Mijn kleine mannetjes is nu bijna 10 maand en ontdekt nu van alles in huis! Heel leuk om te zien, maar ik wil ook niet alles voor hem opruimen. Hoe kan ik hem duidelijk maken dat hij iets doet wat niet mag?? Want ik moet mijn lachen al inhouden hahaen dan nog serieus nee zeggen...haha
hier the same. jamie is net 7 maanden. maar kruipt al goed en trekt zich sinds gisteren overal aan op. daar staat hij dan tegen de keukenkastjes aan. kruipt hij weer naar de plant. (hij vind het leuk om hem om te trekken) kruipt hij weer naar de krantenbak. kruipt hij daar weer helemaal op.... ik denk niet dat er nu al een manier is om hem dat af te leren. je kan hoogstens gewoon NEEJ zeggen en hem weer ergens anders leggen waar het wel veilig is om te spelen.
volgens mij vergaat het lachen je wel snel als hij er een bende van maakt, verstand op nul en met een pokerface Nee zeggen, een andere optie is er niet.
Heel vaak Nee zeggen en serieus blijven.. ook als dat kleine snoetje je met trotse pretoogjes aan kijkt.
Je moet ergens een geheime voorraad geduld inpikken als je niet beschikt over een eindeloze voorraad, en dan elke keer wanneer hij/zij weer het cd-rek om wil trekken/de planten op wil eten/de neus van de hond eraf wil schroeven iets zeggen in de trant van uh/nee/mag niet. En dan komt het eindeloze herhalen, de teletubbies zijn er niets bij! Uiteindelijk (20 jaar later) hoop je dan dat ze het eindelijk door hebben. Dat is tenminste mijn taktiek.
Volgens mij is het op deze leeftijd meer een kwestie van hun aandacht afleiden dan dat ze al kunnen leren dat iets niet mag. Het duurt volgens mij echt nog een hele tijd voordat hun eigen 'geweten' gaat werken. Tot die tijd is het 'mama weg, verbod weg!' en doen ze alsnog wat eigenlijk niet mag, zodra jij er niet bent om het te verbieden. Hier een meisje van net 10 maanden. Ik zeg wel elke keer als ze naar een plant gaat waar ze niet aan mag zitten 'uhuh!' (met een strenge stem en streng gezicht, niet lachen!) en dan kijkt ze verschrikt om, om zich vervolgens weer terug te draaien en het weer te proberen... Ik kan me zelfs voorstellen dat ze het leuk gaat vinden om dat 'uhuh' uit te lokken door juist datgene te doen wat niet mag. Het is toch gezellig als mama aandacht aan je besteedt?!
Bij Kai werkt het als ik heel serieus met een frons op mn hoofd nee zeg...maar een paar maanden geleden werkte afleiden toch een stuk beter...want toen wat t namelijk heel grappig als mam of pap nee zei...jaaaahaaa te zeggen...en dr een grote grap van te maken... als ie echt niet wil stoppen zeg ik CIAN KAI REID!! en dan pak ik m op en zet m weg...geef m iets wat wel van hem is en dan is het over, wel met een heeel schattig pruillipje maar die werkt hier niet..