NSAIDs (waaronder ibuprofen valt) verhogen kans op miskraam Vrouwen die NSAIDs slikken aan het begin van hun zwangerschap, hebben een verhoogde kans op een miskraam. Dit blijkt uit een artikel in British Medical Journal van vandaag. Onderzoekers van de Universiteit van California stelden aan ruim duizend vrouwen vragen over hun medicijngebruik tijdens de zwangerschap, hun aantal kinderen, hun eventuele risicofactoren voor een miskraam en hun sociodemografische gegevens. Gebruik van NSAIDs tijdens de zwangerschap bleek de kans op een miskraam te verhogen met 80 procent. Het risico was nog veel hoger als de middelen langer dan een week werden geslikt rond de conceptie. De verdiscontering van andere factoren als alcohol- en koffiegebruik veranderde de resultaten niet. Aspirine gaf eenzelfde verhoogd risico op een miskraam. Paracetamol had geen invloed, op welk moment of hoe lang dit ook werd geslikt. Al deze middelen werken door het onderdrukken van de productie van prostaglandines, die zorgen voor een succesvolle innesteling in de baarmoeder. Omdat NSAIDs en aspirine op het hele lichaam werken, leiden ze mogelijk tot een abnormale innesteling, die een miskraam wordt. Paracetamol daarentegen werkt alleen op het centrale zenuwstelsel, waardoor het waarschijnlijk geen effect heeft op het embryo, aldus de auteurs. Vrouwen moeten voorzichtig zijn met de middelen, vindt ook de Nederlandse gynaecoloog R. van der Weiden van het Sint Franciscus Gasthuis in Rotterdam. Hij promoveerde op de invloed van prostaglandines op de innesteling van embryos. In later onderzoek constateerde hij dat muizen in het tweecellige stadium al enzymen hebben om prostaglandines te maken. Hoogstwaarschijnlijk is dit bij mensen niet anders, aldus Van der Weiden.
idd..zeker als je ineens na 4 jaar proberen zwanger blijkt en dan door eigen (ontwetend) toedoen de zw afbreekt ...heb mezelf daar ook heel lang de schuld van gegeven kan ik je zeggen....das gelukkig over maar dat heeft wel een behoorlijke tijd geduurt
Hey meiden! Ik ben steeds misselijk WOOHOO Ik ga nog wachten tot de 31ste,dan ga ik testen! Oh en ben bijna mijn vinger kwijt geraakt... Ik sliep op mijn arm en toen ik wakker werd ging bijna alle het bloed weer terug naar mijn arm behalve in mijn ring vinger... Die werd paars en dik deed erg zeer! Mijn ring kreeg ik er niet meer af... Ook niet met zeep... Dus ik huisarsen post bellen Zei die vrouw dat ik NU naar het ziekenhuis moest komen want mijn vinger kon afsterven als ik wachtte tot morgen vroeg (het was 2 uur sanachts namelijk) Ik kon mijn vinger niet meer bewegen... Mijn hubbie ging kijken in de hok voor een knijp tang,en zag dat in de ring (die van mijn overleden moeder was... ) dat die een zwak stukje had... Kneep het gelukkig stuk...Maar nu kan ik jammer genoeg de vinger nog niet helemaal bewegen... Als het morgen nog steeds zo is ga ik naar de huisarts... Ik was bang maar vond het erger dat mijn moeders ring nu stuk is...
echt heftig debs... Weet je wat ik niet snap, waarom wordt daar niet eerder voorlichting over gegeven. Zowiezo voorlichting over 'zwanger worden'.
Jeetje Puzz...je heb een lekker nachtje meegemaakt zeg gelukkig is het toch nog goed gekomen...maar zou het idd wel ffies in de gate houden
idd, je hoort meer wat je wel of niet mag eten dan dit soort dingen terwijl dit super belangrijke waarschuwing is.
wowie puzz, hoop dat je snel het gevoel erin terug hebt! jammer van de ring, maar je vinger is belangrijker ik moet na de winkel ma heb geen zin bleh
Vind wel dat de overheid hier een bepaalde plicht heeft.. Scheelt aanzienlijk aantal miskramen, waarschijnlijk ook een groot aantal vruchtbaarheidbehandelingen wat misschien niet eens nodig zou zijn geweest enz enz. Zo blijkt dat veel vrouwen niet weten dat ze voordat ze zwanger willen worden, al foliumzuur moeten gaan slikken!
bizar! De ring kan je wel weer laten maken hoor! Eerst ff zorgen dat je een vinger hebt om 'm weer om te doen
Ik heb echt geen idee...blijkbaar wordt er aangenomen dat men wel weet wat je niet en wel mag slikken als je zw bent....maar ja er is ook een periode dat je nog niet weet dat je zwanger betn...en in ons geval hadden we er al helemaal niet op gerekend maar dit gebeurt me dus echt geen tweede keer mee he! ( en het zwanger worden blijkbaar ook niet)
Sjee..debs Ik heb echt véél gelezen voordat we probeerde om zwanger te worden (wou zoveel mogelijk weten en alles 'perfect' doen enzo ik ben echt een doos wat dat betreft ) maar verhalen over ibuprofen o.i.d. ben ik nóóit tegen gekomen Lijkt me een behoorlijk belangrijke waarschuwing die ook gewoon op de lijst van wel/niet eten/drinken terecht moet komen!
ik sta stijf van de vitamine pillen en folium en tarwekiemolie. maar ook artsen hoor! toen bij epileptie werd gecontstateerd ben ik braaf aan de medicijnen gegaan. 5 jaar later kwam ik via het programma vinger aan de pols hoeeveel kans je wel niet hebt op een baby met spina bifida of hart afwijkingen en open gehemeltes ect. Dit heeft de arts never nooit niet tegen mij of mn ouders gezegd. Ik ben resoluut met die medicatie gestopt en weiger ook elk pilletje ervoor.
hahha en al die gyns wilde me door sturen na de nueroloog, vanwege medicatie... heb ze effe heeeel duidelijk gemaakt dat ik hier zeer bewust voor kies
dat foliumzuus is idd belangrijk maar ik ben er toch mee gestop na 4 jaar slikken...al ga ik er wel gelijk weer mee beginnen zodat ik een posi test in handen zou hebben.....maar vond 4 jaar foliumzuur slikken voor eigenlijk niks niet zo goed meer voor me lijfje. dus heb ff een pauze ingelast