Nog een jaar groep 1

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by megacarls, Apr 17, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. megacarls

megacarls Niet meer actief

Dat zou S ook hebben.

2. Mackwek

Mackwek Actief lid

Feb 27, 2015
    443
    25
    28
    NULL
    NULL
    Ik schrik ervan als ik dit zo lees. Ik ben zelf kleuterjuf en dit zou nooit in mij opkomen. De ontwikkeling gaat met zulke sprongen dat je helemaal niet weet of zij nog 2 jaar bij de kleuters nodig heeft. Dit kan straks ook averechts gaan werken. Geef haar het voordeel van de twijfel.
    Ik leg in de praktijk helemaal niet de nadruk op groep 1 of 2. We zijn allemaal kleuters. Heeft een groep 2er moeite met iets, doet ie lekker mee met groep 1 en andersom. En tegen de tijd dat groep 3 in beeld komt (zo rond januari) dan gaan we eens precies kijken wat wijsheid is.
    Ervaring leert ook dat meisjes vaker moeite hebben met rekenen, dit trekt jongens meer.

Doen waar je je goed bij voelt. En volgend jaar de beslissing nemen dat ze alsnog een jaar extra kleutert is tijd zat!

3. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    mijn kids zijn in dec jarig, maar zitten gewoon in groep 1. Waarom de jouwe dan nog niet?

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben het met de rest eens en zou liever groep 2 laten doubleren.

Hippo, ik heb toevallig een uitgebreid gesprek over rekenen in groep 2 gehad met de meester van mijn dochter en dat zien wat jij aan geeft hoeven ze hier zeker niet te kunnen....wat een verschillen dan.

5. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Hier hetzelfde. Eigenlijk laat ik kinderen nooit in groep 1. Dan liever 2 jaar groep 2.

6. megacarls

Bedankt allemaal voor jullie reactie's. Dankzij jullie heb ik echt genoeg redenen om aan te geven dat ik niet wil dat ze nog een keer groep 1 doet.
    Wat ik hier lees is dat groep 1 alleen over gedaan dient te worden als er sprake is van een ontzettende achterstand in ontwikkeling. Ik neem aan dat dit al wel eerder geconstateerd had kunnen worden en dat een CB of KDV (met VVE programma) dat dan wel had aangegeven.

7. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Ik zou haar zelf naar groep 2 laten gaan en volgend jaar kijken hoe ver ze staat.
    Ik vind het toch echt wel raar dat ze groep 1 zou moeten overdoen ... Het begint net pas!

Overigens ... Nu al CITO-testen en "zwakke punten"? Oké, als het kind totaal niks zou begrijpen en een héél duidelijke achterstand heeft ... maar anders zou ik toch totaal geen waarde hechten aan "cijfers" en testen op dit moment. Hou voor ogen dat ze 4 en een kleuter is.

8. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

Feb 5, 2015
    1,258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Precies dit! Volgend jaar zie je wel weer en nu gaat ze lekker met groep 2 meedoen. Met een C en een A voor de cito's kan dat makkelijk. Sowieso zeggen cito's in groep 1 lang niet alles, het zegt nl ook vooral hoe leuk je kind het vindt om zo'n toets te maken. De cijfers leren herkennen kan het prima in groep 2 leren. En zo'n vraag over hoofdrekenen zit er vooral in om de kindjes op te sporen die al verder zijn met rekenen, dat hoeven echt niet alle kindjes te kunnen.
    Ik vind 'sociaal-emotioneel' trouwens ook altijd zo vaag. Waar precies zit dan het probleem? En mijn oudste is sociaal gezien minder sterk, komt emotioneel gezien minder sterk over terwijl ze juist een soort sfinx is die zich door niets van haar stuk laat brengen. Tja, daar zal ze heel haar leven tegen aan lopen; daar doet een jaar doubleren niets aan af.
    Ik zou echt even met de juf gaan praten met het voorstel: nu groep 2 en volgend jaar weer verder beslissen.

9. mamavan3jochies

mamavan3jochies Niet meer actief

ik heb het gelezen, maar ik zou gaan over een overgang naar groep 2.

10. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een cito toets zegt bij kleuters echt ontzettend weinig. Wij nemen die toetsen alleen maar af omdat het moet. Pas bij de eind cito van groep 2 zijn de resultaten een klein beetje serieus te nemen. Masr dan nog komen er soms hele gekke dingen uit.
    En een kind dat eind groep 1 moet kunnen hoofdrekenen :(. Ik ben enorm trots als ze dat eind groep 2 kunnen maar ik vind het eigenlijk meer iets voor groep 3. Ik krijg de indruk dat deze school goede cito resultaten wil en daarom de kinderen aan het begin van hun schoolcarriere al last zitten zodat ze daarna 8 jaar lang hogere resultaten behalen ofzo. Echt heel vreemd

11. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Nee hoor, dat slaat nergens op. Kinderen leren helemaal niet rekenen in groep 1.
    Ze moeten net kunnen tellen, pas in groep 2 worden ze getoetst of ze cijfers kunnen herkennen.

12. megacarls

Mag een school daar echt een kleuter een jaar extra voor laten doen? Ik neem toch aan dat ze er echt wel een goede reden voor moeten hebben?

