Hallo dames, de title zegt het al, wie moest er ook eerst aan de pil voor het echte beginnen met zwanger worden? Op 1 maart is bij mij de spiraal verwijdert vanwege de diagnose pcos... ik kreeg in het ziekenhuis het bericht dat ik geen goede eisprong zou hebben... 3 maart is bij mij de menstruatie begonnen (volgens "normale" cycles) 4 maart ben ik begonnen met de pil, ivm met mijn grote kinderwensdeze zal ik 3 maanden moeten slikken was het advies van de huisarts ivm het geen eisprong hebben en een cyste... Gelijk de eerste strip stopweek niet ongie geworden, en tot op de dag van vandaag nog steeds niks, wel allerlei klachten maar deze kunnen verschillende redenen hebben, ontwenning spiraal, wennen aan de pil... Maar nu vroeg ik me ook af... ik ben dus wel vaker onregelmatig en heb al vaker een menstuatie overgeslagen... Kan het ook zo zijn, doordat ik dus deze maand geen eisprong heb gehad, ik dus ook niet ongie word? Maar de keren dat ik wel ongie word ik dus gewoon een eisprong heb? Het was juist de bedoeling dat de menstruatie weer op gang zou komen, zodat ook de cyste zou kunnen verdwijnen, maar nu word ik het dus helemaal niet... heb nog 1 week te gaan op strip 2 en dan zou ik nog 1 pilcycles moeten nemen maar twijfel of ik hier wel goed aandoe. Ik baal er zo ontzettend van. Zelf had ik al veel langer door dat er iets niet goed was... afgelopen 2 jaar een pauze gehad, maar daarvoor ook al een jaar beziggeweest met zwanger worden... Verschillende onderzoeken en uitstrijkjes gehad maar pas afgelopen maand zijn ze erachter gekomen... en nu MOETEN we het eerst een jaar proberen voor we geholpen worden... Sorry, zijn misschien niet echt vragen... maar zou graag ervaringen horen en ik ben ff mn frustratie kwijt Dussss zijn er meiden die dit herkennen/ervaringen mee hebben? En wat zouden jullie doen, nog een maand doorgaan met de pil, of gewoon meteen maar stoopen.. aangezien bloeding toch niet komt..
Ik snap niet waarom je aan de pil moet? PCOS is een hormonale kwestie en dat los je niet op door aan de pil te gaan. De pil doet PCOS niet verdwijnen, je hebt kans dat je het juist helemaal in de war schopt. Ik snap dat advies dus helemaal niet. Als je nu problemen hebt, zul je dat na een paar maanden pilgebruik opnieuw hebben. Naar mijn mening verschuif je het moment nu alleen maar, verder niet. Een cyste verdwijnt inderdaad wel vaak tijdens een menstruatie. Soms duurt het iets langer. Maar dat geldt helaas niet voor PCOS, waarbij je heel veel kleine cystes in je eierstokken hebt. Ik lees dat je het advies van de huisarts gekregen hebt. Huisartsen hebben echter niet veel kennis op gynaecologisch vlak. Ik zou om een doorverwijzing vragen voor de gyn. Waarom ben je daar niet onder behandeling gebleven? Als je echt PCOS hebt, hoef je niet een jaar zelf te proberen. Zonder eisprong heb je helemaal geen kans, dus dan is zelf proberen zinloos. Ik vind het dus allemaal wat vreemde adviezen, als ik eerlijk ben. Het komt ook totaal niet overeen met mijn ervaringen.
De reden van de pil is ook vooral om de cyste, maar als ik niet menstrueer heeft dit toch geen enkele zin? Mijn gynaecoloog had het niet over helemaal geen eisprong, maar iig geen goede.. ze zag vele eicelblaasjes maar geen 1 goede? Ook is PCOS niet via bloed vastgesteld, maar door de echo en vele verschijnselen... al heeft dit ook heel erg lang geduurd voor ze hier achter kwamen via echo, en die echo ging ik alleen maken omdat ik zekerheid wilde of de spiraal nog goed zat en mijn cyclussen zo raar verliepen.
