Ik heb hier ook een lekkere adhd hond, nu bijna 1½ en kan ook flink trekken. Bij haar heb ik ook de methode gebruikt waarbij je stopt zodra ze trekt en als het heel erg was draaide ik ook om naar de andere kant. Mensen zullen je inderdaad in het begin raar aankijken, maar liever een tijdje voor lul lopen en wat langer doen over een klein stukje dan dat je hond je over de stenen sleurt of dat het je kind omver trekt. Het is maar net wat je zelf belangrijker vind. Voor lul lopen in het begin en daarna heerlijke wandelingen maken of niet rustig met kind of alleen lopen. De aanhouder wint zeg ik ik altijd maar!
Ik ben het helemaal met tyra eens. Als je een slipketting goed weet te gebruiken (dus goed om doen, anders is het idd een wurgketting) en je hond aan de goede kant laten lopen is het echt geen verschrikkelijk dier-onvriendelijke ketting. Hier hebben we er altijd mee getraind en het werkt ontzettend goed. Ze staat nu iig goed onder commando zodat ze nu ook prima aan een gewone halsband kan lopen.
Nou jij mag vinden wat je wilt Ik weet zeker dat mijn hond bij mij een fijn leven heeft, ondanks zijn wurgketting
ik heb de reacties niet gelezen maar wil alleen zeggen dat trekken aan de lijn een vorm van dominantie is. zoek een goede gedragstherapeut en het probleem is verholpen.
Een hond wordt echt niet depressief ofzo omdat ie wordt uitgelaten met een slipketting.Een slipketting is enkel een correctiemiddel dat bij juist gebruik een fijn hulpmiddel is.Ik ben heel blij met m'n slipketting in elk geval. @ ninien : Jullie weten dat jullie al te mogelijk al geprobeerd hebben, meer kun je niet doen toch?
Hier ook een losgeslagen labrador. Ze zeiden altijd "ach als hij wat ouder is wordt hij vanzelf rustiger". Hij is nu bijna 8 jaar... Wat hier hielp is een gentle leader (om de neus dus). Maar kreeg inderdaad ook vaak de vraag of hij vals was. Ehh nou nee, hij is gewoon sterk en trekt te veel. Soms ook wel handig dat mensen dat dachten, gingen ze vanzelf uit de weg. Als ik met de hond en kinderwagen loopt gaat het goed, totdat............ik een andere hond tegenkom, en helemaal als het een bekende hond is. Meneer wil dan spelen en zou me dan zo het hele park doortrekken. Hier hielp de gentle leader dus heel goed!
Hoe kom je daar bij? In een zeldzaam geval kan het inderdaad dominantie zijn, maar meestal komt het door zelfbelonend gedrag, enthousiasme, of omdat ze simpelweg sneller lopen dan dat de baas doet.
Al dat gezeik over een slipketting dat het dieronvriendelijk is slaat nergens op. Het is de snelste en beste manier om een hond iets te leren en zo ging het vroeger ook al dus waarom zou het nu ineens dieronvriendelijk zijn? Het is niets meer dan een kopy van een afstraffing[beet in de nek] door een andere hond. Vooral in de puppy tijd wordt dit weleens door de moederhond gedaan als een pup iets doet dat niet mag in de ogen van moederhond.
Wel opvallend dat er dus best een hoop labradors trekken aan de lijn. Ik zie altijd alleen maar van die slome labjes. Mijn hond trekt overigens niet omdat hij met de andere hond wil spelen. Als hij aan de lijn zit reageert hij erg agressief naar andere honden. Als hij los loopt (in het bos) is hij niet agressief naar andere honden. Ik weet dat trekken aan de lijn een vorm van dominantie is, maar in huis is hij helemaal niet dominant. We houden ons aan de rangorderegels en hij luistert dan ook erg goed.
Dat heeft te maken dat hij een verlengstuk van jou is als hij aan de lijn loopt en uitvalt naar andere honden.
Een vorm van dominantie is het niet hoor als je hond aan de lijn trekt,het is meer zoiets van kijken hoe ver ik kan gaan en dit valt te verhelpen door streng en consequent op te treden,maar wel blijven doen als hij weer gaat trekken want als je het de ene keer wel doet en de andere keer niet,weet de hond ook niet waar hij aan toe is en juist met dit soort dingen is het hard nodig want een hond heeft een baas[leider] nodig want anders wordt het een ongeleid projectiel met misschien alle gevolgen van dien. Dan wordt het hond laat baas uit i.p.v. andersom.
Ja consequent zijn is de key denk ik ook, maar dat vind ik zo moeilijk. Ook omdat het totaal niet lijkt te werken...
Ik had mijn vorige bericht iets aangepast om het wat duidelijker uit te leggen. Ja het is moeilijk om consequent te blijven,eerder vermoeiend,maar de volhouder wint zeg ik altijd maar.
Gebruiken jullie trouwens wel een goede leren riem? En niet zo'n rol-riem? Daar kun je namelijk absoluut niet mee corrigeren.
Ja een gewone leren riem vond ik het beste,ook wat corrigeren betreft. Ik heb een hekel aan die rolriemen want 9 van de 10 keer kom je in de knoop met een andere aangelijnde hond of als je hond lekker om een paaltje of b oom loopt.
Ja ik gebruik een goede riem. We hebben ook wel zo'n rolriem maar dat is niks. Als hij dan rent krijg je aan het einde van de lijn zo'n klap...erg vervelend. Ik twijfel altijd tussen een methode met corrigeren of een zachtere methode van stoppen als hij trekt (of omdraaien)... Wat is nou beter?
wat jij wil silmarien. voor de andere mensen is trekken (en zeker in combinatie met het happen naar of in de riemde riem) is een vorm van dominantie over jou. een probleem wat makkelijk op te lossen is door een goede gedragstherapeut.
Maar weet je dan ook ongeveer wat zo'n gedragstherapeut je wilt leren? Want meer dan aan de rangorderegels houden kun je dan eigenlijk niet echt toch?