Hier op de hondencursus leer je ook al die regels mbt dominatie enzo. Hier wordt tegenwoordig uitsluiten nog les gegeven met een gewone halsband. Wij hebben zelf altijd een slipketting gebruikt. Ik denk dat je beter je geld uit kan geven aan een hondencursus bij een goede hondenschool, dan aan een gedragstherapeut die een keertje komt kijken. Je kunt ook heel veel met je stem corrigeren. Kan je hond commando's? Zoals volgen en halt houden bijvoorbeerbeeld?
Hier is het echt puur trekken uit enthousiasme, omdat die labrador van ons graag wil spelen. Hij trekt dus alleen maar als hij andere honden ziet (en naja, oké, als hij ineens uitvalt naar een groepje vogels maar dat lijkt mij jachtinstinct). Hier dus geen dominantie maar enthousiasme!
Ja mijn hond kan wel commando's maar het is erg lastig om zijn aandacht vast te houden. Zeker als we langs andere honden moeten... Maar ook zonder andere honden in het vizier trekt hij belachelijk hard. Het gaat hem volgens mij vooral om alle geurtjes, als we dezelfde weg terug lopen trekt hij namelijk een stuk minder. Dus ik denk ook niet dat hij trekt uit dominantie.
Je hoeft niet zo aanvallend te reageren, Yinte. Ik vroeg me gewoon af hoe je daar bij kwam, omdat het naar mijn mening weinig met dominantie te maken heeft. Dominantie vind ik sowieso een wat raar woord. Tegenwoordig lijkt het wel of er bij al het ongewenst gedrag van een hond meteen het label dominantie geplakt wordt.
Aan de riem lopen, moet iedere hond leren. Ik zie trouwens 9 op de 10 keer kleine hondjes trekken, volgens mij hebben mensen al snel zoiets van 'ach, bij zo'n klein hondje geeft het niet als hij trekt'. Ik bepaal als baas trouwens het looptempo, niet mijn hond, omdat híj toevallig liever harder loopt, naar een andere hond wil of overenthousiast is (en neem van mij aan, onze hond is heeeeel enthousiast). Het klinkt heel simpel, maar het is zeker hard werken, vooral als het gedrag er al lang in zit. Bovendien zullen de meeste honden hun hele leven je proberen uit te dagen om een treedje hoger op de ladder te komen, tenzij je een heel onderdanig beestje hebt. Die rolriemen zijn drama, bovendien zijn ze vlijmscherp als er spanning op komt, vraag de dierenarts maar eens naar ervaringen van honden die zijn gaan vechten ofzo met zo'n riem om, dat snijdt zo door vlees en pezen heen. Ik laat mijn hond sowieso nooit aangelijnd spelen of snuffelen etc. met andere honden. Krijg ik ook regelmatig reacties op, maar dat is hun probleem.
Het snuffelen is ook af te leren hoor. Als wij het commando volgen geven dan wordt er ook gevolgd en opgelet en niet gesnuffeld. Snuffelen betekent hier een correctie met de stem, dat is ook altijd genoeg. Laat em anders eerst zeg 100 meter volgen of voor een paar minuutjes en geef hem dan het commando "vrij" bijvoorbeeld. Pas dan mag hij weer even vrij lopen. Hier op de cursus werd ook het commando negeren aangeleerd. In principe deden we dat met voedsel (ze mocht een koekje niet aannemen als het voorgehouden werd) maar het werkt ook als je een andere hond tegen komt. Probeer anders als je een andere hond ziet je hond te laten zitten ofzo en dan af te leiden met koekje, je stem of een speeltje ofzo?
ben het het silmarien eens dat het niet altijd dominatie is. en wat ook een goede training is, is als de hond voor je loopt hem op een vriendelijke speelse manier HIER te roepen en dan vervolgens het commande NAAST en dan als hij naast je is een koekje in je hand en VOLGEN zeggen en als hij dan een stukje heeft mee gelopen het koekje geven. dit werkt echt uitstekend bij mijn hond en ze vind het leuk dat ze iets krijgt wat ze erg lekker vind en ze kijkt dan op dat moment geen seconde naar een andere hond ook al loopt die daar wel. en laat ze dan weer even lekker vrij op het gras lopen en als je dan weer verder wil lopen roep je hem weer met HIER en NAAST en dan weer VOLGEN en een koekje en zelf loop ik altijd 2 a 3 passen achteruit als ik HIER roep. mijn hond zit momenteel harstikke in de puberteit en het werkt maar je moet vooral trainen trainen en consequent zijn en dat laatste is zo belangrijk en ook vriendelijk blijven. wij praten nooit op een harde toon.
Tnx voor de tips. Ik ga er vanaf vandaag weer actief mee aan de slag. En dan hopen dat mijn adem het langst is Probleem is wel dat ik alleen kan oefenen als mijn vriend ook thuis is (zodat hij bij zoonlief kan blijven) want het kan écht niet met zoontje erbij. Dus ik kan eigenlijk niet genoeg oefenen... Daarbij komt ook nog dat mijn vriend het al helemaal niks vindt dus die krijg ik sowieso bijna nooit naar buiten met hond.
Ja hahaha daar had ik mijn hoop eigenlijk ook op gevestigd... Maar dat kan ik dus ook uit mijn hoofd zetten
Met de kleine erbij vind ik het ook lastig om even weer goed bezig te gaan hoor. Ik merk hier ook wel nu we een tijd gestopt zijn met cursus dat het weer wat "verslapt". Zijn dan toch weer wat minder consequent aan het worden. Van de zomer gaan wil ik wel weer mee gaan trainen. Mijn man traint honden bij onze hondenschool dus dat is ook wel lekker makkelijk.
dominatie is niet per defenitie negatief silmarien. maar een natuurlijk gedrag van een hond. als dusdanig bedoel ik het ook. geef een hond ruimte en hij zal die pakken. een goede gedragstherapeut al dan niet bij een goede hondentrainingschool zal dat haarfijn kunnen uitleggen en methodes aan kunnen leren om de baas over je hond te worden of zijn. alleen beginnen veel mensen daar pas mee als ze eigenlijk al te laat zijn. het zou een soort van standaard begin moeten zijn.
kuona je kan zoveel oefenen als je wilt comando's aanleren kan zelfs binnenshuis of in je tuin. pas als je die goed beheerst kun je verder. dus succes zou ik zeggen!
