NOD Maart 2009

Discussie in 'NOD forum' gestart door djaar77, 21 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    komt ie.... een heel verhaal hoor.... hopelijk heb je er iets aan...

Het cervixslijm

De waarneming van het cervixslijm en de veranderingen daarin, is een belangrijk onderdeel van de Natuurlijke Gezinsplanning-methode. Veel vrouwen merken af en toe wel wat vochtigheid op in de buurt van de schede-ingang. Maar slechts weinigen weten dat het hier om cervixslijm gaat en dat er een verband is tussen dit slijm en hun vruchtbaarheid.

Hoe neem je het cervixslijm waar?
    Er zijn verschillende manieren om je cervixslijm te observeren: je kan het je bewust zijn, je kan het voelen en je kan het zien.

Ervaren:
    Overdag kun je je relaiseren wat je aan de schede-ingang ervaart. Misschien voelt het er droog , of jeukt het er vervelend. Of misschien ervaart je helemaal niets. Op sommige dagen merk je dat de schede-ingang vochtig of nat is, of zelfs dat in de loop van de dag steeds weer scheutjes slijm uit de schede naar buiten vloeien. Sommige vrouwen beschrijven dit ‘alsof er druppelsgewijs urine wegvloeit’.

Voelen:
    Je kan het cervixslijm ook echt voelen. Wanneer je met je vinger of met toiletpapier over de ingang van je schede wrijft, merkt je waarschijnlijk dat je vinger of het papier er de ene dag beter over glijdt dan de andere. De schede-ingang voelt dan slijmerig, glibberig of geolied aan, net zoals olie op de huid of vloeibare zeep tussen de vingers.

Zien:
    Op sommige dagen is het cervixslijm ook zichtbaar. Als je met je vinger of met toiletpapier over de schede-ingang hebt geveegd, kijk je of er slijm aan is blijven plakken en hoe het eruit ziet. Is het gelig, wit, doorschijnend of roodachtig? Is het klonterig, romig, smeuïg, geleiachtig of rekbaar als rauw eiwit? Als je het toiletpapier na het afvegen dichtvouwt en dan weer opendoet, of je vingers tegen elkaar houdt en uit elkaar beweegt, kan je gemakkelijk zien of het slijm rekbaar is. Je ziet dan of het slijm uitrekt tot een draad. Rekbaar slijm voelt aan zoals rauw eiwit en ziet er ook vaak zo uit. Sommige vrouwen merken dat het slijm door het lichte persen bij de toiletgang al in lange draden wegvloeit. Het ligt dan op de ontlasting of drijft in het water.

Wat gebeurt er in de loop van een cyclus met het slijm? Als de menstruatie voorbij is, kan de schede-ingang een paar dagen wat droog aanvoelen, of zelfs onprettig of jeukend. Maar het kan ook zo zijn dat je niets voelt of ziet. Daarna ervaren de meeste vrouwen de slijmvorming als een vochtig gevoel, zonder dat het aan de schede-ingang zichtbaar is. Bij andere vrouwen is het vanaf het begin te voelen én te zien. Meestal ziet het cervixslijm er dan nog troebel, wit of gelig uit en is het dik, romig, brokkelig, kleverig of taai-elastisch en niet rekbaar. Soms ziet het eruit als kwark, of bloem die met water tot kleverige klontjes vermengd is. Hoe dichter naar de eisprong toe – hoe meer oestrogeen gevormd wordt – des te meer slijm wordt er geproduceerd en des te beter wordt de kwaliteit. Het wordt dan meestal glashelder, doorzichtig en heeft soms een lichte gelige verkleuring, of er zitten witte slierten door Tegelijk wordt het rekbaar en voelt het glad of glibberig aan. Het lijkt dan op rauw eiwit. Soms kan het slijm zo vloeibaar worden, dat het wegloopt als water en niet meer zichtbaar is. De schede-ingang voelt dan nat aan. Rond de eisprong bereikt het slijm haar beste kwaliteit. Daarna wordt de kwaliteit van het cervixslijm minder: het wordt weer troebel en klonterig, verliest zijn rekbaarheid, vermindert in hoeveelheid of verdwijnt volledig, zodat je aan de schede-ingang niets meer voelt of alleen nog maar een droog gevoel hebt. De ervaring leert dat elke vrouw haar eigen slijmpatroon heeft. Bij de ene vrouw ontwikkelt het cervixslijm zich van droog via vochtig en dik naar transparant en rekbaar, en bij de andere vrouw gaat het van niets onmiddellijk naar zichtbaar wit slijm, zonder ooit de beste kwaliteit van het rekbare, glasheldere slijm te bereiken. Maar er is altijd een kwaliteitsverbetering, een duidelijke omslag of hoogtepunt en een vermindering van de kwaliteit van het cervixslijm. Meestal volgt het slijmpatroon voor dezelfde vrouw in opeenvolgende cycli hetzelfde beeld. Heel soms gedraagt het slijm zich in een nieuwe cyclus anders dan je tot dan toe gewend was. Bijhouden op de cycluskaart ’s Avonds noteer je op de cycluskaart hoe het slijm die dag was. Op de cycluskaart staan twee rijen die over het slijm gaan: eentje (ervaren/voelen) waar je noteert hoe je het ervaarde en voelde en eentje (uiterlijk) waar je noteert hoe het eruitzag. Zelfs als er maar een keer op die dag een beetje slijm was, schrijf je dit op. Het gevoel en het uiterlijk van het slijm kunnen in de loop van de dag veranderen.’s Avonds noteer je dan de beste slijmkwaliteit die deze dag voorkwam. Voorbeeld: Wanneer je tussen de middag slijm als rauw eiwit had en ’s middags dik wit slijm, noem je het die dag in het vakje ‘uiterlijk’: ’eiwitachtig’. Voor een duidelijk overzicht schrijf je een letter op de 37 ºC lijn, die weergeeft wat de toestand van je slijm die dag was.

