Vandaag hebben wij te horen gekregen dat er bij mijn vriend zijn tweede spermalozing ook geen zaadcellen zijn aangetroffen. Tevens heeft hij een verhoogd fsh. Gemiddeld is dat 10 en hij heeft 19,3. Ik heb geen idee of dat buitensporig hoog is. Wij zijn nu door de Vu doorverwezen naar het Amc omdat wij niet in aanmerking komen voor Pesa, alleen voor Tese. Iemand ervaring met Tese in het AMC?
Hoi justagirl, Bij ons is het precies zo. Ook geen tot weinig zaadcellen aanwezig. Mijn vriend had ook een wat verhoogd fsh maar dat kon geen reden zijn van het ontbreken van de zaadcellen is ons toen verteld. Ik weet alleen niet precies meer hoe hoog die ook alweer was.. Mijn vriend heb ook een tese gehad en dat is hem achteraf wel meegevallen gelukkig! Alleen lopen wij nu onder behandeling in Nijmegen. Dus over het AMC kan ik je niks vertellen. Maar als je nog meer vragen heb over de tese ofzo mag je ze gerust stellen..
Hai Natassj, Dank voor je reactie! Jammer dat je niet meer weet wat de fsh van jouw vriend was. Bij ons zei de gynaecoloog dat de waarde verhoogd kon zijn door een aanlegstoornis, een anatomische afwijking of Klinefelter. Ik heb zelf een beetje bedacht, hoe hoger het fsh hoe minder kans een Tese heeft. Ik weet niet of dat een reële gedachte is. Mijn gedachten gaan nu sowieso alle kanten op. Ik heb ook geen idee of 19 super verhoogd is of dat het mee valt. Mijn vriend heeft kleine ballen, maar niet opvallend klein, de huisarts heeft er naar gekeken en die vond het niet afwijkend. Weet jij of je met kleinere ballen een verlaagde kans op een positieve Tese hebt? Ik zag in een ander topic dat jij morgen een punctie hebt, spannend! Wens je heel veel sterkte en succes. Ik ga je volgen
Hoihoi! Ik zal vanmiddag wel even opzoek gaan hoe hoog die fsh was dat moet ik vast nog wel ergens kunnen vinden.. Maar in het ziekenhuis vonden ze de ballen van mijn vriend ook aan de kleine kant en bij de tese hebben we 3 rietjes verkregen dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn dat dat invloed heb.. Ik heb indd gister de punctie gehad en er zijn 5 eitjes uitgehaald en het ingevroren zaad zagen ze bij het ontdooien al wat bewegen dus dat is wel goed nieuws! Heel erg bedankt voor je steun! Ik ga even op zoek en dan laat ik het je weten !
Mijn man heeft ook tese gehad. Zijn hormoonwaardes waren normaal maar helaas bleek ie na de tese volledig onvruchtbaar. Nu zwanger van donorzaad. Sterkte met de zenuwslopende tijd die eraan komt. Mijn man vond tese ook erg meevallen.
Daar ben ik weer! Moest even goed zoeken want die uitslagen zaten nog bij ons vorige ziekenhuis wij zijn doorverwezen omdat hun geen tese verrichten. Maar ik zie dat de fsh bij mijn vriend 17.5 was en bij de norm staat 0.7 - 11.1 Dus bij jou vriend is dat wel nog wat hoger dan bij mijn vriend.. Er staat in de brief die wij hebben gehad soms een hoog fsh/lh en soms een laag testosteron.. maar de uroloog en fertiliteitsarts vertelde ons dat dat niet de reden kon zijn voor de weinige zaadcellen. Voor die klinefelter is er bij hem ook een test geweest om dat uit te sluiten. Maar voor de tese moet er ook nog een uitgebreid dna onderzoek gedaan worden.. een hele hoop testen en lang in de onzekerheid.. Wij weten tot op de dag van vandaag ook nog steeds niet waardoor het komt dat hij zo weinig zaadcellen heb.. Vinden wij toch ook nog steeds een heel stom idee dat nog geen plekje heb kunnen vinden.. Maar ik hoop dat het voor jullie wat sneller gaat dan dat het bij ons totaal geduurd heb! En dat jullie ook snel een stapje voorruit mogen doen! Geef de moed niet op!
Jeetje dat zijn geen fijne berichten zeg... maar is er echt totaal geen zaad te vinden? Hebben ze in de vu ook zoek-icsi? Bij mijn man konden ze in het amc via zoek-icsi wel wat zaad vinden maar in een ander kliniek had hij alsmaar geen zaad... Maar misschien dat ze dat eventueel zullen testen alsnog, hopelijk pakt het uiteindelijk goed uit wat het ook zal worden.
