https://www.freya.nl/brochures/vruchtbaarheidsproblemen-bij-de-man/ Zowel de kwaliteit als aantal zaadcellen nemen af bij een zaadlozing iedere dag. In dit stuk staat het goed beschreven.. zo zei mijn gyn het ook trouwens
Ik zie het niet staan in de tekst? Alleen dat het aantal afneemt bij meerdere keren per dag, of lees ik eroverheen?
Ik heb even geknipt en geplakt Andere factoren en leefomstandigheden die van invloed zijn Overmatig alcoholgebruik (meer dan twee glazen per dag) resulteert in een duidelijk verminderde zaadkwaliteit. Roken en drugs lijken eveneens een ongunstig effect te hebben op de kwaliteit van zaad. Een te hoge temperatuur in de zaadballen geldt eveneens als veroorzaker van een slechtere zaadkwaliteit. De temperatuur in de zaadballen hoort 35 graden te zijn, dit is lager dan de lichaamstemperatuur (37 graden). Door bijvoorbeeld het dragen van strakke (onder)broeken, door veelvuldig een heet bad te nemen of naar de sauna te gaan, door een varicocèle (spatader in de balzak) en door een zittend beroep (bijv. vrachtwagenchauffeur) kan de temperatuur verhoogd zijn. Of door het zorgen voor een lagere temperatuur de kwaliteit daadwerkelijk verbetert is nog niet goed onderzocht. Te vaak klaarkomen (meerdere keren per dag), kan bijdragen aan een verminderd aantal zaadcellen per zaadlozing. Door te weinig klaarkomen kan de kwaliteit van het zaad eveneens verminderen. Een optimale hoeveelheid zaadcellen wordt verkregen door eens in de drie tot vijf dagen klaar te komen. Het werken met chemische of radio-actieve stoffen, bestrijdingsmiddelen, lood, ioniserende straling (bijv. röntgen) kan net als medicijngebruik, van invloed zijn op de zaadkwaliteit. Hier wordt nog altijd onderzoek naar gedaan. Risicogroepen zijn in ieder geval schilders en kwekerijpersoneel. Stress kan een oorzaak zijn van tijdelijk verminderde zaadproductie. Tot slot kan er eenmalig een slechte zaadkwaliteit worden gevonden omdat u bijvoorbeeld binnen 75 dagen vóór het zaadonderzoek last heeft gehad van koorts of een virusinfectie. In dit geval zal een volgend zaadonderzoek wellicht een positiever beeld opleveren.
***HIGH TEA LIJSTJE*** Paula1984 Noord-Brabant op de grens Zuid-Holland en Gelderland. Auto JA Wonder 1980, Gelderland. Auto JA Rosa5, Drenthe, Auto Ja Lana88, Noord-Brabant, Auto Ja Namar, Zuid-holland. Regio Den Haag/Rotterdam Auto JA Jolicoeur, zuid-Holland, regio Groene hart, auto JA PBV, Zuid- Holland, Regio Den Haag, auto Ja
Dit vond ik ook interessant https://www.freya.nl/kinderwens/zwangerworden/spontane-zwangerschapskans-2/ Mannen Bij normaal zaad is té vaak klaarkomen niet goed. Aan de andere kant is ook ‘sparen’ (dus lange tijd niet klaarkomen) niet goed, omdat daarmee de kwaliteit van het zaad achteruitgaat. Waarschijnlijk ligt de optimale frequentie rond eenmaal per anderhalve dag. Alleen bij mannen met oligo- en/of asthenozoöspermie (dat zijn vormen slecht zaad) lijkt het er op dat de kwaliteit van het zaad wél beter wordt bij meer frequent klaarkomen. Een hogere mate van opwinding lijkt gepaard te gaan met betere kwaliteit van het sperma. Daarbij helpen onder andere de volgende factoren: opbouwen van de opwinding over langere