Klacht huisartsenpost

Discussie in 'De lounge' gestart door mammavanesmee, 1 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mammavanesmee

mammavanesmee Actief lid

1 mrt 2009
    437
    0
    16
    Ik ben benieuwd of iemand weleens een klacht heeft ingediend bij de huisartsenpost. Ik heb dit net gedaan en ben wel benieuwd hoe de procedure daar is. Ik heb net een formulier ingevuld en verstuurd, maar wat wordt er vervolgens meegedaan.

Ervaringen?

Ohja heb trouwens een klacht ingediend na een ernstige allergische reactie van mijn zoon. Ik kreeg de huisarts alleen telefonisch te spreken en deze kon niks voor mijn zoon doen, omdat hij zijn allergiedrankje al had gekregen. Dit terwijl hij bekend is met ernstige allergien en hiervoor een epi-pen bij zich draagt. Hij is dus niet eens gezien door een arts.

2. Zijzei

Zijzei Actief lid

4 nov 2011
    455
    0
    0
    Geen ervaring, maar wel goed dat jehet gedaan hebt. Wat een blunder van de arts!

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Zo heftig

Goed dat je een klacht hebt ingediend.

Alleen al voor de zekerheid moeten ze je laten komen met een kind.

4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.494
    13.963
    113
    Vrouw
    Terecht dat je een klacht hebt ingediend!

Weet niet of het overal het zelfde gaat, maar hier wordt de ha op het matje geroepen. Daarnaast wordt de casus (zonder jullie gegevens zoals bijv. namen ook besproken met andere artsen om van te leren.
    Uiteraard wordt er ook contact met jullie opgenomen over de klacht, zo is er bijv. de mogelijkheid om met de desbetreffende arts om de tafel te gaan en zo beide jullie verhaal kunnen vertellen. Is dat niet voldoende, dan kan je overstappen naar de regionale klachtencommissie, waar zowel jullie als de arts gehoord worden. Weet eigenlijk niet precies of zij de arts ook een waarschuwing kunnen geven of in het ergste geval ook tijdelijk kunnen schorsen of dat je daarvoor weer een stapje hogerop moet namelijk de tuchtcommisie, die kunnen artsen in elk geval waarschuwingen geven of zelfs helemaal een werkverbod geven.
    De vraag is dus wat jij wil en hoever je wilt gaan? Maar op denk dat er snel contact met jullie opgenomen gaat worden.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.218
    16.581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Goed dat je een klacht hebt ingediend.
    Ik mis alleen het stukje hoe het verder is gegaan met je zoontje nadat de huisarts weigerde je zoontje te zien of te onderzoeken?

6. mammavanesmee

mammavanesmee Actief lid

1 mrt 2009
    437
    0
    16
    Bedankt voor de reacties.

Ik heb meer een klacht ingediend, zodat ze er nog eens goed naar kunnen kijken. Ik ben erg bang geworden dat wanneer het nog eens gebeurd, ik weer niet mag komen.

De arts vertelde dat de acute fase voorbij was en mocht hij wel benauwd worden ik de epi-pen moest zetten en weer moest bellen.
    Jesse had namelijk 3 uur voor ik belde al een reactie gehad, benauwd en braken. Toen heeft hij het drankje gehad en zakte het af. 2 uur later werd hij krijsend wakker en was van top tot teen vuurrood, zat helemaal onder de bulten en was huid was gezwollen. Hij had zo'n pijn en jeuk. Ook zijn ogen waren gezwollen. Omdat Jesse toen niet benauwd was is hij dus niet gezien. Maar ik vind dit genoeg reden om toch langs te komen. Bovendien kon de reactie natuurlijk ineens omslaan na een shock.

7. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Als jij je niet goed behandeld voelt moet je idd een klacht indienen.
    Ik vraag mij wel af wat de arts had kunnen doe als jullie wel mochten komen? Drankje was op en jullie hebben zelf een pen. Vraag mij gewoon af wat de arts meer had kunnen doen dan kijken naar je zoon?