Het is goed in te horen dat die vehoogde hormoonwaarde niet per definitie betekent dat er geen zaad te vinden is. Je gaat toch een beetje zelf dokteren he☺️ Natassj wat super dat het zaad aan het bewegen was, dat geeft hoop!! Hoe lang heeft het bij jullie geduurd vanaf intake tot aan nu? Wij hebben nu gekozen voor het Radboud in Nijmegen, omdat daar de wachttijd minder lang is dan bij het AMC. Wij kunnen in Nijmegen hopelijk volgende maand terecht en ze zei drie weken later een Tese. Ik weet alleen niet of dat haalbaar is ivm dat dna onderzoek, dat duurt zes weken toch? Panter, gefeliciteerd met jullie zwangerschap! Ik zie dat jullie een lange weg hebben gehad, wat afschuwelijk. ikkuh1985, helemaal geen zaad nee, ook niet met zoek icsi helaas. Mag ik vragen hoe jullie ermee omgaan op relatiegebied? Ik merk dat ik verstandelijk weet dat hij niet de schuld heeft maar ik zie hem toch als schuldige... Dat is heel erg naar. Ik heb ook gedachten die ik exht niet wil hebben zoals dat ik nog bij hem weg kan. Misschien is dat omdat het nog heel vers is. Hoe is/was dat voor jullie?
Je gedachten en gevoelens zijn volkomen normaal hoor. Ik heb dat ook gehad. Gaandeweg vinden jullie er wel een weg in. Neem het jezelf niet kwalijk...het is een achtbaan van emoties.
@ all ook wij lange weg afgelegd 2009 wilden we zwanger worden Maar na vele testen kwamen we dr achter dat mn man azoospermie heeft. Betekend geen enkele zaadcel Tese gehad in uz gent, helaas Zijn meteen voor donorzaad gegaan. Ik kijkoperatie,hsg gehad, vele iui behandelingen, 2 vroege miskramen gehad. Zoon gekregen in 2014 In 2016 begonnen met icsi 2 keer gedaan maar geen resultaat. Heb dit erg zwaar gevonden. Het spuiten niet maar wel dat je dr dan elke dag mee geconfronteerd wordt en met iui had ik toch meer t idee van ik doe t na inseminatie zelf. Weer teruggegaan naar iui en raak! Het is een rollercoaster. Sinds 2009 heeft t ons leven beheersd. Leek wel of ik mezelf zag veranderen en hoop dat ik na deze bevalling mezelf weer terugvind en ga dan ook alles weggooien van de malle molen. Maar ik vind het wel erg belangrijk om mn verhaal te delen en als er mensen hetzelfde meemaken wil ik ze graag helpen Ik kan uz gent zeker aanbevelen. Cz vergoed veel daar! Heel veel succes x
@ justagirl hoe staan jullie tegenover donorzaad Bij mn man was meteen aangegeven in gent dat er bij hem weinig kan was dat er iets gevonden zou worden. Maar wij zn er samen altijd goed mee omgegaan en ik houd superveel van mijn mannetje. We hebben ook een prachtzoon en het grappige is dat iedereen zegt dat die op mn man lijkt. Zo zie je maar...
Hoi, Heftige tijd voor jullie nu. Bij mijn vriend werden er bij de semenanalyse tot twee keer toe geen zaadcellen aangetroffen, dus doorverwezen voor tese en daarvoor zijn we naar het AMC gegaan. Daar opnieuw gekeken en weer niks gevonden. DNA-onderzoek gedaan (uitslag duurde idd 6 weken) en daar kwam niks uit, behalve dat het testosteronlevel aan de lage kant was. Mijn vriend is rond z'n achtste (relatief laat) geopereerd aan een niet ingedaalde bal en het is niet bewezen dat het daardoor komt, maar dat is wel aannemelijk. Er is toen nog één keer een semenanalyse gedaan, om echt uit te sluiten dat er iets was en daarna zou hij een tese laten doen. Toen zijn er wel een paar zaadcellen gevonden. Vervolgens een opwerkingstest en hoewel het niet heel veel was, kon er wel een zoek-icsi mee worden gedaan. Dus er zijn nog mogelijkheden! Bij ons heeft het helaas niet tot het gewenste resultaat geleid. Wij hadden vrijwel geen bevruchtingen en zijn na de tweede mislukte icsi nog naar Gent geweest voor een second opinion en mogelijk alsnog een tese. Best een lange wachttijd daar. Er was daar echter voor ons geen toegevoegde waarde in de behandeling, dus ook de derde en laatste poging hebben we in het AMC gedaan Dus uiteindelijk toch overgestapt op een donor. Sterkte, het is een flinke rollercoaster.
@annaatje, dankjewel voor je verhaal. Mijn vriend staat wat positiever tegenover donorzaad dan ik. We willen geen anonieme donor, dus hopelijk iemand uit bekende kring. Tot nu toe heeft nog niemand zich aangeboden, dat baart me wel zorgen. @spookje, ik zie dat je zwanger bent, gefeliciteerd! Jullie hebben ook een moeilijk traject gehad. Ik heb net het Radboud gebeld. De mevrouw zei dat we 'snel' aan de beurt waren voor een intake. Over 4 weken, nou dat noem ik niet snel. Verder heb ik nog nagevraagd wat het testosteron van mijn vriend was en dat was 10. Ook niet echt hoog dus.
