2 vraagjes

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Beitsche, Sep 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

Nov 12, 2007
    1,068
    1
    38
    Hallo,

Ik ben nu zwanger van de 3e en wil graag weer proberen om borstvoeding te geven. Bij mijn beide kinderen te weinig voeding gehad( alles geprobeerd wat maar kan, ook begeleiding van een Lactatiekundige). Ook nu ga ik er van uit dat ik te weinig voeding zal hebben. En dus zal ik gaan bijvoeden met een fles. Maar welke fles is aan te raden om tepel/speen verwarring te voorkomen? Vorige keer de breastflow fles gehad, maar dat was niet echt een succes. Welke andere fles is aan te raden?

Daarnaast heb ik veel gelezen over het kruid galega officinalis ( of geitekruid) gelezen wat kan helpen om de productie te verhogen. Dat wil ik graag na de bevalling gaan gebruiken. Nu lees ik ook wel eens over gebruik in de zwangerschap. Maar ik weet niet of dit veilig is? Weet u hier iets van? Is hier onderzoek over te vinden? Of andere informatie?

Ik hoop dat u me kunt helpen.

Alvast heel erg bedankt.

Groet, Yvonne

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

galega kan ondersteunend helpen, maar de onderzoeken laten niet zien dat het voldoende zoden aan de dijk zet. Net als fenegriek. Ik zou gaan voor domperidon dan. Lees er over via Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding

Verder: veel huid op huid, clusteren, dicht bij elkaar en de eerste drie dagen na het voeden met de hand nakolven.
    Je kunt ook in de laatste weken van je zwangerschap al starten met voorkolven. Zodat je voeding sneller op gang komt, met mogelijk een hogere opbrengst dan de vorige keren.

Verder goed je doel hebben, ga je aanvullen met donormelk bijvoorbeeld, kijk dan vast naar je mogelijkheden. Of wil je dit een periode doen, dat kan natuurlijk ook.

Wat betreft flessen zou ik kijken naar hoe je borst er uit ziet en pas je daar op aan. Heb je een kleine, zachte tepel, dan zoek je een fles met een speen met een zachte, korte tuit. Heb je stevige tepels, dan kun je een steviger speen zoeken.
    Vaak ben ik zelf voor zachter, maar veel kindjes ook willen een sterke respons in het mondje voelen....tegen die tijd kijken dus.
    Je kunt ook aanvullen aan de borst. Door middel van een hulpset. Of maak er zelf een, je vindt online genoeg filmpjes en tips!

Ook kun je al contact zoeken met een lactatiekundige om je te begeleiden. Samen maak je een plan en hoef je niet zelf alles te besluiten en in de smiezen te houden!

Succes! en geniet nog van de zwangerschap!

3. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

Nov 12, 2007
    1,068
    1
    38
    Bedankt voor je reactie.

Vanaf hoeveel weken zwangerschap zou ik kunnen gaan kolven? Vanaf week 34? Of raad je iets anders aan? En ik las dat kolven met de hand dan wordt aangeraden, maar zou kolven met een kolf ( medela freestyle) ook kunnen?

Hoe zit dat ook alweer met het bewaren van de melk? Ik kan toch alle melk van 1 dag bij elkaar gooien ( nadat het eerst op dezelfde temperatuur is) en dan invriezen? in de zwangerschap zal er waarschijnlijk niet veel komen, maar van het nakolven na de voeding misschien wat meer.

Alvast bedankt

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ja, kolven kan vanaf week 36, dit om te voorkomen dat de weeën te vroeg op gewekt worden. La Leche League heeft hier een informatieblad over uitgegeven, dat kun je daar bestellen, en alles staat er in: opvangen, bewaren etc.

Je kunt inderdaad de melk van meerdere keren kolven bij elkaar voegen. Beste is wanneer het op de zelfde temperatuur is, maar als dat niet lukt, kun je best een keer boven op koude melk doen. Als je dat maar niet standaard doet ;)

Succes!

Share This Page