nee gezegd en nu twijfels Combi test

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Amfy, 10 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

meiden ik wil jullie licht hier op.

Ik ben al vanaf het begin bezig met de combinatie test wat te doen.

nu dacht ik dat is er uit was na me heel goed in gelezen te hebben dit zeg ik dus vanmiddag met de gynn af gesproken dat we het niet doen. en nu twijfel ik weer.

ik ben 25 dus de kans in 1/2 op 1000 maar ook een 40% kans op een valse positieve uitslag daardoor zag ik het eigenlijk niet zo zitten.
    daarbij is het een kans berekening dat als heb je 1 op 10000 dan kun je nog die ene zijn.
    stel dat er iets aan de hand is zijn er in 95% softmarkers aanwezing tijdens de 20 weken echo dus zou het waarschijnlijk daar ook aan het licht kunnen komen als er iets zou zijn.

Maar ik weet het niet meer. voors en tegens kan ik ook al niet verzinnen omdat ik tegen iedere "tegen"ook een "voor" verzin

wie kan me helpen? ik ben 11 weken dus er zit nu ook nog eens druk achter. :)

2. jaikke

jaikke Lid

15 okt 2012
    39
    0
    0
    tja niemand kan je keuze bepalen.
    de combinatietest kan verder geen kwaad. enige nadeel is dat het geld kost en dat je idd nog geen uitsluitsel hebt. wat wil je verder doen met een negatieve uitslag ? ga je dan vervolgonderzoeken doen? die brengen weer wel risico s met zich mee.
    en zekerheid heb je pas bij een punctie of vlokkentest. dus als je die niet wil doen bij een verhoogd risico zou ik zowiezo de combi test niet doen

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik heb het op mijn 25ste ook niet gedaan, want het is een hoop geld voor een niet al te betrouwbare uitslag.

4. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    De uitslag is voor 40% onbetrouwbaar en op je 25e moet je hem zelf betalen. Ik zou het wel weten: niet doen.

Wat is de reden dat je het bij de 1e twee niet hebt gedaan en nu opeens wel dan? Je bent nog steeds jong en je kans is echt niet groter nu hoor.

5. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Dit is echt alleen een beslissing die jij kunt maken!
    Wij hebben er wel voor gekozen.

6. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Ik denk dat je deze beslissing alleen kan maken als je weet wat je met een bepaalde uitslag ga doen. Wij hebben er niet voor gekozen omdat we de zwangerschap niet zullen afbreken als kindje down zou hebben.

En ik denk dat je er stiekem al een beetje uit bent. Je bent jong, uitslag is niet heelbbetrouwbaar... je eerste keuze was niet doen. Wat heeft je nu zo aan het twijfelen gezet? Uit eigen ervaring weet ik dat je soms onder druk gezet kan worden door andere personen. Zoveel mensen doen dr test omdat het simpelweg kan en het dus maar moet. Bij mij keken mensen ook wel eens raar op toen ik zo dat wij het niet gingen doen.

Doe waar jij je goed bij voelt!
    Succes

7. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Ik heb het gedaan omdat het vergoed werd, val echter
    Niet onder de risico groep. Was nu 21,was bij mijn dochter 19.

Daarnaast wilde ik bij een verhoogde kans, vervolg onderzoek.

(CZ Gezinnen)

8. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Ik heb bij de eerste erg getwijfeld en het uiteindelijk niet gedaan omdat de risico's klein waren en ik het allemaal wel gedoe vond omdat te regelen enzo. Heel stom want ik ben er toch mijn hele zwangerschap mee bezig geweest (met name tot de 20 weken echo).

Bij de tweede wel voor de combitest gekozen en ik vond het een enorme opluchting omdat de kansen bij ons heel minimaal waren. Daardoor ging ik op de een of andere manier toch wat relaxter de zwangerschap door. Wij hadden een hele fijne echoscopiste die, omdat ons kindje sliep (en dan kunnen ze de nekplooi niet meten) een 20 weken screening deed heel uitgebreid (dus of in aanleg alles er was wat ze bij de 20 weken zouden moeten hebben). Dit was voor ons heel geruststellend. Maar hoe dat voor jou is kan ik natuurlijk niet over oordelen.

9. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik zou t doen.
    Stel dat er iets uit zou komen dan kun je altijd nog verder onderzoek laten doen om meer zekerheid te verkrijgen.

Je begint niet zomaar te twijfelen toch?
    Komt ergens vandaan, dus alleen daarom al zou ik t doen.

Heb je bij de andere kids ook getest?

10. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Poeh lastig.

Ik heb hem gedaan, maar heb er achteraf wel spijt van gehad omdat ik ook jong ben en ook een week in stress heb gezeten toen. Ik ben overigens wel het type liever spijt van wat ik wel gedaan heb dan spijt van wat ik niet gedaan heb.

Het blijft je eigen keuze, maar misschien heb je ook liever achteraf spijt dat je het wel hebt gedaan dan dat je tot de 40ste week rondloopt met spijt dat je het niet hebt gedaan.