Mijn vriend was ook sneller positief over een donor dan ik. Heb zelf heel lang gehad dat een mogelijk kindje biologisch van ons beiden zou moeten zijn en anders maar helemaal niet. Maar dat had er ook mee te maken dat je je probeert vast te houden aan elke mogelijkheid, hoe klein ook, dat het samen toch kan lukken. Toen dat er echt niet in leek te zitten, ben ik het pas serieus gaan overwegen. Wat betreft snelheid...ik kan me voorstellen dat je bij 4 weken denkt "Pff, wat nou snel?". Maar probeer er rekening mee te houden dat zo'n heel traject voor een groot deel uit wachten bestaat. En dan is een maandje best netjes. De wachttijd in bv. Gent gaat volgens mij richting een half jaar. En vwb het testosteron: ik meen me te herinneren dat mijn lief ook rond de 10 zat en volgens mij is dat zo'n beetje de ondergrens. De uroloog/androloog in het AMC zag daarin wat bezwaren voor een tese, omdat het testosteron daardoor nog verder zou kunnen gaan dalen, met mogelijk minder positieve gevolgen. (o.a. botontkalking en depressiviteit). Inmiddels zijn we al een paar jaar verder, dus wordt er wellicht anders over gedacht. En hangt het ongetwijfeld ook van de arts af.
Een maand is ook best snel ik heb me verwijzing begin april gekregen en 29 juni hadden wij onze eerste afspraak in het Radboud. Wij kregen toen een stuk of 6 afspraken op 1 dag. Toen met de eerste afspraak is de TESE gelijk ingeplant voor 29 augustus en in de tussentijd hebben wij nog een belafspraak gekregen met de laatste uitslagen van onderzoeken onder andere die DNA test of de TESE dus daadwerkelijk door mocht gaan. Ik vond dit ook mega lang duren maar goed er zat wat schot in de zaak. De wachttijd heb ook te maken met de leefregels bij de man die zijn erg belangrijk. En na de TESE ging het eigenlijk best wel snel dat hangt ook een beetje van je menstruatie af die van mij kwam net niet lekker uit zal je altijd zien haha maar goed die paar weken extra konden er toen ook nog wel bij. En wij zijn super tevreden met het Radboud wij moeten bijna 2 uur rijden om daar te komen maar we hebben nooit langer dan 5 minuten hoeven wachten en ze zijn echt super vriendelijk en meelevend. Leggen alles heel goed uit bij elke afspraak en stellen je goed op je gemak. Dat is toch ook wel heel belangrijk vind ik.
ik weet dat vier weken niet lang is hoor, maar ik wil liever vandaag dan morgen uiteraard Mijn vriend volgt nu al de leefregels van de tese (hij leeft al op die manier zonder iets te veranderen). Wij moeten ook twee uur rijden naar radboud maar ik heb het er ook voor over.
Ja mijn vriend hoefde ook maar weinig te veranderen aan de leefregels alleen even niet in bad dat vond hij wel erg jammer haha maar goed als dat het ergste is
Kinderwens vanaf mrt 2012. Eerste wonder geboren in dec'14 en 2de wonder aug'17. Hier helaas ook bekend met een tese. In dec 2x semen test met 0,0 resultaat. In mrt afspraak Radboudumc ook 0,0 resultaat. In mei een tese met helaas weer niks. Maar na 3x een negatief semen resultaat was dit de bevestiging, maar we wisten het natuurlijk al. Uiteindelijk gekozen voor een bekende donor om zo het dna in de fam te houden. 1ste wereldwonder na de 3de iui-d met gonal-f en pregnyl. 2de wereldwonder na de 5de iui-d met gonal-f en pregnyl en helaas 2 mk vooraf. We stonden samen gelijk open voor donorzaad. Omdat we al wisten dat de tese voor ons alleen een bevestiging zou zijn. Gelukkig hebben we onze wonder toch het fam dna door kunnen gegeven. Mocht je vragen hebben hoor ik het wel.
Swimming, jullie hebben dus een donor binnen de familie gevonden. Mag ik vragen hoe? Heeft iemand zich aangeboden of hebben jullie iemand gevraagd? En hoe hebben jullie het gevraagd? Van mij hoeft het niet perse zijn dna te bevatten. Wij hebben samen wel iemand uit de vriendenkring bedacht maar nog niet benaderd.
2 familie leden hebben zich gemeld en uiteindelijk gekozen voor de broer van. Wij hebben verder niks hoeven vragen dus. We hebben nooit kunnen bedenken dat hij ons dit zou 'schenken'. Super blij waren we. En dit werd ons aangeboden na de eerste afspraak in het zkh. Nog voor de tese. Radboud werkt alleen met zelf 'meegebrachte' donoren, want ze hebben geen donorbank. Verder hebben we ons daar nooit een nummertje gevoelt.