8. mammavanesmee

mammavanesmee Actief lid

1 mrt 2009
    437
    0
    16
    @anouk: Jesse heeft een paar uur lopen krijsen van de jeuk en heeft zich kapot gekrabt. Hij is daarna in slaap gevallen. En de volgende ochtend was het goed.
    Ik voel mij echter niet prettig, aangezien Jesse 's nachts slecht slaapt en vaak wakker is. Ook slaapt hij heel licht. Echter was hij deze nacht heel ver weg. Achteraf ben ik bang dat de reactie toch verder was gezien en hij suf is geworden. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar heeft mij wel bang gemaakt.

9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.494
    13.963
    113
    Vrouw
    De huisarts had jullie gelijk moeten laten komen ook al was J (nog) niet benauwd dat kan idd erg snel erna gebeuren.
    Maar mocht je van de ha of van de assistente niet komen?
    Daarnaast heb ik altijd geleerd dat je na het gebruik van een epi pen direct 112 moet bellen.

10. mammavanesmee

mammavanesmee Actief lid

1 mrt 2009
    437
    0
    16
    @ Panda: Er zijn naast het drankje natuurlijk ook nog andere medicijnen die ze Jesse hadden kunnen toedienen, zodat de reactie stopt.

Het is natuurlijk goed afgelopen, maar ik vind achteraf (op het moment zelf ben ik niet tegen de arts ingegaan) dat een kind wat anafylactisch kan reageren gezien moet worden.

11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.494
    13.963
    113
    Vrouw
    Van het drankje, zeker aerius?, kan je ook suf worden dat is een bijwerking. Maar van een flinke allergische reactie kan je ook doodmoe zijn is mijn eigen ervaring. Vind het dus niet vreemd dat je zoontje diep geslapen heeft.

12. mammavanesmee

mammavanesmee Actief lid

1 mrt 2009
    437
    0
    16
    @Cin: De assistentie plaatste Jesse op de spoedlijst op nr 1 geloof ik omdat het een kind betrof met een reactie. De huisarts belde mij hierna zelf terug. Hij vertelde dat hij niet meer kon doen voor Jesse, omdat ik zijn medicatie al had gegeven (die ze anders op de ha=post hadden toegediend). Echter heb ik aan de telefoon aangegeven, dat Jesse dat drankje standaard dagelijks al krijgt en dit waarschijnlijk niet voldoende helpt. Helemaal niet omdat de reactie weer terug kwam. Dit vond hij geen reden om langs te komen. Moest het zelf maar aanzien en bij benauwdheid dus de epi-pen zetten en terugbellen. Dit terwijl ons ook is geleerd dan 112 te bellen.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat een verhaal zeg! Je moet natuurlijk altijd je klacht in kunnen dienen.
    Als je het niet had vertrouwd, had je ook je kind op kunnen pakken en naar de SEH kunnen rijden, daar hadden ze je echt niet geweigerd als je daar komt met een flauw en benauwd kind.
    Heb je trouwens de epi-pen niet gebruikt?

14. Bri

Bri Niet meer actief

Dat is idd raar zeg. Die epi-pen is zo een paardenmiddel... als je die geeft moet je inderdaad 112 bellen, en niet de hap.

Voor de rest kan ik echt niet beoordelen of hij het allemaal juist heeft beoordeeld of niet, maar daar is de klachtenprocedure voor. Dat mensen die dat wel kunnen eens goed naar deze casus kijken. Ik vind het ook wel gek dat hij je zoontje niet heeft laten komen, met kleine kinderen zijn ze bij onze hap extreem voorzichtig (en terecht, wat mij betreft).
    Mijn zoon heeft ook de nodige hevige allergische reacties gehad. Nog nooit met benauwdheid, dus de pen hebben we nog nooit gebruikt. Maar we hebben 'm wel, just in case.

Sterkte ermee, hopelijk wordt je klacht naar tevredenheid afgehandeld, en knapt je zoon gauw op. Enig idee wat die reactie heeft getriggerd?

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@mamavanesmee: ik zou vooral vast voor jezelf bedenken wat je wil bereiken met je klacht.
    Dan kun je daar gericht mee aan de gang op het moment dat iemand contact opneemt..

Gelukkig ging het uiteindelijk goed maar kan me voorstellen dat je helemaal niet blij bent met deze gang van zaken.
    Ondanks dat de reactie van de huisarts in kwestie ook niet volslagen onbegrijpelijk is... Kan ik me niet voorstellen dat dat is wat je wil horen.
    Je bent tenslotte al bekend met heftige reacties en je belt niet omdat hij z'n teen gestoten heeft maar omdat er oprecht iets mis gaat.

16. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Goed dat je een klacht hebt ingediend!

Ik heb ook een keer een klacht ingediend. Wij mochten toen met onze dochter (op dat moment iets meer dan 3 weken oud) wel komen, maar ze vonden de klachten geen spoed. We werden met het advies een paracetamolletje te geven naar huis gestuurd... Bleek later reflux te zijn.

Ik ben toen gebeld door de manager van de hap en we hebben de klacht beproken. Overigens was hij het niet met mij eens en is er niks mee gedaan... :(

17. mammavanesmee

mammavanesmee Actief lid

1 mrt 2009
    437
    0
    16
    @zogelukkig: Ik heb de epi-pen niet gebruikt.

@Bri: Hij heeft een slokje yoki gedronken van zijn zus. Dit terwijl hij een ernstige koemelkallergie heeft.

@saskia: Ik denk dat ik vooral voor mijzelf wil weten waarom Jesse nou niet langs mocht komen. En wat als het nog een keer gebeurd. Ik weet dat ik de volgende keer in ieder geval mondiger ga zijn en mij niet zo makkelijk om laat praten. Misschien is het voor hun handig om iets in het systeem te hebben over jesse zijn allergien, want dit was bij hun allemaal niet bekend.
    Ik heb eigenlijk nog niet helemaal een idee, zal er eens goed over nadenken.

@sportysteenbok: Ook iemand die dus een klacht heeft ingediend, alleen jammer dat er niks mee is gedaan. Misschien al wel fijn dat je de klacht nog met de manager kon bespreken. Ik denk dat dit mij alwel helpt.

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm en dat om 1 slok yoki... Heftig wel.
    (Ik ga hooguit overgeven.. Nou voelt het dan alsnog alsof ik half dood ga.. Maar ik weet inmiddels ook dat na een tijdje het wel weer afzakt en dat het leed met een paar uur wel geleden is...)

Nouja, goed gesprek ijkt me prettig als ik jou zo hoor inderdaad.
    Misschien hebben ze daar wel goede ideeën waar je het evt vast uit laten leggen dat ALS je belt.. Ze weten van zijn situatie.

19. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    @mamavanesmee, ik heb nooit een klacht ingediend tegen de HAP maar wel tegen het zkh. Die is ook gegrond verklaard. Maar wat er al gezegd werd, je moet goed voor jezelf bedenken wat je met de klacht wilt. Voor mij was het duidelijk maken dat er iets mis was gegaan, en overleggen met de leidinggevende van de afdeling dat ze de protocollen aan zouden passen. De verpleegkundige die de fout had gemaakt bij mijn dochtertje heeft later ook nog een keertje bij een nieuwe opname voor haar gezorgd ondaks dat ze voorheen die fout had gemaakt, maar we hebben het met zijn allen doorgesproken en voor haar was het ook echt heel goed om mijn dochtertje weer eens te zien en te zien dat de blijvende schade gelukkig mee viel.

Maar je geeft aan dat je wilt weten waarom Jesse niet alngs mocht komen, en wat er nu in de toekomst gaat gebeuren. Dat zijn heel valide vragen, want daarmee vraag je naar het protocol en hoe ze dat evt. aan kunnen passen naar jullie specifieke situatie. Daarmee kan de HAP wat doen. Een klacht indienen omdat je boos bent en je frustratie wilt ventileren is wel valide, maar daar kunnen ze niet zo veel mee.

Ik zou zelf ook oefenen op het mondiger worden, en als je je echt zorgen maakt gewoon naar de SEH gaan. Maar ik denk dat je met de HAP al wel goede afspraken kunt maken op basis van je klacht hoor.

20. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    3 jaar geleden gedaan omdat na 3 keer bellen we niet langs mochten komen met doodzieke kleine man 4de keer gewoon gegaan arts erg nors en met het is gewoon een griepje moet u hier 3 keer voor bellen weggestuurd...doorgelopen naar de EHBO en zoon werd gezien door KA en gelijk opgenomen!!!!
    Formulieren ingevuld maar nooit meer wat van vernomen :(:x

Deel Deze Pagina