Hoi dames, ik hoop hier meiden te vinden die of al het traject hebben meegemaakt, of erin zitten. Mijn vriend heeft 7 jaar geleden een sterilisatie laten uitvoeren, toen hij nog in een andere relatie zat. We hebben beide een gezonde dochter uit een vorige relatie, maar na een aantal goede gesprekken wilde we toch gaan proberen of we zijn sterilisatie ongedaan konden maken omdat we samen ook nog heel graag een kindje wilde proberen te krijgen. Via de huisarts zijn we doorverwezen naar de uroloog. Gister hebben we daar een gesprekje gehad en meneer de uroloog was vrij duidelijk. Een sterilisatie kan door middel van een operatie wel ongedaan worden gemaakt, maar of we slagingskansen zouden hebben om nog een zwangerschap daaruit te krijgen zou heel klein zijn. Het sperma maakt antistoffen aan tegen zijn eigen sperma. We moesten er maar goed over nadenken of we wel het risico wilde nemen omdat het ook een vrij dure operatie is, om en om de 3000 euro. Het enige voordeel is dat mijn man het 7 jaar geleden heeft gehad. Als het meer dan 10 jaar geleden was zou de kans helemaal nihil zijn. We willen het zowiezo proberen, maar ik vroeg me af hoe zoiets nu in zijn werk gaan, en of er idd vrouwen zijn die ook daadwerkelijk zwanger zijn geworden nadat hun man de operatie heeft ondergaan.
Hoi, Bij mijn man is sterillisatie na 5 of 6 jaar ongedaan gemaakt in ons plaatselijke zkh. Na 3 maanden controle: 1,2miljoen zaadcellen. Niet best dus. Weet ik nu. Maar toen zijn we naar huis gestuurd met proseed (vitaminen complex) en de mededelng dat we het een half jaar moesten proberen. Na half jaar geen zwangerschap, nieuwe test: 300.000 zaadcellen. Slecht dus. En deze uroloog zegt erg droog: we gaan met spoed het ivf traject in als jullie willen en dat had na de 1e test al moeten gebeuren. De 1e test voor het ivf traject: 0 zaadcellen. Zaadleiders zijn weer dicht. Nu lopen we voor icsi in gent, waar manlief ook een tese heeft gehad. Als ik je een advies mag geven: ga naar het erasmus naar dr willems. Hij gebruikt een andere techniek, een veel fijnere, met een hogere slagingskans. Wij zijn er geweest om te kijken of nog een operatie nut had, maar bij ons is de kans verkeken... Het is wel een aparte man, maar wel kundig. Succes!
Mijn man heeft zijn sterilisatie ongedaan gemaakt na ongeveer 6 jaar. Wij liepen bij Drs. Lock, uroloog in het UMC Utrecht. Schijnt ook wel 1 van de bekenden te zijn in Nederland. Bij mijn man is het goed gelukt. Geen aantallen van een jonge sterke kerel, maar toch wel 30/40/50 miljoen. In het umc wordt ook goed in de gaten gehouden of de boel eventueel weer dicht aan het libben is (tot een jaar na de operatie om de maand kwakkie inleveren). In dat geval vriezen ze snel nog een aantal kwakkies in. Er bleek echter bij mij ook een probleem te zitten, dus binnen een jaar zijn wij met IUI begonnen (inseminaties). Na opwerking hielden we altijd een prima hoeveelheid zaad over om te insemineren. Hiermee ben ik 1 keer zwanger geweest. Vanwege mijn eigen problemen moest 1 van mijn eileiders echter verwijderd en zijn we alsnog richting IVF gegaan. De eerste was gelijk raak en we hebben u een dochter! Dus... kansen zijn er zeker! Wat betreft die antistoffen: het is helemaal niet bewezen dat mannen met antistoffen minder vruchtbaar zouden zijn door enkel die antistoffen. Bovendien, mocht je richting IUI moeten, dan wordt het zaad na productie gewassen, waardoor de antistoffen worden verwijderd. Vergelijkbaar advies als mijn voorganger: voor een operatie als deze moet je niet in een plaatselijk ziekenhuis zijn. Ga minimaal naar een academisch ziekenhuis. Kies een goede uroloog met een goede reputatie. Zaadleiders zijn zo dun als spagetti-sliertjes en het is echt precisie-werk... Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! O enne, misschien een geruststelling voor je man: de operatie zelf stelt weinig voor. Je moet natuurlijk onder narcose, maar de pijn is te vergelijken met het beurse gevoel als wanneer je er een knip in laat zetten (zegt mijn man). Paar dagen voorzichtig lopen dus en dan is alles weer oke.
Super bedankt dames voor jullie berichtje. Geeft toch wat meer moed om er ook voor te gaan. Ben blij om te lezen dat er dus wel mogelijkheden zijn. Ik zal het straks eens met mijn man bespreken, kijken wat hij ervan vind..bedankt
O enne... Een kennisje van mij, haar man, heeft zijn sterilisatie ook ongedaan laten maken. Dit was echt meer dan 10 jaar geleden! Zij zijn op de natuurlijke manier zwanger geworden!!! (nog even een extra positief verhaal)
Vraag eerst eens naar PESA. En anders: in tilburg zit een arts die je verteld over de kans van slagen. Niet gelukt: geld terug. Mijn man heeft 2 keer een hersteloperatie ondergaan binnen 4 jaar na sterilisatie. Beide keren veel pijn en mislukt. Daarna in tilburg voor Pesa gegaan en nu ben ik zwanger!
Gefeliciteerd met je zwangerschap minniemouse 1974. We zijn sinds dat we in het ziekenhuis zijn geweest afgelopen maandag best emotioneel eronder. Mijn man zit er vooral enorm mee. Hij zei ik wist niet dat dit z'n impact op me zou hebben. Ik probeer vooral positief te zijn, mede door jullie verhalen. Die arts in Tilburg zou je me daar meer over kunnen vertellen? En PESA wat is dat precies?
Wij hebben het in het Erasmus ook over PESA gehad. Bij TESE halen ze de zaadcellen uit de bal, bij PESA uit bepaalde hele kleine zakjes (weet niet meer hoe het heet). Dr Willems gaf echter aan dat een PESA maar een enkele keer kan, omdat die zakjes meteen dichtzitten vanwege littekenweefsel. TESE kan je herhaaldelijk doen. Ik zou verschillende info opvragen en zeker een hersteloperatie niet uitsluiten. Soms zijn deze gewoon succesvol, zeker met die microtechniek. Als wij geweten hadden wat we nu weten, waren we nooit naar ons plaatselijke zkh gegaan, maar meteen naar het erasmus. Wat vervelend dat je man er zo mee zit. Het is ook heftig. Maar jullie zijn goed bezig. Win eerst info in en neem dan een besluit. Succes!