Achternaam vader of moeder?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Brix, 15 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Achternaam van vader of moeder?

1. Vader

2. Moeder

3. Beide

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Ik was benieuwd hoe vaak het voorkomt dat er voor de achternaam van de moeder wordt gekozen.
    Want je mag tegenwoordig kiezen, maar mijn ervaring is dat men toch vaak voor de naam van de vader kiest.
    Wat hebben jullie gekozen en waarom?

Wij kiezen overigens voor de achternamen van beide. Dat mag (nog) niet in Nederland, maar ik geef mijn kindje aan op het Braziliaanse consulaat (ik heb een dubbele nationaliteit) met beide achternamen en dan vragen we later in Nederland een naamswijziging aan.
    Zijn er hier die dit ook zo gedaan hebben? En wat vinden jullie van een dubbele achternaam?

2. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Ons kindje krijgt de achternaam van mijn man, maar dat is vooral omdat de mensen in onze omgeving veel waarde hechten aan die traditie. En ik vind het ook wel fijn als ons gezinnetje onder 1 'noemer' valt. ;)

Maar dubbele achternamen vind ik vaak wel heel mooi! Ze moeten wel bij elkaar klinken, maar als dat zo is en je wilt ze graag beide meegeven dan zou ik dat gewoon doen!

3. Savannah85

Savannah85 Actief lid

14 aug 2010
    143
    0
    0
    Utrecht
    De reden dat mijn kinderen de achternaam van hun vader hebben/ krijgen is puur en alleen om de naam van mijn "vader" niet voort te zetten.
    Allebei mijn zussen hebben diezelfde keuze gemaakt, getrouwd of niet getrouwd.
    Stel dat het geval van mij anders was, dan zou ik beide ook erg mooi vinden!!

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.869
    113
    Ik ben getrouwd en heb mijn mans achternaam (+ mijn eigen) aangenomen, wel zo logisch dus om ons kind/onze kinderen ook die achternaam te geven. :)

Dubbele achternamen vind ik vaak erg mooi, of in ieder geval speciaal, maar ze moeten wel een beetje bij elkaar passen.

5. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Hier ook achternaam van man. Ook omdat ik die na ons huwelijk ook aangenomen heb en het wel zo makkelijk is als het hele gezin hetzelfde heet..

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb de naam van mijn man + die van mij aangenomen, dus ons kindje gaat gewoon de naam van haar vader krijgen. Zo zijn we een echt gezinnetje! Maar nadeel is wel; mn man heeft al kleinkinderen in de familie die hun familienaam dragen, maar aan onze kant is er tnt niemand om de familienaam voort te zetten, tenzij mn broer nog aan kids gaat beginnen!

7. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

24 mei 2010
    956
    0
    0
    huismama
    onze dochter heeft de achternaam van haar vader.
    We zijn getrouwd en ik heb ook zijn naam overgenomen, dus was dit eigenlijk de meest logische volgende stap ;)
    Ook vind ik zijn achternaam mooier dan de mijne :D dan speelde ook een rol.

een dubbele achternaam vind ik wel mooi hoor, hoor je ook weleens in films enzo :D

8. MvdW

MvdW Niet meer actief

Ook hier getrouwd en de achternaam van mijn man aangenomen, dus daarom kiezen wij er ook voor om de achternaam van mijn man aan te houden....

9. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Achternaam van mijn vriend. We zijn niet getrouwd en als we dat wel ooit gaan doen hou ik echt wel mijn eigen achternaam:D
    Lijkt me zo bizar om ineens een heel andere achternaam te hebben, eentje die je al je hele leven hebt en van je ouders hebt gekregen en dan hoor je ineens bij een andere familie lijkt het wel:(
    Oja, dit is een andere discussie:D

