Dames, Ik zit alweer 2 weken thuis omdat ik gewoon nergens fut voor heb. Ook al slaap ik 12 uur per nacht en vaak nog 2 dutjes overdag blijf ik zo moe Ik trek sowieso geen 8 uur werken per dag meer terwijl ik normaal geen problemen heb met werken ga er graag heen. De verloskundige had geadviseerd om halve dagen te werken tot aan mijn verlof, nou had ik van de week mijn teamleidster aan de tel en die was er volgens mij niet zo blij mee....ze vond dat wel ineens te heftig maar halve dagen werken ik mocht het een week proberen en dan zouden ze wel verder zien Nu heb ik gezegd dat ik waarschijnlijk morgen wel weer zou gaan werken, maar eigenlijk ben ik nog steeds niet fit genoeg. Ik zou aankomende week dan halve dagen werken en die 2 weken daarop had ik sowieso mijn vakantie. Zouden jullie toch morgen gaan werken of gewoon bellen en toch nog een week thuisblijven zeggen dat het toch niet gaat en na de vakantie weer proberen? Als ik morgen niet ga zit ik al 3 weken in de ziektewet vind ik vrij lang en ik wil mn goede wil tonen en niet dat ze denken wat een zeur zeg want ik heb zat andere collega's die tot aan hun verlof nergens last van hebben. Maar ik ben bang als ik morgen ga dat ik dan weer inkak en me weer moet ziekmelden en ik ben zo bang voor ontslag
Hoi Dani, Je dilemma klinkt me verdacht bekend in de oren! Maar ik zou als de vk zegt halve dagen te blijven dat echt blijven doen. dat zegt een vk niet voor niets. Bij mij vond de huisarts het ook beter als ik minder ging werken en dat hielp mij wel! Bovendien, dat wat jij ziek bent betaalt het UWV en financieel merkt de werkgever daar dus helemaal niets van. Ze mogen je overigens niet ontslaan als je zwanger bent en ook niet tijdens je verlof. En...ik doe dat ook dat vergelijken met andere zwangeren. Niet doen. Iedere zwangerschap is verschillend. Het is wel hartstikke frustrerend (echt ik weet er alles van) maar het is nu eenmaal zo. Dat die anderen gewoon alles blijven doen is natuurlijk ook niet normaal denk ik dan maar. Goed op je grenzen letten is belangrijk!! Dat is moeilijk hè! Ik wens je dan ook veel sterkte en laat je ons ff weten hoe het gegaan is verder?
ik denk dat je jezelf ook dingen kunt aanpraten, als je 10x zegt dat je moe bent, dan ben je ook heel moe. gewoon lekker rustig doorgaan, je rust pakken. weet niet of je op de fiets naar het werk kunt, daar krijg je ook energie door. je bent zwanger van de eerste? dan heb je nog geluk dat je niet nog 1 (of 2) hebt rondlopen.
@ zonnetjes: je weet natuurlijk niet hoe moe een ander kan zijn he? (niet verkeerd bedoeld) ik ben zelf geen zeur (al zeg ik het zelf) maar bij de 1e zwangerschap ging ik tussen de middag een uurtje naar huis om een dutje te doen.. nou dan moet je wel heel moe zijn he? @ dani: misschien gewoon een dagje gaan proberen.... je hebt immers bijna vakantie... als het echt niet wil halve dagen werken zodat je in de middag kan slapen. succes
hai wendysunnie, ik snap wat je bedoelt ,maar ik pak ook mn rust als het kan, heb ook een dochter van bijna 2 rondlopen. maar afleiding, zoals werk kan je ook energie geven. als je dan thuis zit en op de bank ligt of op bed, word je naar mijn idee alleen maar vermoeider van. snap je wat ik bedoel? als je je eraan toegeeft wordt het lijkt mij alleen maar erger. ms kan ts regelen dat ze na een hele werddag een halve doet en dan weer een hele.
ja zonnetje.. soms kan je beter even wat anders gaan doen.. daar heb je gelijk in..... wie weet krijg je daar wat energie van
Ik krijg ook meer energie van iets doen, dan steeds maar rusten. Maar iedereen moet gewoon goed naar zijn eigen lichaam luisteren. Wat voor werk doe je? Is er niks te regelen dat het minder vermoeiend is? Blijf goed voor jezelf zorgen, gezond eten, op tijd rusten maar ook op tijd bewegen (wandelen en fietsen) zodat je aan je conditie werkt.