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

Ja dat is zo maar waar het vandaan komt weet ik niet. Bij de andere 2 ook niet getest

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zou je een vruchtwaterpunctie of vlokkentest willen doen als die kansberekening (want dat is een combinatietest immers) niet goed is?
    Zou je overwegen om het weg te laten halen als er iets mis is?

Bovenstaande vragen hadden wij met nee beantwoord.
    Ik ben bijna 38 jaar en val dus wel in de risico groep, maar wij hebben niet zo'n vertrouwen in die kansberekening. Een vruchtwaterpunctie of vlokkentest zien wij sowieso niet zitten,
    Te vaak mee gemaakt in omgeving dat combinatietest niet goed was, ouders in de stress en vervolgens bleek alles in orde te zijn.
    Andersom schijnt ook voor te komen. Combinatietest goed, ouders gerustgesteld en dan blijkt er uiteindelijk wel iets mis te zijn.

Garanties op een gezond kind kun je helaas niet krijgen. Vaak weet je bij de geboorte pas echt of alles in orde is. En dan nog kunnen ze iets ernstigs krijgen.

Maar goed. Het is jouw keus, jouw gevoel. Als dat zegt dat een combinatietest verstandig is, dan zou ik dat doen.Straks kan dat niet meer en ben je dus afhankelijk van de 20 wekenecho.

13. tulip

tulip Niet meer actief

Wij hebben het niet gedaan, we zouden met de uitslag toch niks doen en het is puur een kansberekening.

Misschien nog ff met je gyn over praten.

14. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Wij hebben het niet gedaan, ben 25 dus kleinere kans.. Stel je krijgt een uitslag 1 op 50 dan schiet je in de stress wat ook niet goed is voor de baby.

Bovendien gaf de vk toe het echt wel aan te geven als bij de echo een verdikte nekplooi is te zien.

Succes met je keuze :)

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

dat is het dus. ik heb kennisjes die hebben een kans van een op 25000 en hun waren we die ene.

kijk bij een kans van 1 op 200 is het gevaarlijker om een vwp te doen dan de de kans op een down bijv.
    dus dan zou de uitslag echt slecht moeten zijn wil het groten zijn dan de kans op miskraam.

de gyn gaf ook aan dat het maar voor 60% betrouwbaar is het het is maar een kans het is geen zekerheid.

maar dan nog twijfel ik enorm en waarom???

16. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Ik denk dat het je gevoel van zekerheid willen hebben is. Punt is alleen dat niemand je die kan geven. Mijn vk heeft gezegd dat twijfelen bij zwanger zijn hoort. Ene dag voel je je super, andere dag vraag je je af of alles ooit goed gaat komen. Je hebt nu eenmaal geen controle over wat nog gaat komen. Stel je hebt een prachtige uitslag van de combi test... dan is er bij de 20 w echo kans dat er alsnog een andere afwijking is. Is doe goed dan zou het zomaar kunnen dat er na de geboorte iets mis is.. of wellicht pas op de leeftijd vamp 20 jaar. Ik bedoel maar te zeggen dat er altijd zorgen zullen blijven. Dat is nu eenmaal het risico vamp kindjes krijgen.

Overschat je kans ook niet hé, als ik jou zeg dat je 0.1% kans hebt op het winnen van de jackpot geloof je dat ook niet.

17. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Vamp = uiteraard van...

18. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Bij twijfel zeg ik zeker doen! Anders blijf je je hele zwangerschap er mee rond lopen had ik het nou maar wel gedaan. Dat wil je ook niet. Dan heb je helemaal geen rust.

Ik vond het erg prettig het wel te doen, ook al twijfelde ik ontzettend. Mijn man zei exact wat ik hierboven tegen jou zeg en hij had wel gelijk.

Succes met het maken van je keuze!

19. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ik ben begin 30 en wij hebben het niet gedaan. Reden: bij een negatieve(re) uitslag wilden we sowieso geen vervolgonderzoek gaan doen ivm de (geringe) kans op een bijvoorbeeld een miskraam. Daarnaast zouden wij een zwangerschap niet afbreken, ongeacht de uitkomst van de test(en). Wel zouden we een combitest doen om zelf meer zekerheid te hebben.

Maar na een gesprek met de vk hebben we dus besloten om geen combitest te doen. De uitslag is een kansberekening die nog steeds geen zekerheid biedt. Voor ons zou het dus niet voldoende zijn om zekerheid te krijgen of juist nog meer onzekerheid opleveren.

succes met je keuze :)

20. Babbs

Babbs Niet meer actief

Wij hebben het wel gedaan en blij dat we het hebben gedaan. Ik twijfelde ook, maar door de goede uitslag ben ik nu gerust gesteld/ heb ik er een goed gevoel over. Als we een slechte uitslag hadden gehad, hadden we vervolgonderzoek laten doen. Voor iedereen is het anders en werkt het anders. Alleen jijzelf kan de afweging maken.

Deel Deze Pagina