Controle vasa previa

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Elin78, 20 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Ik heb een laagliggende placenta en ik heb ergens gelezen dat je dan meer risico loopt op vasa previa of een velamenteuze navelstrenginsertie. Op de 30 weken echo konden ze dit niet beoordelen. Ik heb mijn verloskundige gezegd dat ik er ongerust over ben. Zij zegt mij niet te kunnen geruststellen, want er is altijd een risico. Wel zegt ze op het moment dat ik ontsluiting heb te kunnen voelen of er iets voor ligt.
    Nu lees ik vaak dat op het moment van ontsluiting het al te laat is.
    Ik maak me er zorgen over. Is er echt geen mogelijkheid om dit met onderzoek uit te sluiten?
    Komt het echt zo vaak voor bij vrouwen met een laagliggende placenta? En waarom wordt er niet op gescreend? Alvast dank voor het antwoord.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Elin,

het komt maar heel weinig voor bij vrouwen met laagliggende placenta, zo weinig dat er niet op gescreend wordt. Je kunt het inderdaad wel voelen bij de ontsluiting. Als je je zorgen blijft maken bespreek het dan nog eens met de verloskundige, eventueel kan er een inwendige echo gemaakt worden, dan zou je het moeten kunnen zien, maar dat kan alleen door een zeer ervaren echoscopist, en nogmaals, het komt zo weinig voor dat dat niet standaard is.

Mirjam

3. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Hoi Mirjam,
    Ben ik toch weer een beetje gerustgesteld. Hoop dat ik het een beetje los kan laten, anders zal ik het met mijn VK bespreken.
    Groetjes,
    Elin

Deel Deze Pagina