Hier hetzelfde verhaal gehad. Juf sprak er rond maart vorig jaar ook over om mijn zoontje groep 1 over te laten doen, omdat hij sociaal-emotioneel achter liep. Terwijl hij verder meer dan prima mee kwam met rekenen en taal. Uiteindelijk besloten om hem wel naar groep 2 te doen, en te bekijken hoe hij het zou doen. Hij kon dan altijd nog weer terug naar groep 1. Maar vanaf maatr tot juli bleek hij zo gegroeid te zijn, dat er niet eens sprake meer was of hij wel of niet over zou moeten. Hij kon met gemak groep 2 doen. Natuurlijk blijven er aandachtspunten, juist op het sociaal emotionele vlak, maar verder doet hij het prima. Scoorde ook boven gemiddeld op de cito. En volgend jaar stroomt hij ook gewoon door naar groep 3. Het kan dus ook nog met sprongen vooruitgaan. En inderdaad kun je het beter in groep 2 aankijken, omdat ze dan ook nog sprongen gaan maken. En dan zou ik liever groep 2 over doen, dan groep 1. Succes met het gesprek vandaag.
Wij hebben een gesprek met de juf gehad, alleen rekenen kan het niet zijn wat is nu het probleem ? Hun hebben aangegeven dat onze dochter niet luid genoeg praat en ze snel onzeker is en dan op de achtergrond treed ( zij kon niet horen en praten tot 2,5 jaar en heeft logopedie ) en ze hebben het idee dat zij geestelijk erg achter loopt omdat als haar iets gevraagd word zij antwoord met ik weet het niet, Met logopedie Dit gaat erg goed, ze praat eigenlijk over alles en is goed verstaandbaar wij hebben dit bij logo aan gegeven en zij wou een test doen, oke prima, tussen de 85 en 100 is gemiddeld en onze dochter is nog niet eens klaar met de test en scoort nu een 116 Logo denkt net als ons dat het waarschijnlijk bij school ligt, de klassen zijn te groot voor onze dochter ( 30 leerlingen ) waardoor als zij de juf wat wil vragen dat de juf ook nog met 5 anderen bezig is ( Pietje niet aan klaas komen, klaas laat katrien met rust Katrien ruim jij je spullen even op oh Hippo dochter wat zei jij ? Katrien wat zei ik nu ? Hippo dochter even wachten hoor ) en ze dus 3 keer moet vragen aan onze dochter sorry wat zei je waardoor onze dochter begint te mompelen en ze dan indd niet duidelijk meer praat,ze word er onzeker van als iemand haar steeds in de wacht zet, Ze helemaal niet onzeker als je haar haar aandacht maar geeft of iig laat merken dat je je best doet haar te begrijpen en de andere kinderen verteld even op hun beurt te wachten en alleen even naar haar luisterd, maar met een grote groep van 30 leerlingen gaat dit niet, de logopediste gaat van de week de juf bellen met wat ze er samen aan kunnen doen en anders overwegen om haar naar een andere school te doen met kleinere klassen
Ja begrijpelijk Hippo. Wel vervelend dat ze dan naar een andere school moet misschien. Wij hebben ook gesprek gehad. Ze gaven aan dat S inmiddels goed om kan gaan met de structuur maar dat ze nog erg rondvliegt in de klas. Ze kan heel slecht blijven zitten op haar stoeltje bijvoorbeeld. Wat verder nog een aandachtspunt was was dat ze altijd, als ze mag kiezen, voor de speelhoek kiest en niet gauw voor een uitdagender werkje zal kiezen. Zij gaven ook aan dat ze meer trekt naar de jonge kinderen in de klas die in het najaar 4 zijn geworden maar dat is niet alleen maar zo. Het zal op zich best wel dat ze daar ook mee omgaat maar als ze met kindjes afspreekt is het (op 1 keer na) altijd met kindjes die ouder zijn dan haar. In de klas durf ik mijn hand ervoor in het vuur te steken dat ze met alle kindjes kan en wil spelen. S heeft nog nooit voorkeur gehad. Bij bovengenoemde dingen vraag ik me af of dit volgend jaar anders zal zijn. Ze gaven ook aan dat ze bang zijn dat S overvraagt gaat worden in groep 2. Dat het boven haar pet gaat en ze gedemotiveerd raakt maar ook het niet meer bolgewerkt kan krijgen. Ze kan ook nog niet lang genoeg geconcentreerd zijn. Ze lieten me een werkje zien van haar van een kuikentje wat ze na hadden moeten maken op een kralenplankje. S had een kuiken gemaakt maar niet volgens het plaatje. Ze had de onderste paar rijtjes wel geteld maar daarna was ze gaan freewheelen. Ze had er uiteindelijk een heel dik kuiken van gemaakt (wat op zich wel een grappige situatie uitlokte). Een jongetje van 4 (in dec. jarig dus net 4 maanden op school) had hem foutloos gemaakt en daar werd het mee vergeleken. Het was me ook al opgevallen (dat jongetje is hier toevallig een keer komen spelen) hoe kundig en wijs hij is. Maar persoonlijk denk ik dat we hier aan het vergelijken zijn geweest met een hoogvlieger. Maar aan de andere kant; als ze dat inmiddels had moeten kunnen dan had ze dat moeten kunnen en is het heel vervelend dat ze dat nog niet kan. Ze noemden S ook verschillende keren een jonge leerling waar ze dat in mijn ogen helemaal niet is. "Vroeger" had ze een jonge leerling geweest, toen de scholen tot oktober kindjes toelieten in de klas. Nu mogen ze tot dec. instromen en vind ik S (in juni jarig) geen jonge leerling meer. Kindjes uit okt-nov-dec zijn jonge leerlingen. Nou goed, ze hoorden onze bezwaren wel en ze stelden zelf voor om aan het einde van dit schooljaar nog eens van gedachten te wisselen hierover en een plan te maken. Om dan volgend jaar te starten in groep 2 en te kijken hoe ze meekomt en dit dan na 2 maanden te evalueren. Als blijkt dat ze inderdaad overvraagt wordt kunnen we nog onze plannen aanpassen. Wij hebben ook onze twijfels benoemd. S zit met 29 kindjes in de klas en misschien is er door de grote van de klas ook te weinig mogelijkheid om haar op een rustige manier dingen uit te leggen? Misschien moeten we dan toch gaan voor de kleine school hier om de hoek die we vanwege het klein-zijn destijds niet wilden. Ik ben een enorme twijfelkont en ik merk door het betoog van de juf dat ik al vrij snel 'om' was. Het is dat mijn man er dus bij was die voet bij stuk hield. Ik ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn met bovengenoemde aandachtspunten. Herkennen jullie dit en is dit normaal of is ons kind echt nog niet toe aan groep 2?
