    Nee, ik vind dit juist een maand waarin ik vooral veel geef/langsga bij familie/vrienden. Dus daar horen ook extra uitgaven bij (Cadeaus, benzine). Ik ben echt niet van over de top, maar er gaat hier zeker wel extra geld uit in deze maand.
     
    chantal1985, kadootje, Spectre en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.145
    14.395
    113
    Cadeautjes hebben we al in huis, dus in die zin wat makkelijker. :roflmao:

    Ik ben wel wat rustiger qua uitgaven, vooral in november en december let ik daar op, maar no-spend wordt m niet.

    2 verjaardagen (G en R), sint en kerst dus dat wordt lastig.

    Vanaf januari voeren we wel die koers door, ik probeer zo veel mogelijk te sparen en zsm die studieschuld er uit te schoppen.

    Ik betaal al sinds begin meer dan ik moet, maar mijn rentevrije periode loopt eind 2025 af en ik heb nog 6,5 mnd daarna zitten. Dus ik probeer eigenlijk die maanden weg te werken.
     
    Omaaatje vindt dit leuk.
  8. OliJul

    OliJul Actief lid

    17 feb 2023
    346
    222
    43
    Vrouw
    @Oilell; Ohh.. bizar! €1500 p.m voor de hypotheek?! Wat een bedrag! :eek: Ik hoop van harte dat jullie dan een heel fijn plekje hebben om te wonen, dat die €1500 het helemaal waard maakt!

    No spend; doen we niet bewust aan. We kopen sowieso weinig ‘onzin’ of prullaria. We werken met budgetten, dat helpt ook om niet zomaar geld uit te geven.
     
    Zxcvb en Omaaatje vinden dit leuk.
  9. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.729
    1.541
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik spaar maanden van te voren om in december even niet op mijn uitgaven te hoeven letten qua boodschappen en cadeaus.Na de feestdagen gaat de rem er weer op en koop ik alleen noodzakelijke dingen.Ik houd sowieso niet van verspillen en overmatige spullen in huis hebben.
     
    kadootje, nizzie86, Chillin en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.425
    1.112
    113
    Het is niet zo dat ik in december geen geld wil uitgeven, maar ik wil wel heel bewust zijn over de uitgaven die ik doe.
    En deze week heb ik al wat abonnementen opgezegd. Had nog een abbo op de WW lopen dat zou doorlopen als ik niet zou opzeggen. De yoga stopgezet per januari, het lijf werkt nu niet helemaal mee dus zonde om bijna €80,- te betalen per maand als ik nauwelijks kan gaan.
     
    Omaaatje vindt dit leuk.
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.480
    9.057
    113
    Nee doen we niet specifiek aan mee. Sint en kerst is al in huis. Juist met kerst eten we een keer iets anders en misschien dan een keer niet in de aanbieding.

    We halen bijna nooit eten op en gaan misschien 1 keer per jaar uiteten. Let elke week op de boodschappen.

    Ik geef liever gedurende het jaar minder uit en dan ook normaal met sint en kerst cadeautjes.:)
     
    Omaaatje vindt dit leuk.
  12. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.982
    4.062
    113
    Vrouw
    Als we particulier moesten gaan huren waren we minimaal het zelfde bedrag kwijt. Gemiddeld is particuliere huur nu zo'n 1400 euro voor 80m2. Met straks 2 kinderen en regelmatig thuiswerken vind ik dat behoorlijk krap. We hebben ons huis (125m2) gekocht voor iets minder 400.000 euro. In 2023 is de gemiddelde verkoopprijs 424.500 voor een woning. Dus we wonen zeker niet goedkoop, maar gezien de markt en de alternatieven zeker geen belachelijk duur huis.
     
    OliJul, bababoe en Luna86 vinden dit leuk.
  13. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.787
    8.489
    113
    Gelderland
    Wij vieren geen Sint en kerst met kado’s dit jaar dus zijn daaraan geen extra geld kwijt. Sint vind ik echt voor kleine kinderen en met kerst zijn we op vakantie. Maar ik ben het wel eens met de rest, waarom december?
     
