hoi dames, gister heb ik een potje sperma weg gebracht .. maar manlief kreeg er bijna niets uit.. normaal gesproken is het veel meer.. is dit nadelig voor t onderzoek? maak me daar erg nerveus om.. bedankt alvast!
Ja, het is wel nadelig voor de uitslag. Ze berekenen namelijk ook het totaal aantal sperma-zaadjes en het volume. De uitslagen op grond van vorm en vitaliteit blijven vaak wel goed te beoordelen. Ook krijg je een concentratie (zoveel zaadjes per ml), dus ik zou aan de arts aangeven dat het normaal meer is. Dan kan hij met zijn interpretatie van de resultaten daar rekening mee houden. Als het echt tegen valt kun je vragen (als de arts dat niet zelf aangeeft) om het onderzoek nog eens te herhalen. Mijn man had ook altijd erg veel moeite om zn 'kwakkie' in een potje te moeten doen. Het is toch ook verre van natuurlijk of romantisch...
Natuurlijk ken ik niet iedereen zijn achtergrond maar toen manlief zijn zaad moest inleveren mochten we blij zijn dat ie de bodem net vol kreeg en uiteindelijk was het resultaat toch goed! Dus ik weet niet of weinig slecht is in ons geval toch niet? Duimen Voor jou dat het positief is!!
Ik denk dat ik maandag gewoon even bel, voor de zekerheid. Het vloog me gister echt even aan. Vond het sneu voor m'n man. In zijn familie komt t veel voor dat het niet goed is. Bedankt voor jullie antwoorden! Fijne dag vandaag
Mijn man vond het ook vreselijk en werd er enorm onzeker van. Het lijkt echt weinig, maar het kan meevallen. En de bodem vol? Ik geloof dat we nog niet eens een halve bodem hadden
Meestal is het maar een theelepeltje vol hoor, dus lijkt heel weinig.. Hier wel een x gehad dat het volume veel minder was dan bij de 2 vorige keren dat ze het onderzocht hebben, toen belden ze netjes vanuit het ziekenhuis of er misschien iets mis was gegaan en hebben ze het voor de zekerheid nog een x opnieuw onderzocht..
Hoi, In ons geval hadden ze bij de uitslag ook twijfels of het goed gegaan was (mijn man had geen zaadcellen!) En bij twijfel vragen ze altijd om het nog eens'n keer te doen. Dus wees gerust, ze trekken nooit'n conclusie uit maar 1 onderzoek! Sterkte!
Oké, we zijn dus niet de enige.. T lijkt idd erg weinig, normaal gesproken dacht ik er ook niet bij na of t veel of weinig was, Bedankt voor de reacties,
Hier is er maar 1 onderzoek geweest? en ze zeiden dat alles oké was ook heel weinig zaad ingeleverd dus is dat normaal?
Ik denk dat als ze zeggen dat alles normaal is, er dan voldoende zaadcellen aanwezig zijn en dus geen nieuw onderzoek noodzakelijk is! Vertrouw in de artsen, ze weten echt wel wat normaal is en waar ze mee bezig zijn! succes!!
Of iets normaal is bij weinig volume hangt natuurlijk heel erg van de uitslag af. Als je zaad gewoon van normale kwaliteit is zul je bij weinig volume niet snel onder de referentiewaarden duiken (bv referentiewaarden voor totaal aantal zaadcellen), maar als de kwaliteit toch een beetje aan de magere kant is, dan kan je bij lage aantallen wel onder de normaalwaarden komen (omdat totaal nu eenmaal concentratie x volume is). Dus Sarah, bij jou zal het zaad prima geweest zijn en heeft het volume dus geen invloed gehad. Bij een ander kan dit anders zijn. Dus... gewoon even de uitslag afwachten en daarna kijken of je aanvullende info of onderzoek wilt. Want het is natuurlijk ook de andere kant op: Als de uitkomst echt heeeeeel slecht is, dan maakt ietjes meer volume echt niet een wereld van verschil. Dan blijft het gewoon slecht. Maar hangt het erom of is het twijfelachtig, dan zou verdere actie nuttig kunnen zijn.
Heb even gebeld en t volume was goed. Nu dus gewoon de uitslag afwachten. Vroeg me wel af; als de uitslag twijfelachtig zou zijn zou de mevrouw dan gezegd hebben dan we t nog eens voor de zekerheid moesten inleveren? Wachten duurt erg lang voor mij haha..
Nee, in principe mogen zij geen uitslagen doorgeven die je nog niet van je arts hebt gehad (dus dat ze iets zeiden over het volume is al uitzonderlijk) en ze mogen al helemaal geen vervolgonderzoeken voorstellen. Ik neem nu even aan dat je een telefoniste of iemand van het lab aan de telefoon hebt gehad.
Ik werd doorverbonden met de poli van de fertiliteitsafdeling, het stond nog niet in de computer dus ze Velde even naar het lab. Het verbaasde me al dat ze dit vertelde..