Dat is juist het probleem, als ik op de fiets naar mn werk ga (wat ik altijd doe) of thuis op de home trainer of poetsen ben ik al helemaal kapot...en ik ben juist iemand die altijd maar doorgaat en ook nu lig ik niet alleen maar op de bank hoor maar na bv boodschappen doen ben ik al gebroken dus dit is juist echt klote dat ik me zo voel en ik praat mezelf niets aan Ik hou van mijn werk en ik ben met 20 weken ook al een keer thuis gebleven gewoon omdat mn lichaam niet wil toen 2 weken gewerkt en nu zit ik dus weer thuis dus nee ik krijg geen energie van werken of andere dingen doen dat is juist het frustrerende....zou willen dat het anders was en als er gezegd word je kan jezelf dingen aanpraten dan voel ik me juist weer een zeur wat ik ook al schreef want ik vraag hier ook niet om
Tijdens je zwangerschap heeft je lichaam z'n energie gewoon ergens anders voor nodig; je baby. Daar mag je heus wel aan toe geven. Het is een teken van je lijf dat jij even rustig aan moet doen. Dan kunnen anderen wel zeggen dat je gewoon door moet gaan, maar dat is juist niet slim. Als jij rust krijgt je lijf meer de kans om de energie in je kindje te stoppen. Ik zou je werk gewoon afbellen, ook al voel je je er rot om. Ze mogen je nu niet ontslaan. Jij en je baby gaan nu simpel weg voor! Ik zou zeggen geef rustig toe aan je vermoeidheid en houdt je aan het advies van je verloskundige of luister goed naar je lichaam! Succes
Hier helpt het wel om er soms aan toe te geven. Als ik steeds maar doorga, stort ik op een gegeven moment gewoon in. Mijn lijf protesteert soms gewoon echt en dan kan ik soms geen stap meer zetten. Vanmiddag maar even lekker geslapen (en dat werd gewoonweg 3 uur lang!) omdat ik moe was en we vanavond nog even weg moesten. Ik voel me vaak wel beter als ik even weg ben en afleiding heb, maar als ik echt moe word, probeer ik er toch wel aan toe te geven. Ik denk dat het advies van je verloskundige zwaarder weegt dan je werkgever.
Hai Danii. Ook ik herken veel in je verhaal hoor. Ik bleef juist maar door gaan en iedereen zag aan me dat het niet goed met me ging. Ik ging me overal druk om maken, sliep slechter, had op een gegeven moment elke dag nek- en hoofdpijn en was alleen maar moe. Ik dacht ook dat doorgaan misschien zou helpen, maar dat is echt lang niet altijd zo. Iedereen is anders en voor de een kost het meer energie dan voor de ander. Dat vergelijken met andere zwangeren doe ik dus ook en dat zouden we met zn allen (degene die dat dus doen) juist niet moeten doen. Alleen heb ik dus hetzelfde wat jij hebt...ik voel me dan ook een zeur dat het mij niet lukt. Ik ben uiteindelijk naar de dokter gegaan om erover te praten en toen moest ik 2 weken thuis blijven. Dit heb ik niet gedaan omdat ik ook weer niet de hele dag thuis wilde zitten. In overleg ben ik toen, met heel veel moeite (voelde me een zwakkeling) halve dagen gaan werken. Dit is ondertussen 5 weken geleden en van de vk en arbo-arts moet ik dit voorlopig zo volhouden. Wat ik wil zeggen...het komt echt wel vaker voor en dat heb ik hier op de site ook wel gelezen. Luister naar je gevoel en wat je echt denkt dat goed voor je zou zijn. Als jij denkt dat je niet meteen vanaf morgen halve dagen moet gaan werken dan moet je "gewoon" nog een weekje thuis blijven. Dan kan je tegen je baas zeggen dat je na je vakantie halve dagen wil proberen te werken. Als je denkt dat het misschien wel al lukt dan kan je morgen al halve dagen gaan werken. Of misschien vanaf woensdag ofzo. Even goed over nadenken voor jezelf hoor! Helaas is het morgen al maandag, dus heel veel tijd heb je niet bedenk ik me net Ik ben zelf geen ster in dit soort beslissingen, maar je moet echt aan jezelf en je kleintje denken en even niet aan je werkgever of collega's. En om de dag een halve dag werken zou ik niet doen. De arbo-artsen raden dat eigenlijk ook altijd af omdat je als zwangere een regelmatig leef- en werkritme nodig hebt. Bij mij staat het zelfs in mn CAO dat een zwangere recht heeft op regelmatige werktijden. Ik hoop dat je iets aan mn lange verhaal hebt en als je nog vragen hebt dan mag je ze altijd stellen Sterkte en hou je haaks Liefs Lotte
Zou het advies van de verloskundige opvolgen. Als je halve dagen werkt kun je misschien ook daarna nog iets doen. Het zou zonde zijn als je niet door je zwangerschap kunt genieten omdat je steeds brak thuis komt na een hele dag werken. Daarbij brengt het ook stress met zich mee als je steeds over je grenzen heen gaat. Jammer dat je leidinggevende er geen begrip voor heeft. Maar in dit geval heeft ze eigenlijk helemaal niets te willen. Wel is het zo dat, als je gedeeltelijk in de ziektewet gaat, je 6 weken vantevoren met verlof moet gaan. Ik werk nu ook al 4 weken halve dagen ivm BI. Het is voor mij eigenlijk nog teveel want heb zo'n pijn dat ik niet meer kan lopen als ik thuis kom. Denk nog een weekje proberen en anders blijf ik thuis. Daar zullen ze ook niet blij mee zijn nu in de vakantieperiode. Maar daar heb ik nu even geen boodschap aan. Na mijn verlof kan ik weer volop meedraaien. Laat je vooral niet aanpraten dat je ongemotiveerd bent of dat je niet welwillend bent. Gewoon langs je heen laten gaan.