Onze zoon is van februari dus heeft bijna 1,5 jaar groep 1 gedaan Hij kon tot aan de zomer vakantie van vorig jaar niet stil zitten ! Wiebelen op zijn stoel altijd met het kindje naast hem aan de klets In de kring sprak hij altijd voor zijn beurt en wou de juf dol graag laten zien hoe goed hij het allemaal wel weet en gaf daardoor andere kinderen geen kans om ook aan het woord te komen Knutselen verven iets tekenen.... Daar waar anderen hun werkje deden en met een paar keer klaar waren moest de juf onze zoon er 10 keer op wijzen dat zijn werkje NOG STEEDS niet af was of hij was in een kwartiertje klaar en had vrede met wat hij gemaakt had terwijl de juf vond dat hij er echt wel even wat meer aandacht aan mag besteden Hij kon in groep 1 al een beetje rekenen ( 47+48 onder elkaar 8+7 =15 1 onthouden en 1+4+4) en een beetje schrijven en letters herkennen dus de juf vond dat hij meer uitdaging nodig had en hij ging over groep 2 Hij scoort nog steeds goed, maar nog steeds te snel tevreden met zijn werkjes en hij kan dus beter, hij knutselt en tekent nu wel graag en hij weet zijn mond met moeite te houden in de kring Ik zou echt voet bij stuk houden en je dochter naar groep twee laten gaan
Dat rekenen kan hij overigens alleen op papier hoor niet uit zijn hoofd haha! Als ik vraag wat 34 en 68 samen is kan hij echt alleen op papier dingen uit rekenen en herkennen maar uit zijn hoofd gaat hem echt nog lang niet lukken
Hier moeten ze in groep 2 wel 20 minuten zelfstandig kunnen werken. Je geeft aan dat ze nog veel rondvliegt door de klas. Ik weet niet hoe dat bij jullie is maar mss zien ze daarin een punt dat ze nog niet toe is aan groep 2. Een kralenplank werkje helemaal zelf moeten uittellen? Vind dat best een pittige opdracht voor een kind van groep 1. Qua cito score zou ze groep 2 wel aan kunnen. Mogen ze bij jullie kiezen voor een werkje te maken of in een hoek te spelen? Hier hebben ze een systeem dat ze niet elke dag hetzelfde kunnen kiezen. Heb je al in de huishoek gespeeld? Dan moet je nu iets anders kiezen (bouwhoek, leeshoek e.d.) Misschien wordt haar concentratie nog wel beter. Wacht het einde van dit schooljaar anders nog even af. En anders zou ik hun voorstel aannemen. Eerst 2 maanden proberen, evalueren en dan een definitieve beslissing maken. Mocht ze wel in groep 1 blijven dan zou ik wel aangeven dat waar ze mee kan doen met groep 2 dit haar ook aangeboden wordt. Ze kan dan altijd, als ze 3 jaar gaat kleuteren, extra uitdaging krijgen als dat nodig is in het laatste jaar dat ze kleutert. Gaat ze met een goede en brede basis naar groep 3 toe. Daar kan ze in groep 3 profijt van hebben.
Idd een toets is maar een momentopname. Als ze een slechte dag heeft zou dit een negatieve uitslag geven? Vraag de juf hoe je dochter zich ontwikkelt over de hele schoolperiode en of ze naar haar idee genoeg groei doormaakt.
De leerkracht heeft als het goed is nog een andere observatie methode. Ze kijken niet alleen naar CITO. Wij gaan de CITO in groep 1 er helemaal uitgooien. Echt een onzin voor kinderen van groep 1. Als er een andere goede observatiemethode is, is de CITO niet nodig. Vraag anders eens aan de leerkracht of je dat in mag kijken. Of ze jullie daar dingen van kan uitleggen waarbij zij kan weerleggen waarom de keus van haar/hun is groep 1 nog een jaar. En in gesprek blijven hoor! Dat is belangrijk, kinderen ontwikkelen zich zo in sprongen, daar is soms geen pijl op te trekken!