Bron; http://www.vruchtbaarheid.org

2. Suekes

Suekes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.011
    0
    36
    Tele Agent bij Teleperformance
    Tilburg
    Hmm, het is ook doorzichtig... Ik kan geen korte cyclus hebben denk ik. Gemiddeld over het afgelopen jaar 38 dagen.

3. Delfino

Delfino Niet meer actief

@ surf was ff wasophangen maar spannend hoor de uitslag heb je echt zo'n last?

4. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    nou het is gewoon vervelend... heb het nu al 3 weken, dacht toen eerst, mssn toch zwanger, dat was het niet, maar de buikpijn blijft... ik heb geen pijn bij plassen ofzo, maar las op internet dat dat niet perse hoeft. Het is echt een 'zwanger' gevoel, stom hè! Het is aan het trekken, trekt door soms naar mn lies en mn bovenbenen. Ook af en toe rugpijn. En het is niet zo dat ik lig te creperen van de pijn, maar het is continue aanwezig, zeg maar, gewoon irritant! en ik wil dat het weg gaat (en ik wil weten wat het is....) snappie....?

5. joyce81

joyce81 Fanatiek lid

26 nov 2008
    4.372
    0
    0
    Eindhoven
    hmm... das stom......... maar neem toch aan dat niet heel november naar oranje is gegaan? ......

6. Delfino

Delfino Niet meer actief

waag een testje zou ik zeggen wie weet ;) je kan gewoon ongi worden met zwangerschap. ;)

7. Bakerstreet

25 feb 2009
    21
    0
    0
    Amsterdam
    Sorry meiden dat ik er niet was vanmorgen, maarrrrrrr.........

Ben zwanger! Zat dus bij de dokter!

Helemaal happy!

Hoe is het met de rest gegaan?

8. BabyLove1

BabyLove1 Bekend lid

8 dec 2008
    898
    0
    0
    @ Mosje raar is dat ik zie wel dat je eventueel vandaag zou kunnen testen. ik baal ontzettend nou ja moet nu weer afwachten.

9. Delfino

Delfino Niet meer actief

dat van lies en bovenbenen en rug had ik ook en mijn test was positief ;)

10. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    haha, nou die moet ik eerst kopen dan, heb natuurlijk niets in huis, en eigenlijk zou het ook wel een wondertje zijn als ik zwanger ben, dus eigenlijk ga ik daar niet vanuit... Ik had al wel gevraagd bij de HA of ze met die urine ook meteen een test konden doen, maar dat deed ze niet. Ze zei ook dat als ik dat wilde weten ik het het beste gewoon thuis kon doen, omdat dat goedkoper is. En de testen van de huisarts zijn niet gevoeliger dan die van de drogist... Ik weet het niet hoor, even overleggen met het thuisfront...

11. Delfino

Delfino Niet meer actief

gefeliciteerd!

12. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    WAUW WAUW, wat geweldig! gefeliciteerd!

13. Delfino

Delfino Niet meer actief

anders probeer je een ovu test van mij dan moet je ze alleen maar even ophalen

14. bollemieke

bollemieke Actief lid

18 dec 2008
    236
    0
    0

Proficiat meid zal duimen dat alles goed blijft gaan

15. mamatje77

mamatje77 Fanatiek lid

14 aug 2008
    3.050
    1
    0
    Bakerstreet GEFELICITEERD!

16. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    hmm, ik wacht nog even de dokter af, en dan moet ik er nog even over nadenken, want eigenlijk kan het natuurlijk niet, en nu zit ik mezelf natuurlijk weer gek te maken....

17. mosie

mosie Actief lid

15 jan 2009
    479
    0
    0
    Geweldig! Gefeliciteerd :D

18. yvy30

yvy30 Bekend lid

2 okt 2008
    549
    0
    0
    Limburg
    Jippie, nog meer roze! Bakerstreet, gefeliciteerd!

19. Delfino

Delfino Niet meer actief

spannend hoor ben benieuwd wat er aan de hand is hoop natuurlijk dat je zwanger bent kom je gezellig bij me in november :D

20. djaar77

djaar77 Fanatiek lid

5 okt 2008
    2.642
    0
    0
    @all; *KNUFFEL*!

Ik ben vanmorgen dus voor de echo geweest en helaas leken de eitjes (ze waren er wel) nog niet op schema te groeien. Ik mag dus zondag weer terug komen. De arts had het zelfs over de mogelijkheid dat ik weer een ronde provera kon gaan krijgen en de volgende ronde op 100mg clomid kom.
    En......ik zit daar te wachten, de deur gaat open en wat denk je..... mijn nichtje met haar man komen naar buiten oeps.... op weg naar mijn werk maar even gebeld en beide blij dat we nu iemand gevonden hebben om eea mee te delen, erg grappig en fijn.
    Dus meiden ik ga aan mijn werkdag beginnen.

Deel Deze Pagina