Ik moest echt slikken toen ik mijn handtekening zette dat mijn dochter de achternaam van mijn vriend kreeg.. Maar toch gedaan, uit een soort gemakzucht denk ik. En een dubbele naam vind ik weer zo sneu als mijn dochter later wil trouwen, haar eigen naam wil houden en die van haar man. Dan krijg je dus 3 namen;) En aangezien wij beide een achternaam hebben die nogal lang is vond ik dat toch geen optie.
    Maar blijft vreemd voelen dat IK mijn dochter 9 (eh..7) maanden heb gedragen, ze dus (ook) mijn kind is en de naam heeft van mijn schoonfamilie waar ik -uitgezonderd mijn vriend- niet zo dol op ben.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    onze dochter heeft mijn achternaam, dus van de moeder. Wij zijn getrouwd, maar m'n man heeft ook mijn naam aangenomen (al voor onze dochter geboren was overigens) dus, het was vanzelfsprekend dat onze dochter ook mijn achternaam kreeg....

hoewel vanzelfsprekend ? : Als we niet naar het gemeentehuis waren gegaan voor 'naamswijziging' had ze automatisch tóch de naam van mijn man gehad.
    Dat is dus nog niet zo goed geregeld eigenlijk....

11. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Als het had gekund had ik graag gezien dat onze dochters allebei onze achternamen hadden gekregen , net zoals wijzelf hebben. De combi klinkt wel chique :D

Mijn oudste heeft in eerste instantie mijn achternaam gekregen en niet die van mijn ex.
    Toen ze een jaar of vier was is dit via een rechtsgang veranderd in de naam van mijn man en zodoende dragen nu al onze kinderen zijn achternaam.

Als hij geen kinderen had gehad uit een eerdere relatie was mijn achternaam ook absoluut een optie geweest. Maar ik vind het ook wel mooi dat op deze manier de band tussen mijn oudste en mijn man door de naam zichtbaar gemaakt wordt. :)

12. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Ik ben echt heeeel ouderwets en heb dus gestemd op de achternaam van de vader. Ikzelf heb ook de naam van mijn man aangenomen en dus heten we allemaal hetzelfde :D en dat terwijl ik altijd heb geroepen, ik hou mijn eigen naam!!! ;)

13. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Mijn dochter heeft mijn achternaam, puur om het feit dat haar vader en ik uit elkaar zijn en ik niet vond dat hij het verdiend dat zij zijn naam draagt! En achteraf ben ik daar super blij mee, want hij heeft haar nu ruim een jaar niet gezien! ;)

14. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    ik kies voor mijn achternaam. Mijn vriend heeft een dubbele achternaam en dat geeft alleen maar verwarring. Juist omdat deze half spaans en half Nederlands is. En als ik een dochter krijg en ze zou mijn vriends naam hebben en ze zou later haar mansnaam erbij krijgen, dan wordt die naam zo ontzettend lang....

15. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik ben zelf ook wat ouderwets op dat gebied, en vind dat mijn dochter de naam van haar vader hoort te dragen. Verder vind ik het ook een hele mooie gedachte dat onze dochter nadat ik ze 9 maanden heb gedragen de naam van haar vader heeft gekregen.. Als een soort van 'dankjewel'..

Maar ergens ook wel jammer, omdat mijn achternaam veel mooier en origineler is..

16. FLiekie

FLiekie Lid

28 jan 2010
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vindt een combi van beide namen wel heel mooi en ergens ook erg logisch omdat het kind een mix is van beide ouders.
    Alleen is er dan mijn inziens een hele verandering in stam (ze horen dan niet meer bij mama's kant en niet meer bij papa's kant maar staan helemaal opzich)
    Dit omdat ik mensen ken waarvan de eerste achternaam mijn achternaam is en de 2e achternaam niet en die horen daardoor blijkbaar weer niet bij "onze familie"....pfff snap je het nog?
    Je moet lekker doen wat je wilt. Ik vind het mooi/chique maar wel een beetje ingewikkelt en vaak worden de namen erg lang.
    Mijn kindje krijgt in oktober de naam van zijn/haar papa en ik volgend jaar ook als we trouwen. Kom zelf uit een gescheiden en opnieuw getrouwd gezin en heb me altijd een "buitenbeentje" gevoeld doordat ik een andere achternaam had dan mijn (half)broertjes, moeder en stiefvader, dus vind het wel fijn dat we nu als 1 gezin met 1 achternaam verder gaan

Deel Deze Pagina