tijd (dus niet meteen klaarkomen) visuele stimulatie, omdat mannen op seksueel gebied doorgaans sterk visueel zijn ingesteld (dus minstens vrijen met het licht aan) de opwinding van de vrouw (dat is doorgaans het beste seksuele pepmiddel voor de man) Vrouwen Naarmate haar opwinding toeneemt, maakt een vrouw meer vaginaal vocht aan. Dat ‘nat worden’ is goed voor de overlevingskansen van het zaad. Bovendien glijdt de penis dan beter, zodat vrijen geen pijn doet. Daarmee wordt voorkomen dat een glijmiddel moet worden gebruikt. Bijna alle glijmiddelen (inclusief speeksel) hebben namelijk een zaaddodende werking! Of het orgasme bijdraagt aan de conceptie is vooralsnog niet duidelijk. Na de zaadlozing blijven de zaadcellen eerst enige uren in de baarmoedermond om daar te rijpen. Alleen voor die gerijpte zaadcellen zou het orgasme zin hebben omdat door het klaarkomen het transport van de zaadcellen naar de eicel wordt verbeterd. Misschien ligt daar het voordeel van regelmatig vrijen met orgasme, omdat daardoor meer gerijpte zaadcellen van de vorige vrijage bij de eicel arriveren.
- heb je speciale zaadthermometers? - 3-5 dagen. Dat kan niet hoor! We hebben maar 3 dagen in de maand .
Onderstaand stuk gaat over zelfinseminatie. Hier wordt echter heel duidelijk het eea over de kwaliteit van sperma en de levensduur van de eicel uitgelegd https://www.freya.nl/brochures/zelfinseminatie/ Zelfinseminatie kan thuis worden uitgevoerd en is zonder tussenkomst van het ‘medische circuit’ uit te voeren. Voordat u met zelfinseminatie start is het belangrijk om iets van de benodigdheden voor een bevruchting af te weten. U wilt immers geen kansloze pogingen ondernemen. In deze brochure wordt de technische procedure beschreven. Overwegingen om wel of niet met een bekende donor in zee te gaan kunt u lezen in onze brochure KID . Het sperma Een zaadlozing bevat ongeveer 2 á 3 cc vocht. In de eerste zaadlozing bevinden zich 200 á 300 miljoen zaadcellen. In een tweede zaadlozing binnen 4 tot 8 uur zitten er beduidend minder en in volgende lozingen kunnen zaadcellen geheel ontbreken. Als de donor dus enkele uren vóór zijn donatie een of meer zaadlozingen heeft gehad, kan het gedoneerde sperma van slechte kwaliteit zijn. Zaadcellen moeten op lichaamstemperatuur worden gehouden na de zaadlozing, om te waarborgen dat het sperma vruchtbaar blijft. Het mag niet warmer, maar ook niet kouder worden vervoerd anders is het na korte tijd onbruikbaar geworden. Een goede methode is het potje met het sperma dicht tegen een menselijk lichaam aan te vervoeren. Daar kan het gedurende korte tijd (max. 1 uur) goed bewaard blijven. De meest ideale situatie voor de bevruchting is dat de donor zijn sperma opvangt en dat het door de ontvangster onmiddellijk wordt gebruikt voor de inseminatie. Dit kan echter op gevoelsmatige bezwaren van zowel donor als ontvangster stuiten. Na de inseminatie moeten de zaadcellen een weg van 12 tot 17 cm afleggen, van de baarmoedermond, via de baarmoederhals en de baarmoeder naar de eileiders, waar de bevruchting plaatsvindt. Voor deze weg hebben de zaadcellen ongeveer 5 minuten nodig. Zaadcellen behouden normaal gesproken gedurende ongeveer 48 