    Omaaatje vindt dit leuk.
  14. Omaaatje

    Omaaatje Niet meer actief

    #14 Omaaatje, 1 dec 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2023
    Bij de bakker en slager halen we ons normale brood en vlees ivm de beroerde kwaliteit bij de supermarkt. Waarom zou ik dat overslaan?
    Wij vinden de decemberperiode niet anders dan anders, dus wij hebben geen behoefte aan extra luxe ofzo. Vind de gezelligste tijd van het jaar zo opgelegd overdreven. Het is altijd gezellig in principe. Heb voor jongste een paar boeken klaar liggen voor de feestdagen en oudste heeft op black friday 22 boeken klassieke literatuur voor 76 euro besteld en van ons cadeau gekregen, verder doen we niet aan pakjes omdat we allevier vinden dat we al genoeg hebben.
    En in de vakantie willen de kinderen niet weg, ze hebben allebei aangegeven behoefte te hebben aan rust. Oudste wil alleen maar lezen en met de Lego. Denk dat ze ook nog wel ern keer afspreekt met vrienden. Jongste wil thuis met allerlei projecten aan de slag. Ik kan zelf fysiek ook eigenlijk de deur niet uit voor uitstapjes dus dat scheelt.
    Benzine verbruiken we normaal ook nauwelijks dus dat redden we makkelijk met wat er in de tank zit.
    En waarom nu? Gewoon omdat ik dat idee nu heb. :p wil het daarna ook proberen door te zetten, we hebben gewoon niets nodig, juist dat stukje bewuste dankbaarheid, we zijn tevreden met wat we hebben en hoeven geen geld uit te geven om fijne dingen te doen. En dat wil ik zo lang mogelijk volhouden. Bijkomend voordeel is dan dat man hopelijk eerder met pensioen kan, hij zit als zzp'er nu bewust even zonder klus en dat doet hem erg goed. Smaakt naar meer...
     
    Momof3d5 en Saartje33 vinden dit leuk.
  15. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.482
    2.641
    113

    Hier eigenlijk het zelfde als wat jij noemt.
     
  16. Omaaatje

    Omaaatje Niet meer actief

    #16 Omaaatje, 1 dec 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2023
    Even vermelden, wij hebben geen familie om naar toe te gaan. Dus dat soort zaken zijn bij ons niet aan de orde. Toen schoonvader nog leefde verwenden we hem ook met cadeautjes en bezoek natuurlijk. Man heeft wel een broer maar die heeft het altijd te druk met zijn kleinkinderen en schoonfamilie.
     
    Eppo82 vindt dit leuk.
  17. Omaaatje

    Omaaatje Niet meer actief

    Gewoon omdat ik het idee nu heb... meer dan normale boodschappen hebben we niet nodig en verder vermaken we ons goed met wat we hebben. Wil het ook doorzetten na december trouwens maar vond dit een mooi symbolisch moment om mee te beginnen.

    En bedenk nog 1 ding: dochter treedt op met het schoolkoor dus moet 1 kaartje van 4 euro kopen om naar haar te mogen luisteren.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.758
    113
    Als je voor zoiets weer allerlei uitzonderingen gaat maken (bakker, slager, oliebollen, legowinkel, museum, dan gaat het zn doel voorbij vind ik.

    Maar nee, wij doen dus niet mee. Ik wil in de kerstvakantie graag een dagje weg met de kinderen, met kerst kiezen wat we willen. Ik ga nog naar een kerstmarkt in december..genoeg leuke plannen.

    O en in januari wordt het ook al niks, zoons verjaardag en de start van carnaval. O en in februari nog carnaval:roflmao::roflmao: (3 weken hier)
     
    liefkleintje, Jess93, bababoe en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. MMW

    MMW Fanatiek lid

    29 dec 2013
    1.198
    432
    83
    Dit soort hypotheekbedragen zijn wel een beetje de realiteit van nu vrees ik! Ik sta er daarom ook altijd van te kijken dat het alleen over hoge huren gaat wanneer er over lastenverlaging gesproken wordt :|
     
    Spectre, OliJul en Omaaatje vinden dit leuk.
  20. Paardenbloem

    Paardenbloem Bekend lid

    31 mei 2022
    551
    762
    93
    Vrouw
    Vind ik ook niet hoor.
    Wij betalen hetzelfde aan hypotheek met ongeveer dezelfde verkoopprijs ook destijds. Voor een heel lekker ruim huis vergeleken met wat je nú voor 4 ton koopt!

    Maar on-topic: Ik doe niet mee.
    Ik vind het best een goed initiatief en ik heb de Sinterklaascadeautjes al in huis, maar ik word veel te blij van af en toe een koffie of eten buiten de deur en bijvoorbeeld in de kerstvakantie eens wat leuks voor de kinderen (vooral uitjes, cadeautjes krijgen ze met sint al wel genoeg).
    Daarnaast wil mijn man binnenkort een mountainbike gaan kopen en moet oudste dochter een nieuw bed. Wordt geen goedkoop maandje dus.:|
     
    Omaaatje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina