Ik vind trouwens die kinderopvang bedragen eigenlijk veel extremer dan de hypotheek. Voor 2 dagen per week bijna €1000 per maand (zonder aftrek van de kinderopvangtoeslag dan)
Niet bewust een no spend december. Maar aangezien al die december-feestdagen aan ons voorbij gaan én we sowieso al echt van het consuminderen zijn, zal het me ook in december wel goed afgaan
Wij doen niet mee. Wij zijn best wel bewust van onze uitgaven, maar juist deze maand verwacht ik heel veel te kopen. Mijn man is jarig, sinterklaas/kerst/oudjaar komt eraan en we krijgen ook nog een de sleutel van ons nieuwe huis waarin we nog heel wat moeten verbouwen.
Oh koopcontract mee en naar de bouwmarkt servicebalie, krijg je vaak 10% extra korting gedurende een maand ofzo. (Kan ook met huurcontracten)
Voor ons heel normaal Betalen netto 1300. Randstad he. Een gewoon rijtjeshuis, wel op de hoek, niet eens heel groot ofzo. Maar het is dat bedrag zeker waard! En voor ons geen verhoging van kgb, want dat krijgen we niet omdat we maar 1 kind hebben. Verder alleen KOT. Dus wij halen de broekriem in januari ook wat strakker aan. Maar niet in ecember. Sowieso, geen benzine? Ik moet gewoon werken
Ja ik vind het ook niet raar dat bedrag voor hypotheek. De huizenprijzen zijn hoog en de rente is hoog. Wij betalen vanaf volgende maand 1900 netto (voor "maar" 500.000 hypotheek).
No spend is voor mij no spend. Met allerlei uitzonderingen is het dat voor mij dus niet. Ik probeer altijd te letten op wat ik uitgeef, niet dat het per se lukt, maar we leven volgens mij niet heel extreem gek oid. En in een maand als december, waar aan de ene kant de extra’s je al om de oren vliegen (en ‘bezuinigen’ dus niet zo ingewikkeld is als de cadeautjes al in huis zijn of je met kerst ergens anders eet oid) en aan de andere kant een maand die juist vraagt om van alles en nog wat, is dit voor mij dus niet eerlijk (ik heb al bergen geld uitgegeven voor deze maand ‘in de vooruit’) en gewoon niet wenselijk (iets doen kost geld, iets lekkers kost geld, enz.). Wat mij betreft is december dus geen geschikte maand om te zien als ‘no spend maand’. En we gaan geen extreme dingen doen oid, maar dus wel Sinterklaas, kerst en Oud & Nieuw (met zelfgebakken oliebollen en appelbeignets ) vieren.
Nouja t draadje gaf me wel de inspiratie om wat periodieke overstortingen naar mn spaar aan te maken (wat we besparen aan eneco en mijn sportschoolavontuur die opgezegd is) en de eerste extra overboeking naar de DUO te gooien. Twee spaarpotjes aangemaakt onder mn rekening voor die kastenwand die ik nog wil hebben en de DUO. Als die postcodeloterij truck in de straat komt ben ik er helemaal klaar voor!
Bij de bakker en slager halen we altijd aleen zesgranenbrood en bij de slager altijd al ons vlees. Ik heb niet gezegd dat we niets eten de hele maand Oliebollen wil man altijd graag, wat mij betreft hoeft het niet. En met 2 autisten kan ik al gemaakte afspraken niet terug draaien Museum an sich kost geen geld trouwens, zoon volgt daar kindercolleges en ik heb een museumkaart. Parkeren doen we principieel gratis en benzine heb ik nog. Legowinkel kan ook zomaar januari worden, dat is een tweedehands winkel waar we specifieke losse blokjes halen als we die nodig hebben. En aangezien we flink met de Lego aan de gang gaan in de vakantie (we bouwen zelf een enorme stad) kan dat dus voor komen. Het gaat om bewustwording en dan kunnen dit soort dingen best. Tevreden zijn met wat je hebt, alleen kopen wat je nodig hebt. Kopen sowieso alleen nog maar tweedehands Lego en boeken (nieuw want die genres vind je niet tweedehands) buiten de boodschappen om. Normaal eten en drinken (dat bezorgt Jumbo ivm gezondheid, zit meestal net boven het minimum bestelbedrag.per week). Verder zoeken we de drukte echt niet op, de kerstmarkt vorige week was de grootste hel op aarde en ik kan nog steeds niet gied lopen sindsdien.
Ja ik was net zo goed als klaar met mn huurhuis toen ik t hoorde bij de Karwei. Hoe actueel t nu nog is, is afwachten maar verhuiskorting schijnt een ding te zijn: https://interiorvibes.nl/verhuizen-bij-deze-winkels-krijg-je-verhuiskorting/
Je mag van mij doen wat je wil, maar dan vind ik de omschrijving "no spend" ws niet helemaal passend. Net als dry january en dan toch 1 of 2 glazen. Maar verder heb ik net als voor alcohol ook voor uitgeven geen speciaal zetje nodig. Ik ben me van beiden altijd bewust. Maar dat kan icm eten afhalen en leuke dingen doen.
Ja met een nieuw huis kun je niet anders dan veel geld uitgeven, dat moet je niet te vaak doen. Zeg tegen man gewoon dat het huis zijn verjaardagscadeau is en de cadeautjes met de feestdagen worden verhuisdozen en emmers latex
Lijkt mij best lastig om juist in december niets extra's uit te geven Hier is dat juist de duurste maand. Sint en kerst cadeaus, wat luxer eten, een kerstboom, kids mogen elk jaar wat uitzoeken voor in de boom, we halen vuurwerk enz Dat loopt altijd aardig op.
1500 voor een hypotheek is tegenwoordig heel ‘normaal’. Er zijn een hoop jonge gezinnen die aan deze hoge lasten zitten. Wij zitten er nog iets boven maar wonen daarvoor vrijstaand. Het is ons het meer dan waard want we wonen hier echt heel fijn.
Ik had nog nooit van no spend december gehoord. Maar aangezien we in november echt veel te veel hebben uitgegeven (bedrag met 5 nullen voor de komma), zal december daarbij vergeleken wel meevallen. De sinterklaas kadootjes zijn al in huis, maar moet voor kerst nog wat verzinnen. Daarnaast eten we met kerst 3 dagen uitgebreid, en lekker. Staat er in december nog een lunch en 4 etentjes op de planning. Uitje naar het stadion en het theater. We gaan op vakantie waarbij we op Schiphol zullen lunchen. En we hopen komende week onze safari in Afrika te boeken. Dus no spend december gaat hem hier niet worden. Wordt alsnog een dure maand, maar wel een hele leuke maand waar we lekker van gaan genieten en leuke herinneringen gaan maken. Dat is wat mij betreft onbetaalbaar.
Maar iets doen of iets lekkers eten hoeft toch geen geld te kosten? Ik doe gewoon boodschappen natuurlijk, het gezin laten verhongeren is ook zo wat. Maar geef daar niets extra's aan uit dus ik haal gewoon net als anders 2x in de maand mijn zesgranen brood bij de bakker. Maar niets anders. Qua cadeaus: dochter had een stapel boeken voor 76 euro besteld, moest met creditcard, dat hebben we haar geschonken ipv terug laten betalen zoals ze wilde doen. Voor jongste heb ik denk ik 50 euo uitgegeven. Ik maak altijd kerstvakantie overlevingspakketten, daar stop ik voor hem gewoon spullen van vorig jaar of uit de kast in (DD kerstspecial, bruisbal etc). Merkt ie niets van, hij geeft ook niets om cadeaus maar vindt uitpakken wel leuk. Oudste wil niets, man en ik doen ook niet aan cadeaus. Dus in die zin spelen we niet vals. Dus no spend misschien niet de goede bewoording, het ws nog vroeg vanmorgen, maar wel zo min mogelijk.
Dat hele rijtje is bij ons niet van toepassing. En hebben een kunstboom maar ben bang dat die dit jaar op zolder blijft ivm onze pup die in de sloopfase zit.