Hier is trekken ook echt een gevolg van enthousiasme. Naast de commando's, stemverheffing etc etc, als hij een speelkameraad ziet is hij echt oost indisch doof Tijdens het wandelen, als ik het commando volg geef, mag hij ook niet in de (bijvb) berm lopen. Zodra ik dan het commando 'plasje doen' geef gaat hij in de berm plassen Daarnaast heb ik hem ook vaak los lopen. Moet zeggen dat hij dan over het algemeen goed luisterd. Alleen zijn hondenvriendjes ....denk dat dat altijd blijft. Kwebbel
Ik begrijp je helemaal, Yinte. Bedankt voor je uitleg. Toch ben ik het nog steeds niet helemaal met je eens, maar dat komt wellicht doordat wij een wat andere methode toepassen. Of misschien eerder helemaal geen methode. Wij vinden het fijn om een lekker ontspannen relatie met onze honden te hebben, en we doen dan ook vrijwel niets met het hele rangorde gebeuren. Wij eten later dan de honden, de honden stormen als eerste door de voordeur, en ze liggen hier heerlijk op de bank. Toch hebben we keurig opgevoedde honden die luisteren wanneer ze dat moeten en die absoluut niet dominant zijn. Zelfs als ze loslopen, hebben we ze volledig onder controle. Maar misschien hebben wij wel gewoon veel geluk gehad met onze honden.
Dit zou ik helemaal geweldig vinden als onze hond dat kon. Vind het altijd leuk om te zien hoe anderen gewoon los wandelen met hun hond en die dan vervolgens nergens belangstelling voor heeft. Als t baasje 1x roept of fluit komt ie meteen. Heb me altijd afgevraagd hoe mensen dat voor elkaar krijgen. (en ik ken mensen die echt geen energie steken in een cursus ofzo) Overigens hebben wij onze hond ook onder controle als hij los loopt in het bos. Daar wel.... Als pup liep hij daar al los, en hij weet natuurlijk dat hij ons dan in de gaten moet houden anders istie ons kwijt. Maar zo durvden wij niet met hem om te gaan in een woonwijk, bang dat hij de straat op rent. Denk dat dat het veschil is.
ik heb mijn hond, NOOIT maar dan ook nooit los in het begin heb ik het wel eens gedaan, dan liep hij met een stok, maar inneens ging hij er op een keer vandoor, en vanaf die tijd als hij een gaatje ziet gaat er direct vandoor, en komt nooit meer terug en gaat achter de schapen en de vrije pony's aan en hij blijft ze drijven We hebben wel eens politie aan de deur gehad, omdat hij een schaap in de sloot had gedreven, overigens heeft mijn man dat schaap er ook weer uit gehaald Dus onze hond is niet geschikt om los mee te gaan wandelen Hij gaat gewoon achter alles aan wat hij intressant vind Dus ook thuis ligt hij vast, wel aan een touw van 10 meter, maar wel zo dat hij niet kan ontsnappen. Overigens kent hij alle commando,s en zodra hij binnen de poort is, waar ik dus baas ben , voert hij ze zonder enige aarzeling uit. Tja we hebben gewoon niet de makkelijkste hond maar met kinderen is hij geweldig, en dat is voor mij het belangrijkste onze meiden hebben een maatje en zij vinden hem geweldig
Hier luisterd Skye wel als ze los loopt, alleen vind ik het zelf nogal link om haar los telaten lopen waar veel auto's rijden. Want ze hoeft maar 1 kat te zien en ze is wel weg! Overigens komt ze altijd gelijk als ik zeg dat ze moet komen en gaat ze gelijk naast me zitten zodat ik de riem om kan doen! Dus verder is het een perfect luisterende hond, alleen wilt ze nog wel eens aan de lijn trekken!
Hier in de wijk loopt ze niet los, behalve langs de rand van de wijk, daar is een voetpad wat aan akkers grenst, maar geen auto's rijden. Bovendien vind ik het zelf ook niets als ik in de auto rijdt en zowat andermans hond onder mijn auto heb liggen (en er misschien nog wel een auto achterop knalt, terwijl ik met de kinderen rijdt). En dat zie ik genoeg. Waar ik eerst woonde was ook zo'n vrouw met zo'n hond die altijd los liep, dat beest vloog overal achteraan en zij was altijd 50 meter verderop te vinden. Op een dag rende die hond onder een auto, dat beestje krijsen enzo, ik had gedacht dat ze van haar fouten geleerd had, maar blijkbaar niet, enkele dagen later rende hij weer zo over straat. @Ninien, pas wel op met lange lijnen in de tuin, ik hoorde van iemand die zijn hond wat extra vrijheid wou geven, door de lijn wat langer te maken. Ze hadden alleen nooit verwacht, dat de hond op een of andere manier over de schutting zou komen, dat was wel gebeurd en hij had zichzelf dus opgehangen. Waarschijnlijk let je hier wel op hoor, maar ik vind het nog steeds zo'n akelig verhaal, niet iedereen zal hier bij nadenken.
bah wat akelig, een hele grote achtertuin, dus hij kan zowiezo niet bij de schutting komen... Maar bedankt voor de tip.