probeer maar gewoon die halve dagen te werken, je kunt morgen naar je werk gaan voor een halve dag en ze duidelijk mededelen dat je het probeert maar als ook dat te zwaar is dat je toch nog een week thuisblijft en na je vakantie probeert om die halve dagen te gaan werken,dan heb je het wel geprobeerd maar jezelf ook ingedekt,succes en sterkte!
Herken je verhaal helemaal. Ik ben op een gegeven moment ook halve dagen gaan werken omdat ik het gewoon niet meer trok. Meestal was ik om 11.00u al helemaal op. In het begin kon ik tussen de middag een uurtje naar huis om te slapen, maar dat voelde toch ook niet als een oplossing. Mijn vlk raadde toen aan om nog maar 2 dgn in de week te gaan werken. Dat vond ik iets te weinig dus ben toen ook halve dagen gaan werken. En dan gewoon 5 dgn. Gelukkig had mijn baas hier geen probleem mee. Ze vond het zelfs wel een goed idee want ze zag ook wel dat het teveel voor me was. (ben inmiddels met verlof) Kzou als ik jou was toch gaan morgen. Dan kun je ook laten zien dat je wel wil werken maar het gewoon teveel is. Als het je morgen dan ook teveel is kun je altijd nog stoppen. En je moet jezelf niet als een zeur zien. Je weet zelf het beste hoe je je voelt. En tuurlijk komt het voor je baas niet uit, maar daar moet je je even niets van aantrekken. Het gaat nu om jou en je kindje.
Nou ik toch naar het werk gegaan om te proberen, maar wat valt het tegen Ben nu 2 uur aan het werk en ben al helemaal op, heb hoofdpijn, branderige ogen, duizelig en wil slapen dus hele dagen ga ik sowieso niet trekken hoor dus na mn vakantie ga ik dat aankaarten ik ga in ieder geval vanmiddag even naar de VK vragen of ze een briefje voor me wil schrijven.
klinkt mee heel bekend in de oren... ben zelf ook bekaf, heb een week thuis gezeten, en het werd alleen maar erger, ben weer volop 32 uur aan het werk en het gaat steeds beter moet ik zeggen, bij mij werkt gewoon doorgaan juist wel... En zo is iedereen wweer anders, als het erger word door zoveel te werken, dan minder je.. Luister goed naar je eigen lichaam, jij bent de enige die weet wat goed voor je is, samen met je vk in dit geval....
Danii, Zo raar is het toch niet dat je halve dagen gaat werken? Voor de één is het nou eenmaal vermoeiender dan voor de ander. Dit kan zelfs per zwangerschap verschillen. Nu werkte ik toevallig niet toen ik zwanger was maar als het wel zo was geweest was ik echt wel minder gaan werken. Ik was ook zo belachelijk moe. Stond te hijgen als ik de afwas had gedaan en daarna overgeven van vermoeidheid. Nu blijkt achteraf dat mijn schildklier niet goed werkt dus dat ik daar zo moe van ben. Maar het kan 1000 oorzaken hebben en als je moe bent is een teken dat je moet rusten en daarmee basta. Tuurlijk kun je je over moeheid heen zetten. Maar wat je ook zelf al zegt dit is niet zomaar even een moe dipje. Die hebben we allemaal wel eens. Dus lekker halve dagen gaan werken en als de vk achter je staat is het klaar toch. En als je anders plezier in je werk hebt en altijd vol energie komt gaan ze je toch niet zomaar ontslaan? Wie weet voel je je over een paar weekjes wel een stuk beter! Ik voelde me rond de 25 tot 36 weken super moe. Nu ben ik ook wel moe maar wel een stuk minder. Dacht ook steeds dat ik me aanstelde. Nou veel succes en lekker bijkomen hoor! Liefs
Ik ben nu 40 weken trouwens. Spreek steeds over zwanger was.. haha maar verwacht dat het niet lang meer duurt
ik zit hier ook een beetje met hetzelfde dilemma, ik ben s'middags na de lunch echt totaal bekaf. Heb al 1 week werk erop zitten na de vakantie, heb het idee, dat het na de vakantie wel erger is. Ik heb er in de vakantie dan wel aan toe gegeven, maar ben ook in de weekenden gewoon moe. Wil eigenlijk wel tot mijn verlof 40 uur blijven werken, anders moet ik 6 weken van te voren stoppen, en heb liever achteraf wat langer. dilemma dilemma.....