Mijn dochter (12 maand oud) werd gisterochtend wakker met een rood, vlekkerig gezicht (wangen en oogleden). De dag ervoor was er niks aan de hand. Die nacht huilde ze wel veel, maar dat is normaal voor haar (ze is vanaf haar geboorte al een zeer slechte slaper en huilt veel). Verder was ze, zonder verder verkouden te zijn, ineens heel hees. Vandaag is de roodheid vrijwel weg maar haar ademhaling klinkt niet best. Ze ruist enorm bij het ademen en als ze in bed ligt hoor ik haar piepen. Ze 'neusvleugelt' overigens niet. Ze heeft lichte verhoging en verder is ze gewoon vrolijk. Wat zou dit kunnen zijn en moet ik er wat mee?
Ik zou aanraden om toch even naar de huisartsenpost te gaan op zondag omdat je merkt dat de ademhaling anders is. Wij hadden vergelijkbare klachten met ons zoontje (8,5 maand oud). Hij bleek het RS-virus te hebben. Een veel voorkomend virus op deze leeftijd, en wanneer de R in de maand is. Hij had de pech dat hij er erg ziek van is geworden, en zelfs 9 dagen in het ziekenhuis heeft gelegen. Omdat het na de opname zo snel slecht ging, moest zij zelfs aan de sonde, zuurstof, infuus, etc. Ik ben er echt van geschrokken hoe snel dat slecht kan gaan, terwijl we daarvoor dachten dat het enkel een verkoudheid/griepje was. Dat overkwam ons letterlijk in 1 dag tijd. De kinderartsen zeiden dat we eerder hadden "mogen" komen. Hun advies was dat zodra een baby anders ademt/ademhalingsproblemen heeft, ze altijd willen dat je langs komt.
Mijn dochter had rond de 12 maanden (vorige maand dus) de 5e ziekte. Dat begint altijd met koorts. Nadat de koorts was gezakt kreeg ze hele erge uitslag over d'r hele lichaam. Het begon ook met de rode vlekken in d'r gezicht... Dat in combinatie met doorkomende tandjes. Het zou ook om een griepje of een virusje kunnen gaan.
Ik hoop natuurlijk voor je dat er niks aan de hand is. Gewoon verkouden, griepje, of iets dergelijks. Maar mijn reactie heb ik gegeven vanwege de afwijkende ademhaling die je opmerkt.
Ik herken dat wangen/oogleden van zware verkoudheid ook dat ademhaling, keelpijn, hoesten. Maar ik zou afspraak ha inplannen voor longen luisteren.
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Zo'n zware verkoudheid wat genoemd wordt; dat herken ik verder momenteel niet bij haar. Ze is niet aan het hoesten of snotteren. Die rode wangen zijn verdwenen. Ze is alleen hees en heeft een ruisende ademhaling. Als ze ergens om moet huilen, lijkt ze in ademnood te komen (piepen, snakken) dus dat doet ze nauwelijks. Inmiddels ligt ze lekker te slapen dus ik kijk het nog even aan.
Gelukkig gaat het stukken beter, al is hij wel nog aan het herstellen. Dank je. Het is inderdaad echt schrikken, waardoor ik nu alerter ben op ademhalingsproblemen. Vooral omdat wij helemaal niet door hadden hoe ernstig de problemen waren, en we dachten dat hij gewoon de griep te pakken had.