uur tot soms wel 72 uur hun bevruchtend vermogen. Het transport van de zaadcellen wordt vergemakkelijkt door het baarmoederhalsslijm (cervixslijm) dat in de meest vruchtbare periode van de maand zeer ‘spermavriendelijk’ is. In dit baarmoederhalsslijm ondergaan de zaadcellen een biochemische verandering. Dit is noodzakelijk om de eicel te kunnen bevruchten. Wanneer een zaadcel binnen de wolk steuncellen rondom de eicel treedt, vindt de zogenaamde acrosoomreactie plaats. Dit is een versmelting van membranen op de kop van de zaadcel, waardoor enzymen vrijkomen die nodig zijn om de buitenste wand van de eicel te doordringen. Met behulp van deze enzymen boort één zaadcel zich door de harde wand van de eicel. Door het versmelten van de mannelijke en de vrouwelijke kern ontstaat de zygote. Hieruit ontwikkelt zich het pré-embryo: het begin van menselijk leven. De eicel De voorraad eicellen van de vrouw bevindt zich in de eierstokken. Onder invloed van hormonen ontwikkelt zich elke maand in één van de eierstokken één rijpe eicel. Deze eicel bevindt zich in een eiblaasje (follikel) dat op een bepaald moment openspringt waarna de eicel wordt uitgestoten. Dit noemen we de eisprong. Het trechtervormige uiteinde van de eileiders (fimbriae) tast het oppervlak van de eierstok af om rijpe eicellen op te vangen. Direct na de eisprong bevindt het eitje zich in de buikholte, waarna het snel in de trechtervormige opening van de eileider wordt gestuwd met behulp van trilhaartjes op de trechterwand. Het eitje is ongeveer 0,13 millimeter in doorsnee – veel groter dan een zaadcel – wanneer het in de eileider belandt. Vanaf dat moment kan de eicel gedurende tien tot twaalf uur – in sommige gevallen vierentwintig uur – bevrucht worden. Bevruchting vindt in de eileider plaats. Het eitje blijft zo’n drie tot vier dagen in de eileider, op weg naar de baarmoeder. Tegelijk met het ontwikkelen van de eicel zorgen hormonen er voor dat het baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd. Indien een eitje onbevrucht in de baarmoeder terechtkomt, zal de baarmoeder het baarmoederslijmvlies ongeveer een week daarna afstoten; er is sprake van een menstruatie. Komt er een bevrucht eitje in de baarmoeder terecht, dan zal dit zich trachten te nestelen in het baarmoederslijmvlies. Indien de innesteling goed gaat is er sprake van een zwangerschap. Lukt het innestelen niet, dan zal de baarmoeder het baarmoederslijmvlies en het bevruchte eitje ongeveer een week daarna afstoten en is er eveneens sprake van een menstruatie.
hahahahah Dit zegt iets over de kwaliteit van het zaad Optimale hoeveelheid sex voor een kans op bevruchting staat in een ander stukje Dit wijkt gelukkig af van de optimale kwaliteit van het zaad Mijn plak- en knipwerk zit er op voor vandaag. Nu maar eens wat gaan werken
Thanks voor de informatie. 1 van mijn hersencelletjes is weer gevuld met interessante info. Vanavond maar weer aan de slag. Haha zit er 24 uur tussen. Ik hoorde net op de radio dat het 25 graden wordt misschien ff naar het bos. Gisteren hebben we tot 19.00u buiten gezeten. Ongekend in oktober. Wat een ongekende zomer. Ik ben helemaal voor. Die orkanen mogen wel vaker langs komen.
