Hoi meiden, Afgelopen week hadden we een groeiecho en nu blijkt dat het buikje van de baby zo'n 3 weken achter ligt op de groei. De rest van het lichaam ligt wel op schema. Ik heb begrepen dat het kan komen door een niet goed werkende placenta óf doordat ik misschien te veel in de weer ben geweest. Dat laatste is wel zo, ik kan moeilijk stilzitten. De verloskundige heeft gezegd dat ik rust MOET houden en op 10 januari hebben we weer een echo om te kijken hoe het er dan voor staat. Iemand ervaring met een buikje dat achter ligt op de groei?
Nou, bij ons ligt buikje ook achter, zo'n weken (was in eerste instantie 7 weken). Wij zijn dan ook doorverwezen naar ziekenhuis. Inmiddels verschillende onderzoeken gehad: groeiecho, medische echo (te vergelijken met 20 wkn echo), doorbloeding naar placenta wordt wekelijks gemeten, net als CTG....Alles is in orde! En achteraf gezien valt het allemaal heel erg mee: we blijken een extreem lang, mager kindje te krijgen (papa is 1.95 en ikzelf ben heel erg mager, het klopt dus helemaal)! Bovendien verwachten ze dat ze bij geboorte (bij 40 weken) ca 6 pond weegt. Nou, ik vind het niet klein hoor. Zoveel wogen we ook bij de geboorte. Maak je geen druk, verloskundige maken het af en toe erger dan het werkelijk is!
Toen ik zwanger was van mijn dochter kreeg ik te horen dat ze veelste klein was voor het aantal weken dat ik toen zwanger was. Ben toen ook doorverwezen naar het ziekenhuis, daar allerlei onderzoeken gehad..Ik was lichtelijk in paniek want ze brengen het ook zo lekker handig! Uiteindelijk ben ik met 41,5 weken bevallen van een dochter die 7 pond woog. Bij het consultatiebureau schatten ze dat ze rond 1.75m gaat worden. dus hoezo te klein?? Het is allemaal heel goed dat ze alles in de gaten houden, maar soms maken ze je ongerust terwijl dat nergens voor nodig is. Ik zou me niet druk maken als ik jou was. Gewoon je rust pakken en kijken hoe het er de 10e voor staat! Geniet lekker van je zwangerschap.
Hier ook gehad. Verloskundige merkte dat buik niet genoeg groeide. Op donderdag een groeiecho laten maken. Alles goed op schema, behalve buikje, ook een week of 3 achterstand. Maandag erna weer naar verloskundige. Die verwees me direct door naar gyn. Daar zou ik de woensdag erna meteen een afspraak hebben. Maar op dinsdag braken spontaan mijn vliezen en werd 4 uur later onze dochter geboren met 34w en 6d. Ze was uiteraard klein, 2100 gram en 44 cm, maar helemaal geen achterstand. Paste precies bij 35 weken. Dus die groeiecho kan ook niet alles precies zien. Uiteindelijk hebben ze geen reden gevonden waarom ik te vroeg bevallen ben. Kans was wel groot dat ik teveel deed. Daar werd ik al elke keer voor gewaarschuwd.
yes hier ook ervaring met een verlos die mij helemaal onzeker maakte, en in de stress dat ik was! toen bleek alles ook in orde te zijn... bij de 30 weken groeiecho. Ja, de verhoudingen ook niet ''standaard'' maar ja...ieder mens heeft toch ook een ander lichaam!!! Mijn 1ste hadden ze ook niet zo groot verwacht, ze zag er niet stevig uit, maar woog bij de geboorte 3900. gewoon een lange slanke baby zeg maar... ik vind het soms erg dat ze ons tegenwoordig allemaal zo laten schrikken door zo makkelijk te zeggen ''ik weet niet hoor met de groei; hup, groeiecho'' en daardoor krijgen wij vrouwen juist spanning en dat is juist niet goed voor de groei ik laat me i.i.g. niet meer gek maken door die druktemakers Maar..als laatst....rustig aan doen is sowieso heel goed voor je, dus luister daar maar naar sterkte
Thanks! Onze zoon is ook lang en dun; de broeken maatje 80 die hij nu heeft zijn allemaal te wijd, maar hij is dan ook erg lang. Eet goed en groeit verder geheel in zijn curve, dus.... Ik kan in ieder geval wel beamen dat ik veel doe, dus het kan geen kwaad om wat rustiger aan te doen. We wachten maar af!