wie wel eens met vallen stukje tand afgebroken?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavoorde2x, 9 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavoorde2x

mamavoorde2x Bekend lid

25 jul 2010
    602
    79
    28
    Mjn vriend heeft een week of 5 geleden met vallen een stukje tand afgebroken. Had er al topic over geopend en was zijjn eigen schuld,gaat nu helemaal goed)
    Maar hij is dus bij de tandarts geweest en die ging proberen het stuk eraan te zetten. maar bleef maar aandringen dat hij snel terug moest komen voor een zenuwbehandeling want het zou wel dik gaan worden.

Vriend kon niet eerder vanwege werk een afspraak maken voor aankomende maandag.
    maar tandarts had in eerste instantie gezegd dat ze dan eerst gingen kijken.
    Nu belde ik van de week om de afspraak te verzetten want we gaan een dagje weg en de ta had al een uur ingepland voor een zenuwbehandeling.

Nu heeft hij er helemaal geen last van. de tand heeft geen pijngedaan en hij kan er gewoon mee afhappen en dus helemaal geen klachten.Ook zit het stukje er prachtig aan.

Ong 12 jaar geleden had hij ook stukje van andere tand en die heeft een andere tandarts eraan gezet en die heeft het nooit over een zenuwbehandeling gehad.

Is het altijd nodig een zenuwbehandeling. hoor vann hoop mensen in omg dat zei dat ook niet hadden.
    Onze ta is nogal een mannetje van alles voor de zekerheid en kan zich moeilijk inleven in dat sommge behandelingen nogal moeilijk op te brengen zijn.

Zo had ik een kies die gebroken was,een achterste en die heeft ie dus getrokken en hij wilde toen alles genezen was gelijk ff afspraak maken voor implantaat aan te meten.Toen ik vroeg wat dat ging kostte zei hij 2200 euro toen ik ietswat verschrikt zei dat dat ff niet ging was het enigste wat ie zei dat het wel nodig was. ben er nooit meer over begonnen en vind het wel prima zo.

Maar hierdoor begin ik nu ook beetje te twijfelen.Kost toch bijna 500 euro en hij is al door zijn verzekring heen. wat zouden jullie doen?

2. JosieJ

JosieJ Niet meer actief

Nou ik weet het niet hoor, ik had laatst echt zo'n kloppende kies, dik tandvlees, tandarts zei ook wortelkanaal behandeling, kon pas een week later.... Een dag later merkte ik dat er met flossen een stukje tussen mijn tandvlees zat.. Toen dit weg was nergens meer last van gehad! Is nu alweer 3 maand geleden ofzo.... Volgens mij zijn ze soms een beetje snel, zo van als we de zenuw er uit halen weten we zeker dat de klacht over is.....

3. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik heb mijn ene voortand gescheurd en de andere helemaal afgebroken, heb ik nooit een zenuwbehandeling voor gehad, ze hebben er gewoon stukken aangeplakt zeg maar :D Je ziet er niks meer van en ik heb er al 10 jaar geen last van :)

4. catharina1985

catharina1985 Fanatiek lid

28 jul 2010
    2.092
    8
    38
    NULL
    NULL
    beste ts,

als er een klein stukje afgebroken is zoals je beschrijft en er heeft geen zenuw blootgelegen (bloed uit de tand) en de tand is niet verplaatst (bloed uit het tandvlees of standsverandering) dan is er zeker niet zomaar een wortelkanaalbehandeling nodig.

Na een val wordt altijd getest of de zenuw reageert op koude, als dit zo is wordt er niets gedaan, een aantal weken later wordt dan nogmaals getest. zolang de zenuw goed reageert is er geen zenuwbehandeling nodig.

Nu weet ik natuurlijk niet of de tandarts iets op de foto gezien heeft, en of de tand misschien niet reageerde op de koudetest, maar als dit niet het geval is zou ik zeker geen zenuwbehandeling laten doen. De tand wordt hier onnodig zwakker van en kan gaan verkleuren (grijs)

5. glimworm

glimworm Niet meer actief

thanx!
    eindelijk iemand die mij duidelijk kan uitleggen waarom ik dit ook zo ervaar! ik heb toen ik 12 was ook een zenuwbehandeling gehad (ivm afgebroken voortand) mijn opgelapte voortand werd met de jaren donkerder dan de andere tanden.Geen enkele tandarts die me tot op heden dit kon of wilde vertellen. ;)

Met afgelopen Pasen is deze voortand weer afgebroken en heb ik weer een zenuwbehandeling gekregen omdat ze op de foto zagen dat de vorige zenuwbehandeling destijds niet goed is uitgevoerd (te weinig opgevuld?) mja ik had toendertijd een vreselijke beunhaas van een tandarts dus ik geloof daar wel wat van.

6. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Ik ben toen ik acht jaar wa sop de rand van het zwembad geklapt met mijn voortanden, beide ongeveer half afgebroken. Naar de tandarts gebeld, met de echte stukjes kon hij toch niks doen, dus die hoefden we niet te zoeken. Andere stukken eraanzetten ging hij wel doen, maar pas twee dagen later, aangezien mijn zenuwen dan een stukje teruggetrokken zouden zijn voor er geslepen zou worden. In als die tijd (nu 16 jaar) is er bij de ene tand een keer of 6 een ander stuk opgezet, en de andere tand een keer of 2, door appels bijten, chocotoff eten (heel handig ;)) of stoten, maar nooit last gehad van (veel) pijn, dikheid of kloppend gevoel. Zijn ook niet afgestorven ofzo.

7. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik ben toen ik 12 was uit een stapelbed gevallen met mijn hoofd op een stoel. Daarbij is de zenuw van mijn tand beschadigd (dood gegaan) Deze tand werd al vrij snel grijs dus de tandarts heeft daar toen een endo (Wortelkanaal) gedaan en de tand van binnenuit gekleurd. Wel zei ze erbij dat dit max 2 a 3 keer kan. daarna is het nog een keer gedaan. Ik merk overigens niks van zwakheid van die tand. Nu kan het niet meer gekleurd worden en krijg ik waarschijnlijk een soort schildje.

Ik zou niet zomaar voor een zenuwbehandeling kiezen, maar als de tandarts iets op de foto gezien heeft dan zou ik goed vragen wat hij precies heeft gezien en wat de concequenties zijn als hij er niets aan zou laten doen. Misschien kan het ook wel een half jaar wachten tot het nieuwe verzekeringsjaar.

8. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Mijn voortand is voor de helft afgebroken toen ik 8 jaar was.
    Inmiddels ben ik 32 en er is 2x een nieuw stukje geplaatst.
    Verder is er niets aan gedaan en het zit er prima, valt niet op!
    Nooit een zenuwbehandeling gehad of zo..

9. mem81

mem81 Actief lid

21 jan 2012
    291
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als de zenuw van de tand bloot ligt moet je een 'puntje' zien op de plek waar de tand is afgebroken.
    Bij mij hebben ze er gewoon weer een tand "aangemetseld"...
    Anders misschien andere tandarts naar laten kijken?

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hoeft niet, kan gewoon vlak afgesleten zijn en er hoeft zelfs niets aan te zien te zijn.

Zolang hij er geen last van heeft, en zolang hij GEEN pijn voelt met koud eten/drinken, warm en zoet is er niets aan de hand.

11. PBA

PBA Bekend lid

22 feb 2010
    711
    0
    16
    Ik had geloof ik net het volwassene gebit toen ik vol op mijn bakkus viel en mijn halve voortand was afgebroken. er werd een nieuw stuk op geplakt en at was het. Geen zenuw behandeling gehad, ook nooit last van gehad. Hij is nog wel eens een keer afgebroken na een jaar of tien geloof ik. Hij werd er weer opgeplakt en zit er nu weer een jaar of 8.

Deel Deze Pagina