Sorry dat ik het zeg maar ik vind dit verhaal ook erg vreemd hoor... Ik heb ook PCOS. en ik stopte met de pil en werd maar niet ongesteld.. dus ik naar de huisarts en die heeft me meteen door gestuurd naar de gyn!!! echo's gedaan.. onderzoeken... bloedprikken: PCOS! Ze hebben mij meteen een medicijn voorgeschreven om ongesteld te worden en als ik dan ongesteld werd.. moest ik een ander medicijn slikken om me eisprong te krijgen!!! De gyn zei wel tegen mij.. dat je niet zwanger kan worden is omdat je niet ongesteld word.. en dus ook geen eisprong krijgt, dus daar heb je gelijk in. ik heb ook heel veel eiblaasjes en die kunnen niet verder groeien tot een ei zodat die kan springen omdat er geen ruimte is door al die kleine blaasjes (kralenkrans). Als ik het goed begrijp ben je nu dus eigenlijk al 1 jaar bezig.. en moet je het zelf persee nog een jaar proberen? En dat je de pil moet slikken is echt onzin meid! Ga eens op internet opzoeken.. print het uit.. laat het zien en EIS dat je een "goede" behandeling krijg! want als jij zo wilt doorklooien, ben je inderdaad nog wel even bezig! Die pil is anticonceptie niet te vergeten.. geen middel om daarna zwanger te worden.. Ik wil je niet teleur stellen maar zoals velen nu zullen zeggen.. dat deze behandeling echt nergens op slaat! je moet er echt even achterna gaan hoor meid! x
Wij zijn eerder bezig geweest voor een tweede kindje, hier heeft helaas een pauze van 2 jaar tussen moeten zitten. Ik was toen nog niet voor onderzoeken geweest ed, slikte ook geen anticonceptie. Wel na een jaartje toen heb ik het eens aangegeven bij toen een andere HA, omdat ik toen al vermoedde dat het niet meer zo ging lukken en die vond mij toen veel te jong voor verdere hulp. (achteraf ook beter geweest) Omdat we door omstandigheden moesten stoppen heb ik een spiraal genomen, ook hier vele problemen mee gehad en werd altijd snel weer weggestuurd met het komt wel goed. Mijn menstruaties bleven vaag. Het eerste jaar van de spiraal veel klachten gehad en redelijk normale bloedingen, toen een jaar helemaal niets, laatste maanden van spiraal weer vaker "bloedingen" De laatste keer bij een controle (1 maar)had ik een andere gynaecoloog en die keek goed. En die vertelde mij dit dus. Ik heb toen ook meteen de spiraal laten vewijderen. HA zei em dat we een jaar zo moet proberen en ik daarna hulp kon krijgen.. Miss toch maar een andere HA zoeken?
Ja misschien is dat toch wel beter ja.. Ik zal je vertellen he, ik ben 22 dus... Waarom ben jij te jong (weet niet hoe oud je ben maar ik ben ook jong)! bij mij doen ze er echt alles aan hoor!! Ik ga nu mijn laatste ronde clomid starten en daarna voor andere behandeling kijken als deze keer niet lukt! Ze zeggen tegen mij ook altijd.. je heb nog tijd genoeg. Maar dan zeg ik gewoon.. Ik wil het net zo graag als iemand anders die al boven de 30 is! En mijn vriend is een stuk ouder en we willen gewoon graag jonge, fitte ouders zijn! niks geks aan toch?!? en dan begrijpen ze het wel. Je moet gewoon een beetje hard zijn. Ik moet zeggen soms heb ik er ook wel een beetje last van omdat ze vaak zo onduidelijk zijn.. ik heb vaak dat ik echt de informatie uit ze moet trekken. Met de spiraal heb ik geen ervaring.. Succes!
Ik vind het ook heel erg vreemd, ik had ook een cyste vorige maand en hiervoor heb ik provera gekregen om een menstruatie op te wekken, gelijk op de eerste dag van mijn menstruatie was de cyste al weg !
Ga volgende week dus maar eens naar de HA, kijken of ik weer een verwijzing krijg voor de gynaecoloog.. Ook denk ik dat ik deze strip nog af maak, en die derde (laatste) strip laat zitten... blijkbaar is dit ook voor niets dus die pil... Nog steeds geen ongi hier, alleen krampjes onderin de buik, trekkend gevoel en veel slijmverlies, wittig..
Als je nu bezig bent met de tweede strip van de pil, dan ga je toch ook niet ongesteld worden? Toch pas in je stopweek? Of snap ik het niet?
Heb mijn eerste stopweek overgeslagen (?) ben toen niet ongie geworden.. 3 maart was ik ongesteld geworden en 4 maart begonnen met de pil.. had dus een stopweek van 18 tot 24 april en moest dus maandag weer aan nieuwe strip.. ik heb in de stopweek alleen op donderdag en vrijdag 1 veegje lichtroze slijm gehad... verder dus geen menstruatie in de stopweek.. toen maandag weer begonnen aan nieuwe strip... nu nog 1 week en dan weer stopweek... bedoel, als ik dan niet weer niet ongie word stoopen..