13. vogeltje85

vogeltje85 Fanatiek lid

Jan 22, 2012
    1,811
    0
    36
    NULL
    NULL
    Niet voor niets zijn er scholen die geen cito afnemen in groep 1. Het zegt weinig en het verandert nog. Hoofdrekenen hoeven ze pas te kunnen in groep 3. Ik zou als ze bij mij in de klas zat haar gewoon naar groep 2 laten gaan en volgend jaar weer verder kijken.

14. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,771
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Het is een 1-2 combinatieklas, begrijp ik? Wat moeten de kinderen in groep 2 zoveel anders doen dan in groep 1? Maken ze daar echt een scheiding in? Bij ons op school, bestaat die alleen op papier. Ze zitten samen in de grote kring en de juf houdt er bij het geven van de beurten rekening mee welke vraag ze aan welk kind stelt. Niet op basis van 'die zit in groep 1 of die zit in groep 2' maar op basis van waar ze weet dat het kind zit qua ontwikkeling.
    Met werkjes en kleine kring net zo. De juf kijkt naar wat het kind al kan en wat hij nog moet leren.

Het enige echte verschil tussen 1 en 2 is bij ons op school, dat kinderen in groep 2 een weekkaart hebben met een paar verplichte werkjes die af moeten binnen een bepaalde periode. Er wordt dus al verwacht dat ze zelf een beetje 'plannen' en in de gaten houden dat ze hun werkjes op tijd doen.
    Bij de kinderen in groep 1 wordt dat allemaal meer gestuurd en bepaalt de juf per dag wat ze moeten doen.

15. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,771
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Oh en dat hoofdreken verhaal... Komop zeg! Er zijn (tegenwoordig) veel kleuters die het wel kunnen. Maar dat betekent niet dat alle kleuters moeten kunnen hoofdrekenen. Dat leren ze in groep 3.

Als er echt sociaal-emotioneel wat aan de hand is en groep 1 en 2 apart zijn van elkaar, dan kan ik me voorstellen dat je een kind in groep 1 laat zitten. In een combinatieklas in zeldzame gevallen misschien ook. Maar normaal gesproken zou ik een kind niet gauw in groep 1 laten zitten. Zeker niet als ze cognitief gewoon goed scoort. Stel je voor dat ze later wel vastloopt, kan ze eigenlijk al niet meer blijven zitten. (Mag officieel wel, maar wordt zelden gedaan.)

Ik ken jouw kind niet, dus ik kan natuurlijk niks zeggen over 'doe het wel of doe het niet'. Maar ik zou er zeker goed over nadenken en aan de leerkracht vragen welke problemen zij nu werkelijk ziet als je dochter naar groep 2 gaat en wat dan het voordeel is van in groep 1 blijven.

Is er trouwens al een handelingsplan of ontwikkelingsperspectief opgesteld voor je dochter? Want als haar 'problemen' zo erg zijn dat ze ervoor moet blijven zitten, zou je dat toch verwachten.

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier blijven ze nooit in groep 1 zitten. Dan zouden ze in groep 2 een jaar extra kleuteren.
    Ik zou dit overleggen met de juf, dan kan je altijd zien hoe ze het half/eind groep 2 doet.

17. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

Feb 1, 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het veel te vroeg om te laten doubleren. En de reden al helemaal belachelijk. Jonge kinderen kunnen nog alle kanten op. Dus inderdaad eerst maar eens zien hoe groep 2 gaat. En echt rekenen horen ze pas in groep 3 te leren hoor.

18. megacarls

Inmiddels hebben we morgen het gesprekje met de juf.
    Mijn man komt er ook voor naar huis, dus dat vind ik wel heel prettig. Hij staat volledig achter mij. Wij delen de mening dat we liever hebben dat ze doorgaat naar 2, en mocht het nodig zijn ze dan in groepje 2 nog een jaartje langer kleutert.
    We hebben er bijvoorbeeld geen moeite mee dat ze dan van rekenen nog werkjes zou krijgen van groep 1.
    Telkens als we dit opnoemden waren bekenden met stomheid geslagen en allemaal reageerden ze met "dat moet je niet doen". Ik vraag me af waarom ze er dan toch op aansturen en ben erg benieuwd naar het gesprek van morgen.

Er zijn wel redenen te bedenken waarvan ze denken dat ze misschien niet klaar is voor groep 2
    -altijd als laatste in de klas
    -altijd van alles kwijt/vergeten

Maar dit zijn dingen die ik ook in mezelf herken en daarom misschien in de aart van het beestje zit.

Ik ben erg benieuwd naar morgen.

19. megacarls

Oh en met een beetje oefenen met mama kent ze nu niet alleen de 0,1,2,3,4 maar ook de 5,6 en 8 erbij... in 1 week tijd. Ze staat er echt wel voor open en vind het leuk om ermee bezig te zijn. Ik doe het gewoon tussendoor met van alles. Hinkelpad, de bladzijdenummering van het voorleesboek.

20. mammierdam

mammierdam Actief lid

Apr 7, 2015
    128
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zeker door laten gaan naar groep 2, mocht ze groep 2 niet aan kunnen, kan de juf altijd nog "werkjes" van groep 1 aanbieden. Zo is het bij onze zoon ook gebeurd. Qua leeftijd kon hij naar groep 2, maar echt groep 2 kon hij nog niet, dus is hij wel naar groep 2 gegaan, maar werden hem, bij het "werken" werkjes uit groep 1 aangeboden. Nu zit hij voor het 2e jaar in groep 2 en na de zomervakantie gaat hij gewoon naar groep 3.

Share This Page