Screeningstest ja of nee?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mona, 14 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mona

Mona Bekend lid

16 jan 2006
    729
    0
    0
    Er is mij gisteren bij de VK gevraagd of ik een screeningsecho wil laten doen met 20 weken zwangerschap. Ik heb informatie hierover mee naar huis gekregen. Mijn VK waarschuwde mij wel dat ik hier niet blanco in moest stappen, maar er goed over na moest denken. Het is n.l. geen pretecho!

Wie heeft er, of gaat er een screeningsecho laten doen? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties aangezien wij er best over twijfelen.

Mona

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Deze zit toch nu standaard in t pakket? T is weliswaar geen pretecho maar ik vond t heerlijk om mn kleintje weer ff te zien. En daarbij is een screeningsecho natuurlijk voor je kleintje om te kijken of alles goed is. Ik zou niet echt weten waarom je t NIET zou doen, maar dat is mijn mening.

3. Dientje

Dientje Fanatiek lid

12 jan 2006
    4.674
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik heb dat wel gedaan hoor het word juist aangeraden het wel te doen.

4. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Wij hebben het dus niet gedaan. Hebben het er met de vk over gehad en goed over nagedacht. Abortus is voor ons geen optie dus als het een afwijking heeft dan is het zo. We hebben wel gevraagd of er misschien afwijkingen te zien zouden zijn die meteen na de geboorte behandeld kunnen worden en die anders misschien later ontdekt zouden worden waardoor je een achterstand oploopt. Maar dat was volgens hen niet zo. Dus hebben we besloten het niet te doen.

5. shelde

shelde Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.816
    0
    0
    Wij gaan ook de 20 weken echo doen.
    Ze controleren het hele kindje, of alles goed is aangelegd, of er geen afwijkingen zijn enz.
    Dat vind ik toch wel heel belangrijk! En natuurlijk is het leuk om je kleintje weer een keer te zien!

6. vonkje27

vonkje27 Actief lid

13 aug 2006
    269
    0
    0
    huismoeder
    hoogezand
    ik heb de screeningsecho ook bewust niet gedaan.
    ik vond de 20 weken echo belangrijker,bij mij hebben ze toen heel uitgebreig gekeken op afwijkingen ed.
    ze bleek helemaal gezond.

7. arielle

arielle Actief lid

27 jun 2006
    355
    0
    0
    Hoi,
    wij zijn ook tegen abortus maar dat was absoluut geen reden om die echo niet te laten maken want...ze kunnen dus wel dingen opsporen die ze gelijk na de geboorte of tijdens de zwsch al kunnen behandelen. Ze onderzoeken alle organen en kijken naar de ontwikkeling. Ik noem bijvoorbeeld dat wanneer het hartje niet helemaal goed zou zijn ontwikkeld dat je dat weet en dat je dan in het ziekenhuis zou bevallen en het kindje daar gelijk goede zorg krijgt die nodig is.
    Als er een afwijking zou zijn gevonden dan was ik daar graag op voorbereid.
    Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal.
    Groetjes Arielle

8. IkenKleine

IkenKleine Bekend lid

23 mrt 2006
    975
    0
    16
    wij hebben zowel bij 12 weken (combitest) als bij 20 weken een echo laten maken. Dit om voorbereid te zijn op eventuele afwijkingen. Het is inderdaad geen pretecho, maar wij vonden het een erg prettige bevestiging dat alles er op en eraan zat en alles goed lijkt te werken.
    Wij kregen wel te horen dat ze afwijkingen kunnen zien (bijv. aan niertjes) die na de geboorte lastiger te beoordelen zijn. Je hebt dan een huilkind en dan moet er van alles onderzocht worden waar dat aan zou kunnen liggen. En tijdens de echo kunnen ze soms al afwijkingen zien, die na de geboorte dan gelijk verholpen kunnen worden.

En je haalt je als zwangere nogal eens iets in je hoofd of tijdens een droom (heeft mijn kind wel 2 benen en 2 armen, heeft het wel handen, etc etc) en dat neemt een stuk ongerustheid weg.

Maar denk inderdaad je goed moet nadenken over wat je eventueel met de informatie gaat doen als er een afwijking gevonden wordt. Wil je het van te voren weten, wil je de ongerustheid?
    Denk er rustig over na en bespreek het met je partner wat jullie willen. Doe wat goed bij jullie voelt.

Ik vond het in elk geval erg prettig die echo.

9. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

wij zijn ook tegen abortus, en hebben erover gesproken dat mocht het kindje een afwijking hebben dat we er dan 100% voor gaan. Echter zitten er in mijn familie hartproblemen. om die reden heb ik een indicatie gekregen voor een screeningsecho.

Ik vind dat en geruststellend idee, want mocht er wat aan de hand zijn zijn we er vroeg bij en kan daar direct op ingesprongen worden. Onder het kopje echo's en onderzoeken staat ook een topic van iemand die dat heeft laten doen, daar is wat uitgekomen, en het blijkt dat die afwijking soms pas veel later wordt ontdekt terwijl het nu al is ontdekt en er direct actie opndernomen kan worden.

Ik zeg dus altijd doen! Maar wel van te voren bespreken met je partner wat je bij bepaalde uitslag doet.

Ik zou er niet aan moeten denken dat ons kindje een hartafwijking heeft en we er veel te laat achter komen. liever nu dan maar.

10. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Hoi,

Oh, ik heb eigenlijk meteen ja gezegd tegen de screeningsecho. Toch inderdaad een kans om naar de kleine te kijken en zelfs de laatste kans geloof ik tenzij er reden is voor meerdere echo's later. Wij doen ook een nekplooi/combinatietest bij 12 weken. Ik ga er vanuit dat alles ok is. Verschillende vriendinnen van mij hadden slecht kansberekeningen en uiteindelijk was er niets aan de hand dus ik hoop dat alles goed is en dat ik niet toch in paniek raak bij een niet zo gunstige uitslag.

Tja, het is een persoonlijke kwestie. Ik denk ook niet dat als er iets fout zou zijn dat ik het weg zou kunnen laten halen maar dan ben je iig wel op de hoogte en kunnen ze bespreken wat er gedaan kan worden na de geboorte.

Marijn

11. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik heb wel een screeningsecho laten doen. Gelukkig lijkt alles goed gezond. Mijn VK gaf ook aan hier goed over na te denken. Niet alle uitslagen zijn even duidelijk. Zij is al een aantal keren tegengekomen dat er iets mis leek te zijn en dat dat achteraf niet zo was. Dit geeft natuurlijk de rest van de zwangerschap veel stress. Bovendien geeft zij aan dat als er iets niet goed is, dit later bij of na de geboorte wel blijkt. Dat is vroeg genoeg.
    Ik vind het zelf wel prettig om te weten dat alles goed is voor zover nu na te kijken. Maar bij een andere uitslag had ik er anders over gedacht.

12. sammie01

sammie01 Actief lid

3 apr 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    ik heb de 20 weken echo ook laten doen.
    ik vond het fijn om te zien of alles er op en eraan zat en om tekijken of alles er goed uit zag dus hartje enz enz...mijn vriend en ik waren van mening dat het leuk was om de kleine zo te zien maar voor ons had het ook een doel.
    mocht het kindje een hele erg hart afwijking of iets hebben of een ander ernstige afwijking waardoor het leven van het kindje niet optimaal zou zijn dan konden we wel een keuze maken.
    dit is heel persoonlijk en voor iedereen verschillend ik kan me ook voorstelen dat je het niet wilt weten.. prima.. maar voor ons wat het wel belangrijk... maar ook neit te vergeten helemaal te gek om te zien het kleintje... ook konden ze ons het geslacht vertellen.

13. Niet meer actief

Dan ben je slecht geinformeerd door je VK, want dat is dus juist het hele doel van de screeningecho!

Het heeft ook helemaal niets met abortus te maken, maar alles met is het kindje gezond, zijn er zaken waarmee ze rekening moeten houden wanneer het bevallen is. Moet het dan meteen onder controle, of niet. Moet het meteen een operatie ondergaan of niet. Zijn de niertjes goed, is het hartje goed. Zijn de hersentjes goed ontwikkeld, heeft het een klompvoetje!

14. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ja maar dat is hetzelfde, screeningsecho = 20 weken echo.

We hebben dat ook laten doen (dacht eigenlijk dat dat gewoon standaard was sinds dit jaar, en niet eens iets waar je vantevoren over zou hoeven te beslissen), vind het een heel fijn idee dat ik nu weet dat de hersentjes, niertjes en hartje etc er bij allebei gewoon goed uitzien.

15. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    @Gupsie: dit is ook na de bevalling te controleren.

@Caithlin: sinds dit jaar wordt het standaard vergoed. Dat wil nog niet zeggen dat je het maar klakkeloos zou moeten doen. Ik ben blij dat ik het wel gedaan heb maar om het maar zondermeer te doen omdat het toevallig vergoed wordt, vind ik wat kort door de bocht. Je blijft zelf kunnen kiezen.

16. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik mag toch hopen dat je niet bedoelt dat je mijn reactie kort door de bocht vindt?
    Lijkt me logisch dat je de keuze hebt, maar dat geldt ook voor de 12weken termijn echo. Ik zag persoonlijk de 20 weken echo in hetzelfde rijtje staan. Vind ik nog niet gelijk kort door de bocht hoor ;) (heb sowieso een hekel aan die uitdrukking)

17. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Nee, vind jou reactie niet kort door de bocht. Ik reageer wat allergisch op sommige mensen (niet perse hier trouwens) die dingen maar klakkeloos doen omdat het gratis is. Was niet mijn bedoeling om jouw kort door de bocht gedrag te verwijten!
    Wat mij betreft moet iedereen gewoon lekker zelf kiezen of hij wel of geen screeningsecho doet. Wel vind ik dat je er zelf goed over na moet denken en niet zomaar iets moet doen omdat het toevallig gratis wordt aangeboden of omdat iedereen het doet. Dat was meer de strekking van mijn reactie.

Nogmaals: zeker niet persoonlijk tegen jou bedoeld!

18. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Gelukkig maar ;)

19. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Das nadeel van forum/mail: soms kom je heel anders over dan je bedoelt. En voor je het weet heb je een echte rel :D :D :D . Bovendien heb ik echt mn dag vandaag niet dus komt het er soms wat rotter of korter uit dan ik eigenlijk bedoel. In ieder geval is ons misverstand de wereld weer uit.

20. Niet meer actief

Klopt, maar dat wordt dus niet zomaar gedaan? Natuurlijk wordt de apgar wel gedaan. Maar de niertjes gaan ze bijvoorbeeld niet doorlichten, ook hartafwijkingen welke niet hoorbaar zijn blijven dan ongemerkt, tenzij er klachten komen. De baby krijgt geen echo.

Deel Deze Pagina