Ik moest één pilstrip slikken van de gynaecoloog. Hij zei om hormonen uit te balanceren maar ik lees veel slechte dingen over de pil + PCO.. dus ik heb hem niet afgemaakt. Heel slecht om tegen het advies in te gaan misschien, maar ik heb echt het idee dat ze in NL in sommige dingen zo achterlopen en maar wat aankloten! Voor we probeerden zwanger te raken slikte ik namelijk ook niet de pil want ik werd er verschrikkelijk ellendig van en nu dus weer.. dus heb een eerdere stopweek ingelast.
He he, eindelijk ongesteld geworden vandaag na 52 dagen, in de stopweek (zondag laatste pil) Vraag me alleen af of ik nu die laatste strip nog wel moet nemen..!?
Fijn dat je ongesteld geworden bent. Ik zou niet opnieuw aan de pil gaan, zie mijn eerdere berichtjes.
Vanmorgen afspraak willen maken bij de HA. Aaan assistente aangegeven wat mijn vragen waren en mijn twijfels over de pil. Ze vroeg meteen of er niet nog weer een echo gepland stond en of er bloed was afgenomen. HA volgende week afwezig dus hij zou me wel even bellen. Nog geen 10 min thuis en ja hoor, hij belde netjes optijd. Weer aangegeven dat ik twijfelde aan de pil, me er niet goed bij voelde en me niet serieus genomen voelde.. en waarom er geen bloed was afgenomen maar wel gezegd werd dat ik pcos heb.. en ik het dus ook nog een jaar moet proberen terwijl ik voor spiraal ook 2 jaar geprobeert heb maar door omstandigheden een pauze hebben genomen.. Nou, over PCOS.. hier was geen bloedonderzoek voor nodig en was al erg duidelijk op de echo onderzoek laatste keer... Dat ik menstruatie eerste stopweek oversloeg was normaal en kwam vaker voor, dat ik nu wel ongesteld was geworden in de stopweek was een goed teken, en hij adviseerde me deze laatste strip nog te nemen in de hoop dat de cyste nog verdwijnt.. Hierna zal er een echo volgen om te kijken of de pil heeft geholpen en de cyste op zijn minst aan het verdwijnen is, daarnaast bespreken wat de verdere opties zijn.. de HA heeft me ook al gezegd geen speciaal dieet te hoeven volgen voor mij kleine beetje overgewicht... ben afgelopen 2 jaren al heel erg veel afgevallen (30 kilo in half jaar) en het laatste jaar steeds klein beetjes eraf... pff ook weer beetje geruststelling
Hoi TS. Ik snap de redenatie van de pil wel, maar ik vind hem wel erg vreemd. Vaak zie je na het gebruik van de pil een korte periode toch iets van een cyclus (ik was hier een voorbeeld van, bij mij 7 maanden tot het uitbleef) Maar het kan ook, zoals al eerder gezegd de boel nog meer in de war schoppen. Wat wel bewezen is, is dat als je aan d epil bent, veel verschijnselen van pcos zich niet voordoen. Maar dat is wel een kop in het zandtactiek, want het is er wel natuurlijk. En niet handig als je een kinderwens hebt. Ik heb zelf veel baat gehad bij engelstalige informatie. Je kunt met je eetpatroon, ontspanning en beweging zoveel doen om pcos zo ver mogelijk in te dammen. Ik heb zelf het boek the ultimate handbook for pcos. Van Colete Harris (ofzoiets, via bol.com) Dit is echt een handige "bijbel". Alles staat er in van clomid tot eetgewoontes, accunpuntuur, verschijnselen etc. Daarnaast heb ik me aangemeld bij www.pcosdietsupport.com. Ik heb hier nu 5 weekmenu's gekregen die zorgen dat de insulinewaarde in je bloed goed laag blijft. Als je wilt, stuur ik je ze graag toe. Stuur me dan maar een pb met je emailadres. Ik maak overigens de weekmenu's niet hoor. Ik haal de recepten die me lekker lijken er uit. Zo heb ik laatst heerlijke muffins gemaakt. Maar goed, het is een lang verhaal geworden. Mijn bevindingen in nederland zijn vooral dat je hier volgestopt wordt met clomid, maar dat er verder niet gekeken wordt hoe je het op een andere manier kunt beteugelen. Oh ja, zie nu je laatste berichtje, over dat dieet ben ik het niet helemaal met je arts eens. Het is echt wel zo dat je moet letten op producten die de insulinespiegel laten stijgen. Dat is vooral niet gunstig met pcos. Dus af en toe iets met suiker en/of bloem kan wel, maar liever niet dagelijks. Je hoeft het niet te doen om af te vallen, daar heeft hij wel gelijk in.