Hallo dames, heb een paar vraagjes voor de dames die een curratage hebben mee gemaakt. Afgelopen maandag heb ik er helaas 1 gehad, maar omdat het druk was ben ik op een andere afdeling bij moeten komen en heb de gyn niet meer gezien. maar heb nu wat vraagjes die ik ook niet echt op internet kan vinden dus misschien kan iemand hier me helpen. Ten eerste even een vraagje over zwemmen, wanneer mag dit weer? Heb ergens gelezen dat een week niet meer mag, maar is dit nou na het bloeden gestopt is een week of een week na de ingreep? Alleen op de dag van de ingreep beetje bloed verlies gehad en de ochtend erna zat er 1 druppel in me inlegkruisje en hierna helemaal niet meer gevloeid. En dan een vraagje over sex, wanneer mag dit weer? Daar lees ik namelijk heel veel verschillende dingen over, de 1 zegt een week de ander zegt 10 dagen en net las ikook ergens weer dat een gyn had gezegd als je niet meer vloeit. En wanneer weer zwanger worden, kan dat meteen de eerst komende ronde weer of is het het beste om me lichaam nu wat rust te geven? Het is bij mij dus zo dat ik endometriose in me eierstokken heb en mij was verteld voor de zwangerschap dat ik waarschijnlijk niet meer op de normale manier zwanger kon worden dus was de zwangerschap echt een geschenk uit de hemel '(en ik ben niet eens gelovig) heb hiervoor een prik gehad om de kiesten te laten krimpen en die zijn met de prik helemaal weg gegaan. Dus de kans is groot dat de kiesten nu weer gaan groeien. alvast bedankt voor de reactie,s groetjes miranda
Ha Miranda, van curettages weet ik wel wat af. Ik heb er 6 gehad. Zwemmen en seks mag weer zodra je niet meer vloeit en je hoeft ook geen ronde af te wachten om weer zwanger te raken. Je wordt weer zwanger zodra je lichaam daar aan toe is, eerder niet. Ik weet niet veel van endometriose, maar volgens mij is ook dat geen reden om nu niet te proberen weer zwanger te raken. Hoe sneller je zwanger bent, hoe beter volgens mij, omdat menstruaties de endometriose-klachten kunnen verergeren. Maar ik zou gewoon de gyn bellen en zeggen dat je nog een paar vragen hebt. Hij heeft er voor doorgeleerd, wij niet. Suus
Inderdaad, alles mag weer zodra je niet meer vloeit. En bij vragen gewoon even bellen naar ziekenhuis hoor, ze horen je de informatie wel te geven. Het kan even duren voordat je cyclus weer normaal op gang komt, was bij mij wel het geval. Je wordt inderdaad weer zwanger zodra je lichaam dat aan kan (bij mij was dat het geval na 5 maanden, toen ik weer een normale cyclus had, daarvoor 2 miskramen en curretages gehad).
Ik heb 25 mei een curretage gehad en mij is ook verteld dat zwemmen en in bad weer mag zodra het bloeden is gestopt (ivm met infectiegevaar). Ik heb maar een halve dag enorm gebloed. 9 dagen na de curretage had ik weer een eisprong en mijn HCG is nu, na 12 dagen bijna uit mijn lichaam.... er is nu alleen een heeeeeeel dun streepje te zien op de test, bijna niet meer te zien...... Mij is ook verteld dat je gelijk weer zwanger kunt en mag worden en dat er geen verhoogde kans is op een miskraam. Ik heb na mijn curretage alles nauwkeurig bijgehouden (elke dag een zwangerschapstest en na 7 dagen dagelijks een ovutest) dat helpt mij om mijn lichaam te leren kennen en te vertrouwen..... klachten of pijn heb ik nauwelijks gehad. Ik vond het emotioneel een hele heftige ervaring, maar heb het wel redelijk een plaatsje kunnen geven en ben sinds 2 dagen ook bezig met de volgende zwangerschap ipv met de vorige..... Ik ben doorgegaan met mijn lichaam te behandelen alsof ik nog/al zwanger ben. Dwz geen alcohol (ok, bijna geen alcohol), goed slapen, veel bewegen, veel drinken en gezond eten. Ik heb ook mijn man de week rond de eisprong van de alcohol afgehouden en extra vitamines gegeven..... Ik hoop dat jij het ook een plaatsje kan geven en snel weer zwanger bent!!!