Hangt ervan af waar jullie willen afspreken . Ik kom uit Zeeland Oh ja op welk dag ?! En ik heb een toetoet hahah
@Namar interessante informatie. Mijn man drinkt door zijn nieuwe baan en door de stress best veel biertjes. Toen ik vertelde dat dat zaaddodend was, heeft hij zich voorgenomen om te gaan minderen en alleen in het weekend te drinken. Na overleg en goed nagedacht te hebben, hebben we besloten even een pauze van 2 maanden in te lassen. Het is gewoon enorm onhandig als ik in de zomervakantie uitgerekend zou zijn i.v.m. onze planning om dan naar NL te gaan. Wel lastig omdat ik al wat ouder ben en niet te lang wil wachten. Dus hoop in Januari of de maanden erna snel in roze te komen. Hopelijk is de rest van de lijst dan al roze. Maar ik ga alles gewoon volgen en reageren. Ik zet mijzelf er gewoon weer bij, maar blijf dus even op ronde 3 voorlopig.
Oh staat er een beetje raar bij. Hopelijk iemand die het netjes kan zetten. Dit is als ik toevallig in NL ben.
Ik doe mee tot op roze! Mijn man heeft 2 weken geleden echo gehad en daar is een varicocele (spatader) ontdekt. Dus dat kan een reden zijn van de slechte kwaliteit. As vrijdag hebben we een afspraak bij de uroloog. Eens kijken of ze deze kunnen verwijderen. Ik zie dan op internet dat de kans groot is dat het zaad dan weer beter wordt. Spannend dus!
Owja en ik heb al 14 maanden alle zwangerschapsklachten gehad. Opgezette boobs, goed kunnen ruiken, blauwe aders op de borsten, etc etc. Dus bij alles wat ik voel heb ik geen hoop meer. Alleen deze cyclus is toch anders verlopen. Geen vruchtbaar slijm, nu 5/6 dpo enorm rammelende darmen... Grrr ik wil eigenlijk gewoon geen hoop hebben.
***HIGH TEA LIJSTJE*** Paula1984 Noord-Brabant op de grens Zuid-Holland en Gelderland. Auto JA Wonder 1980, Gelderland. Auto JA Rosa5, Drenthe, Auto Ja Lana88, Noord-Brabant, Auto Ja Namar, Zuid-holland. Regio Den Haag/Rotterdam Auto JA Jolicoeur, zuid-Holland, regio Groene hart, auto JA Jodie79, Utrecht, Utrecht,auto JA
***HIGH TEA LIJSTJE*** Paula1984 Noord-Brabant op de grens Zuid-Holland en Gelderland. Auto JA Wonder 1980, Gelderland. Auto JA Rosa5, Drenthe, Auto Ja Lana88, Noord-Brabant, Auto Ja Namar, Zuid-holland. Regio Den Haag/Rotterdam Auto JA Jolicoeur, zuid-Holland, regio Groene hart, auto JA Jodie79, Utrecht, Utrecht,auto JA Mom86, Gelderland, regio Nijmegen. Auto niet altijd
Welke leeftijd ben je? Het lijkt me ook heel moeilijk voor je om een pauze in te lassen. Is het echt al zeker dat je dan terugkomt? Ik ben gestopt met te plannen. Het komt, zoals het komt. In zo'n lang tijdsbestek kunnen nog zoveel dingen gebeuren die ik nu niet overzie. En daarnaast ben ik overtuigd dat ik het vast en zeker oplos als het niet handig mocht blijken te zijn. Ik heb ondermeer een half jaar uitgesteld, omdat ik mijn opleiding afgerond wilde hebben. Het leek mij niet handig af te studeren terwijl ik zwanger zou zijn. VL had eigen uitstelmotivatie. Alles liep uiteindelijk anders. Ik ben nog niet afgestudeerd. Het uitstel heeft zijn doel niet gehad, totaal niet zelfs. Er kan in de tussentijd nog zoveel gebeuren wat je nu niet overziet. Ik probeer daarom ook bij het nu te blijven. Het voelt nu goed en dan moet ik mijn ❤️ volgen. Dit is een beetje mijn leermoment in deze geweest... Dat hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden en je hoeft hier uiteraard ook zeker niet iets mee te doen. Ik wilde alleen mijn ervaring vanuit mijn situatie met je delen❤️ Ik weet hoe moeilijk dit kan zijn..