Hoi, Ik heb een vraagje, Ik heb twee kinderen 1 van 3 jaar en 1 van 11 maanden. Bij beide heb ik een medisch prima zwangerschap gehad. Alleen bij de tweede had ik veel pijn, waarschijnlijk omdat ze erg zwaar was ( 10 pond, mijn eerste was 8 pond). Nu willen wij graag een derde, maar bij beide kwam de bevalling niet op gang. Dus ben ik bij beide ingeleid met 42 weken( de tweede was met 41 weken niet mogelijk omdat ze nog te hoog zat, anders konden de vliezen worden doorgeprikt) . de eerste met gel en de tweede met infuus. Voor de derde wil ik graag weten of er anders mee omgegaan wordt, mijn verloskundige zei, bij de tweede, dat de baby's vanzelf geboren worden en omdat er geen medische aanleiding was was er geen optie om de baby eerder te halen. Ik ben best bang dat ik weer 42 weken moet lopen en aangezien ik nou niet echt kleine kinderen heb gekregen wordt de derde ook vast geen minibaby, ik wil er geen van 11 of 12 pond! met vriendelijke groet, Nicole van Dijk
Hoi Nicole, wat we in de zwangerschap vaak doen bij vrouwen die grote kinderen hebben gekregen is een consult zo rond de 36 weken (of eerder als je dit zelf fijn vind). Dan kun je je wensen en angsten bij de gyn neerleggen en aanhoren of hij/zij tzt iets voor je kunnen doen. In overleg kan er vaak wel getracht worden eerder in te leiden en sowieso zal er regelmatiger in de zwangerschap een groeiecho worden gedaan zodat de groei ook op die manier in de gaten wordt gehouden en dit is weer handig bij het gesprek bij de gyn. Groetjes Brigitte