Hallo, Donderdag 30 juli naar de gyn geweest en ons kindje ligt nog met het hoofdje naar boven bij 33wk 4dgn. Nu is er nog kans dat hij/zij goed gaat liggen maar ik vind het best eng. Vandaag had ik wel steekjes helemaal onderin en ik hoor weleens dat dat indalen zou kunnen zijn maar heb niet gemerkt dat ons kindje mogelijk goed zou zijn gedraaid?? En indalen met kontje naar beneden... is er dan nog mogelijk om goed te draaien?? Wanneer ons kindje zou worden gedraaid door de gyn, lees ik dat daar toch wel risico's aan zitten. Dan maar een keizersnee denk ik nu maar ook dat is weer niet zonder risico en als je op google checkt, lees ik zelfs overlijdingskans... (bij draaien door gyn overlijdingskansen kindje dmv ophangen aan navelstreng, bij keizersnee overlijdingskans moeder) Ik word er een beetje onzeker door en laat me misschien veel te gek maken door de verhalen. Kijk, het kan natuurlijk zijn dat ons pukkie nog draait en dat ik me zorgen maak voor niks maar ik kan het ook niet helemaal los laten.. Jullie nog advies??
Rustig blijven ademen is het eerste advies. Het is niet voor niks dat er pas gedraaid word rond 36 of 37 weken, aangezien het voor die tijd niet zo een zin heeft omdat het kindje dan nog terug kan draaien. Bij mijn beide zwangerschappen is het kindje rond 36 weken ineens goed gaan liggen en ik geloof dat dat bij iets van 95 % vd kinderen gebeurd. Wat ik als tip ooit eens heb gelezen is op handen en knieen gaan zitten zodat er veel ruimte is voor het kindje, ook accupuntuur (moxa) wil wel helpen. Voorlopig zou ik me nog geen zorgen maken
Bij draaien maakt het niet uit of het kleintje met het kontje is ingedaald of niet. de gyn tilt het kontje juist uit de bekken op. http://www.stuitlig.nl/ hier kan je ook moxa therapie lezen en ook hoe ze een draaiing precies doen die van mij ligt ook in een stuit en absoluut geen gevoel dat het maar enigszins zou willen draaien. ik heb liever geen ks, maar heb me er al lang bij neer gelegd. Maar laat je niet gek maken door cijfers, ook ik lees 40% slagingskans kans en van die 40% wordt 80% alsnog met ks geboren... ik weet het niet hoor. vind het nogal overdreven.Als onze kleine gedraait kan worden mogen ze het 1 keer proberen ( baarmoeder is erg gevoelig en voeld vaak erg blauw aan, de VK kijkt liever met echo dan dat ze voeld bij mij. dus vraag me af of he tbij mij wel mogelijk is... Daarnaast overleidingkansen zijn altijd maar niet zo zeer bij een draaipoging, hooguit ondanks de weeenremmers toch weeen. Ze monitoren je nouw heb ik begrepen en gaan allerlei onderzoeken aan vooraf of het uberhaubt wel mogelijk is om te draaien. tijdens en na wordt je ook goed in de gaten gehouden, en wat zeltzaam nodig is , is dat je in bevalling moet gaan of dat ze ks alsnog direct uitvoeren zal me dus niet gek laten maken door verhalen en aanvoelen wat voor jou het beste is en gewoon goed overleggen met je VK. bij mij hebben ze nog niet gehad over draaipogingen , maar ik ben er wel aan nadenken er over, zeker omdat me baarmoeder zo pijnlijk aanvoeld. ik weet nu al dat draaipoging dus niet plezierig gaat worden bij mij.... en eigenlijk heb ik al vrede met de keuze van ons kleintje dat het ligt zoals het ligt
Hey! Wij lopen precies gelijk, das ook leuk. Ach, misschien maak ik me ongerust voor niks en is pukkie over 1.5wk gewoon gedraaid! Probeer me er nog maar niet druk over te maken. Eerst afwachten hoe hij/zij ligt (moet 13aug naar de gyn) en wij zitten de hele zwangerschap al bij de gyn dus hij zal heus wel weten wat hij voor advies moet geven idd mocht pukkie nog andersom liggen!
Onze baby is met 36 weken zwangerschap door de gyn gedraaid. Hij/zij ligt nog steeds goed en is daarna meteen ingedaald. Ik vond het niet pijnlijk, maar een vervelend drukkend gevoel. Ze bekijken eerst heel goed of het wel zin heeft om het te proberen. Ook houden ze de baby voor en na het draaien heel goed in de gaten. Ik zou zeggen laat je goed informeren en beslis dan samen met je partner. Maar probeer je niet gek te laten maken door alles te lezen wat mis gaat en wat de negatieve kanten zijn. Ik had zelf heel veel vertrouwen in de verloskundige en gyn. Als je iets wil vragen over het draaien, dan vraag maar raak! Ondertussen duim ik dat jullie hummeltje nog zelf draait!
heheh ja das inderdaad toeval, was me niet eens opgevallen hihihi. ik meot de 11de naar de VK en dan zal ze er wel over beginnen. Maar zeker druk maken over deze dingetjes heeft weinig zin. Slaagt de poging tot draaien, dan slaagt ie, slaagt ie niet dan slaagt ie niet. De kleine heeft ook in de buik toch al een voorkeurpositie. ik heb nog niet met een gyn gesporken zit vanaf het eerste moment bij een VK. dus ja. maar zij zal het ook allemaal beter weten dan ik zelf, dus ik ook wacht a.s dinsdag eventjes af. Enige wat me tegen staat is dus de gevoeligheid die ik al heb momenteel als de VK me baarmoeder van buiten voeld. En dat ze het echo apparaat pakt om me niet meer last te bezorgen. en als ik op de website bekijk komt er toch wel wat druk bij kijken wat niet altijd pijnlijk hoef te zijn, das eenige wat me beetje nog tegen staat. Maar goed we wachten het wel af succes iig hoop dat beide ukkies draaien
ik maakte me eerst ook wel zorgen.. mijn kleine kan namelijk niet stil blijven liggen.. en ik merk er zelf niet eens iets van.. de ene week ligt ie met z´n hoofdje boven, de week er na ligt ie in eens met t hoofdje beneden.. vorige week bij de VK lag ie met t hoofdje naar beneden.. ik helemaal happy, want ja, de ruimte wordt tog steeds kleiner om te draaien... nou de volgende dag naar het ziekenhuis voor een groei echo.. en wat blijkt... de kleine ligt weer met t hoofdje boven volgens de vk heeft ie nog ruimte om te kunnen draaien, dus ik w8 t nu gewoon af.. hoop dat ie er alsnog goed voor gaat liggen en gaat indalen..
pas met een week of 36 gaat de vk verder handelen dus tot die tijd moed houden. Zij zal mocht het nog nodig zijn je info geven over draai pogingen en de voor en nadelen hiervan.