Wij doen tegenwoordig een huishoudboekje bijhouden. ik heb verschillende catogorien en Huishoudelijk/auto, booschappen, kleding, en overig. ik pin 50 euro per week voor de boodschappen, en schrijf alles op. Zo heb ik een overzicht van wat ik uitgeef en waar we eventueel op moeten gaan bezuinigen. Op www.nibud.nl kun je ook helemaal een lijst invullen met al je uitgaven, ook wel interessant om eens in te vullen......Als iedereen zijn uitgaven opschrijft in het gezin, dan heb je een mooi overzicht. bij ons werkt het...
Wij hebben ook een excel bestand waar we alles in bijhouden. 1 tabje met overzicht van de vaste lasten e.d. (uitgaven) en inkomsten. In de vaste lasten is ook het boodschappengeld en tankgeld opgenomen maar hier heb ik ook weer een apart tabje voor om dan bij te houden wat we hier dan ook echt van uitgeven. Dan ook nog een tabje van mijn rekening en een tabje voor rekening man. Hier houden we dan ook alles bij wat we uitgeven. Het scheelt echt wel om alles bij te houden, je wordt je er veel bewuster van aan wat je allemaal geld uitgeeft, en mocht je dan willen gaan besparen op iets, kun je ook uitzoeken op wat. En boodschappen deden we eerst altijd in de winkel pinnen en gingen we bijna altijd over ons budget heen, maar nu pinnen we een vast bedrag contant per week en dat gaat echt veel beter. @bereke: Mocht je ook intresse hebben in ons excel bestand, laat maar weten, dan maak ik hem leeg en kan ik hem ook wel toesturen.
Ik zie het nu al als een uitdaging om te bezuinigen. Ga direct beginnen zodra het salaris gestort is. Frisse start en actie in de taxi haha!
Ik zit met veel interesse hier te lezen, ook wij houden een ruim bedrag over voor de boodschappen, tanken etc. en toch kom ik bijna iedere maand te kort, vind het schandalig van mezelf als ik dit weer zie, zeker als ik bedenk dat er mensen met minder rond moeten komen. En het ergste, ik heb ook bijna geen idee waar het blijft!! Wij pinnen onze boodschappen dus in de winkel, doen ook niet wekelijks de boodschappen, maar gaan zo'n 3x per week naar de supermarkt, de ene keer ga ik, de andere keer mijn man. Wij werken allebei onregelmatige diensten en daardoor komt het er steeds niet van om 1x in de week goed in te slaan. Moet makkelijk kunnen hoor, als we het goed in zouden plannen, maar het is ook gemakzucht denk ik. Het is vaak ook mijn wandelingetje met mijn zoon, ff naar het dorp. Nu ben ik hierdoor aangestoken en wilde eens in mijn excelbestandje die ik al heb voor inkomsten en vaste uitgaven, eens voor de afgelopen 3 maanden op een rijtje zetten wat wij uit hebben gegeven aan boodschappen per week, maar helaas, de site van de rabobank ligt eruit hihi. Hoop dat ik dit vanavond dan kan gaan doen!
Ik heb idd ook een excel bestandje gemaakt. 1 kolom gemaakt met alle vaste lasten + wanneer die van de rekening afgeschreven worden. Dan daaronder nog wat wij per maand ongeveer aan benzine kwijt zijn, en aan eten en drinken op het werk. Dat bij elkaar opgeteld. Onze inkomsten opgeteld en daar de vaste lasten + benzine + eten voor op het werk vanaf gehaald. Dan houden wij ongeveer 1300 euro over. Dan zet ik 800-900 op de spaarrekening en de rest is voor boodschappen etc. Dan nog appart een kolom met wat er per jaar naar de gemeente moet aan belastingen en rioolrecht waterschaps dingen wegenbelasting etc.
wij geven 80 euro per week uit en zijn met zn 3en.. maar daar gaat ongeveer 35 tot 50 euro vanaf voor rookwaar...
vervelend is dat zeg, alweer? Gister avond ook al Ik heb vorige jaar (jan'10) een kasboek gekocht... en werkelijkwaar: ik hou het nog steeds elke maand netjes bij! 1x in de week noteer ik het even in het boek en wat een goed en duidelijk overzicht krijg je dan zeg...!
ik heb een punto te koop (haha) nee maar even voor het idee.. ik kan met die auto ruim 550km (op tank van +/- 55.-) rijden en kost maar 19,- wegenbelasting en 20,- verzekering in de maand heb je zo beetje vergelijking?
(ik lees vanaf onderste bericht even tot aan nieuwste bericht.. sorry als er dus all reacties op gegeven zijn hihi) Maar uhmz... die vrienzen wij op het werk altijd in Kan echt heeel goed!
ook bij mij zou een excel voorbeeldje welkom zijn! ik ben behoorlijk handig met pc's en word... maar excel heb ik geen ervaring mee... Dus een opstartje dat ik even af kan kijken hoe dat nu gaat zou fijn zijn
Heb echt zin gekregen om er mee aan de slag te gaan! Dus nogmaals bedankt meiden. Ben echt benieuwd naar waar het geld nou echt gaat en of we niet kunnen besparen!