ik heb vanaf 3 uur smidags rug pijn met harde buik het doet pijn maar niet de pijn dat ik van moet huilen. ik voel dat mijn buik heel hard is en het doet pijn verveelende gevoel. ik had het 2 weken geleden ook zo toen ging ik naar het ziekenhuis ,er was nix aan de hand mocht weer thuis gaan. maar nu deze dag weer het zelfde verhaal. wat zou dat gaan betekening?
Maak je niet teveel zorgen, je baarmoeder is alvast aan het oefenen. Het enige wat die harde buiken aangeven, is dat je het even rustig aan moet doen. Heb je toevallig een druk dagje gehad? Een harde buik kan ook getriggerd worden door een volle blaas, ontlasting of een blaasontsteking. Je kunt voor de zekerheid even je urine laten checken bij de huisarts om dat laatste in ieder geval uit te sluiten. De rugpijn kan misschien ook een aanwijzing op blaasontsteking zijn. (blaasontsteking tijdens zwangerschap voelt niet hetzelfde als 'normaal' heb ik me laten vertellen) Ik heb al vanaf een week of 20 'last' van harde buiken. Toen het de eerste keer voorkwam, wist ik niet wat er gebeurde. Het deed niet pijn, maar voelde onprettig aan. Het was ook meer kramp (zoals je wel eens in je kuiten hebt) dan dat het echt pijn deed. Toen ik de volgende dag 's avonds in een uur tijd 3 keer een harde buik kreeg, begon ik echt te twijfelen en heb de volgende dag de VK gebeld. Antwoord: geen zorgen, je mag max 20 harde buiken (ik noem het voortaan voetballen) per dag krijgen. Hou het in de gaten, als het er meer worden en echt pijnlijk wordt moest ik weer bellen. Doe het in ieder geval even wat rustiger aan. Ik ben nu 9 weken verder en heb elke dag wel een stuk of 10 harde buiken... Varieerend van lichte kramp tot een keiharde voetbal. Ik zit voor 50% in de ziektewet vanwege BI, dus rusten doe ik sowieso al meer dan voorheen en toch blijven de harde buiken aanhouden. Ik ga er maar gewoon vanuit dat mn baarmoeder aan het oefenen is. Zolang het niet pijnlijk en meer wordt, maak ik me geen zorgen. En als je het niet vertrouwt: gewoon de VK of gyn bellen. Vragen staat vrij!
Ik vroeg me ook al af hoeveel harde buiken je mag hebben op een dag. Als ik druk bezig ben geweest met bijv de badkamer schoonmaken dan heb ik wel een tijdje last van harde buiken. Ik weet het eigenlijk niet zo goed meer van de vorige keer. Maar ben dit keer voorzichtiger omdat toen met 32 weken de weeen begonnen (die ze hebben kunnen remmen)