vergoeding behandelingen

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by skatjuh87, Aug 24, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. skatjuh87

skatjuh87 Niet meer actief

mijn man en ik zijn er een tijdje geleden achter gekomen dat we alleen via het ziekenhuis zwanger kunnen raken met behulp van een behandeling. We hebben nog geen afspraak gehad met de gyn maar ik zit een beetje met de kosten. Ik heb wel eens begrepen dat 3 behandelingen vergoed worden en daarna moet je het zelf betalen. Wie weet hier iets meer van want het geeft mij behoorlijke stress.

2. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

Dec 25, 2008
    5,486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hoi Skatjuh,

Wat vervelend (understatement) dat je dat nieuws te horen hebt gekregen. Het is heel anders gegaan dan je je had voorgesteld he?

Je kan IUI of IVF/ICSI krijgen. Weet je dat al?
    Bij IUI krijg je de 1ste 6 behandelingen vergoed. Slaat dit niet aan, dan stappen ze ook vaak over naar IVF/ICSI.
    Je krijgt dan idd 3 pogingen vergoed. (al kan dit ook verschillend zijn, soms 4, hoorde ik laatst.)
    Bij 1 poging geldt ook het terugplaatsing van evt. cryootjes in de vriezer.
    Dus heb je bij IVF meerdere eitjes die bevrucht zijn geraakt, dan plaatsen ze er één (of twee) terug en de rest, die goed genoeg zijn, gaan in de vriezer. Het terugplaatsen daarvan, als de 1ste poging mislukt is, telt ook nog bij die poging.
    Dus heb je 5 goede embriootjes, waarvan ze er 1 terugplaatsen, dan kunnen die andere 4 ook nog teruggeplaatst worden in die poging!

Succes meid!

Liefs Loesie

3. skatjuh87

dus er word best wel veel vergoed zo te merken. We hebben het financieel niet heel geweldig en ik was erg bang dat we daardoor de kinderwens niet konden uitvoeren.
    Dit is dan ff wat beter nieuws.
    Trouwens ik lees dat je gaat trouwen. Gefeliciteerd, geniet lekker van de dag

4. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

Dec 25, 2008
    5,486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Dankjewel! Het is heerlijk om af en toe met iets anders bezig te zijn! Dit heb je tenminste in de hand.

Gelukkig kunnen er nog heel wat pogingen gedaan worden.
    En misschien, weet niet of het lukt, kun je nu alvast elke keer wat opzij zetten, voor als het niet mocht lukken binnen de pogingen. Maar dan ben je al een hele poos verder hoor.
    Gewoon hoop houden dat het lukt tijdens de vergoede pogingen!

Liefs Loesie

5. skatjuh87

uhh ons spaargeld is een beetje op. Ik ben 2 maand geleden getrouwd en waarschijnlijk weet je zelf wel wat dat kost hihi. We gaan hopen op een goede poging als het vergoed word idd.

6. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

Dec 25, 2008
    5,486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    #6 Loesie1982, Aug 24, 2009
    Last edited: Aug 24, 2009
    Hihi, ja dat weet ik zeker...Heb je een leuke/mooie dag gehad?

Maar ik bedoel ook, dat je vanaf nu dit als doel neemt, met sparen.
    Want je bent waarschijnlijk wel een aantal jaren onder de pannen (ligt eraan welke behandelingen je krijgt) met de pogingen die vergoed worden. Je hebt dus nog wel even de tijd om te sparen!

Ik zag een aantal vragen, omdat je niet wist wat je moest verwachten, op andere topics. Ik zal eens mijn verhaal vertellen, dan heb je een idee.

29/10/08: 1ste zaadonderzoek vriend.
    03/11/08: Uitslag onderzoek, weinig zaadcellen (2.1 miljoen) en vriendje maakt antistoffen aan. (dat maakt dat het zaad klonterd en niet snel beweegt) Huisarts geeft aan dat we sowieso hulp nodig hebben.
    18/12/08: 1ste afspraak gyn. Hij wil een 2e zaadonderzoek (doen ze meestal, het kan wisselen.) Mijn cyclus wordt in januari bekeken om te kijken of bij mij alles goed is. Dat houdt in, dag 10 folikelmeting (kijken of je een goed eitje hebt) dag 13 nog een keer, net zolang tot ze een beeld hebben. Soms prikken ze ook bloed, voor progesteron op dag 21. Zo zien ze of je een goede eisprong hebt gehad.
    Bij mij was alles goed.
    20/01/09: 2e zaadonderzoek vriendje, opnieuw slecht, 1,7 miljoen dit keer. Het wordt IUI...Er volgt nog een zaadonderzoek.
    06/02/09: Samenlevingstest. De avond ervoor moet je gemeenschap hebben en dan gaan ze de ochtend baarmoederslijm weghalen. Dan kijken ze of er levende zaadcellen gevonden worden.
    18/02/09: Zaadonderzoek was nog slechter, minder dan een miljoen, in deventer betekent dat IVF/ICSI...omdat bij ons het zaad niet goed zwemt wordt het ICSI.

Ik ga één cyclus aan de pil om alles rustig te krijgen en daarna mag ik beginnen. De 1ste poging zit er nu op en heb vanmorgen te horen gekregen dat er een cryootje ontdooit gaat worden. Zondag krijgen we een telefoontje of dat goed is gegaan en als dat zo is, maandag de terugplaatsing.

Hier globaal dus zo'n beetje hoe en wat, maar het kan bij jou heel anders gaan. Dat ligt een beetje aan de kwaliteit en hoeveelheid van het zaad en aan jouw cyclus!

Liefs

7. skatjuh87

dankjewel voor je verhaal. Mijn man heeft al 2 onderzoeken gehad dus daarin lopen we al een beetje voor. De preciese aantallen van het zaad weet ik eerlijk gezegd niet. Ik denk dat ik maar gewoon even geduld moet hebben en de eerste afspraak van de gyn moet afwachten. Bij iedereen zijn de ervaringen anders omdat ieder mens ander is. heel erg bedankt voor je reactie.
    En de dag was geweldig. ik hoop dat de jouwe net zo mooi zal zijn.

Share This Page