Hoi allemaal! Ik zal proberen de situatie zo duidelijk mogelijk te stellen. Ben heel benieuwd naar jullie mening/hoe jullie dit zouden aanpakken. Ik ben zwanger van ons eerste kindje, we verwachten een zoon. Mijn schoonouders hebben direct bij de aankondiging van de zwangerschap aangegeven dat ze niet verwachten dat wij de traditie van hun familie volgen (als we dat wel zouden doen zou onze zoon de naam van mijn schoonvader krijgen als roepnaam). Dit vond ik erg prettig omdat we dit hoogstwaarschijnlijk ook niet hadden gedaan. Bij overige familieleden (tante's, ooms etc) is deze verwachting er wel. Ik heb meermaals aan mijn schoonvader gevraagd of hij het echt niet verwacht en hij geeft aan van niet, maar wil wel graag dat onze zoon zijn achternaam krijg. Die krijgt hij ook dus dat is geen punt. We weten dat het evt. vernoemen mijn schoonvader wel heel gelukkig zou maken. Nou zijn we ongeveer 99% uit over een naam, we kiezen voor een roepnaam met twee extra namen. De laatste naam wordt waarschijnlijk de naam van mijn vader, een bewuste keuze omdat ik alleen door hem ben opvoed en hij heel belangrijk is voor mij. Ik ben alleen heel erg bang dat deze keuze voor drama gaat zorgen in mijn kraamtijd, want waarom vernoemen we wel naar mijn vader (zij het in de extra namen) en niet naar mijn schoonvader? Nogmaals; voor mij is deze keuze logisch en mijn beste vriendin geeft ook aan niks anders te hebben verwacht. Mijn vriend staat hier ook helemaal achter. We willen de naam graag tot de geboorte geheim houden. Vinden jullie onze keuze oneerlijk tegenover mijn schoonvader? En zouden jullie de naam van te voren vertellen om drama in de kraamtijd te voorkomen?
Vind het niet oneerlijk tegenover je schoonvader, maar zou wel voor de geboorte een gesprek met hem aangaan en uitleggen waarom. Voor dat ik dat gespek zou voeren zou ik ook er serieus over nadenken of schoonvader echt niet vernoemd kan worden in de tweede naam. Maar ik zou hem in ieder geval wel informeren voor de bevalling zodat hij de tijd heeft om dat een plaatje te geven mocht hij dat nodig hebben
Schoonvader wordt dus min of meer ‘vernoemd’ via zijn achternaam, toch? En dan heb je dus Roepnaam TweedeNaam Vadersnaam met Schoonvaders-achternaam? Ik zou dat gewoon zo doen, en vind ook niet dat je iemand een uitleg verschuldigd bent…
Denk dat ik zelf zou kiezen voor roepnaam en dan de namen van vader en schoonvader. Achternaam vind ik verder geen echte vernoeming want elk volgend kind zou ook die achternaam krijgen. Ik begrijp dat je 3 namen geeft roepnaam een 2e naam(wat heeft die dan voor betekenis?) en dan van je vader? Waarom dan als 2e naam niet die van je schoonvader?
Je bent natuurlijk niemand iets verschuldigd. Maar ik snap dat je schoonvader het erg zou waarderen als je je zoon naar hem ou vernoemen Maak er dan vier namen van . Alleen maar om drama te voorkomen. Voor jouw vader is het niet heel belangrijk. Tenminste dit maak ik op uit je verhaal . Maar wil jij dit graag omdat hij als enige ouder voor je heb gezorgd. Ik zou er dan zijn naam ook bij zetten.
Dit vindt ik ook. En anders nog een derde vernoemnaam (weet niet wat de 2 vernoemnamen zijn) van je schoonvader. Wel net zo fijn voor je schoonvader. Waarom zou je vriend zijn vader “minder” belangrijk zijn dan jouw vader? Ik heb bewust geen van beide vaders vernoemd ( leven allebei nog) maar mijn overleden broertje. Daar kon niemand bezwaar tegen hebben want alle andere broers van beide kanten leven nog.
Dan zou ik de 2de naam of een 4de naam toevoegen met de naam van je schoonvader. Dat hebben je ze naar allebei vernoemd en geen kans op drama. Ik kan me voorstellen dat het wel even kan steken omdat jullie duidelijk hebben aangegeven niet te willen vernoemen, maar dat dus wel gaan doen, alleen niet naar je schoonvader maar alleen naar je eigen vader. En je weet dat het je schoonvader ook heel gelukkig maakt. Dus waarom niet allebei?
Ik vind het zo'n onzin om voor de naam van je kindje een keuze te maken waar andere mensen gelukkig van worden cq om drama te voorkomen. Je kiest wat jullie mooi vinden voor je kindje en daarmee is het klaar. Je bent geen vernoeming of uitleg verschuldigd. Het is jouw kindje en die moet zn hele leven doen met de naam die je nu geeft.
In principe zou ik zeggen dat jullie lekker mogen kiezen waar jullie je goed bij voelen en niet met anderen rekening hoeven te houden. Anderzijds weet ik van mezelf dat ik écht last heb van als mensen teleurgesteld zijn in mijn kraamweek en dat ik dus om mezelf te beschermen zou kiezen voor een gesprek van te voren of een extra naam als vernoeming. Niet omdat het voor anderen moet maar omdat het voor mezelf beter is uiteindelijk
Ben het eens met alle berichten hier die ik geliked heb. Verder wil ik nog als idee aandragen, dat wanneer een 4e naam toevoegen als vernoeming naar je schoonvader geen optie is, je misschien als 3e naam een combinatie kunt maken tussen je vaders en je schoonvader z’n naam en op die manier beide opa’s kunt vernoemen.
Ik denk dat je zelf wel een idee hebt wat je er van (moet) vind(en), anders had je geen topic geopend. Ik zou zeggen 1. kies voor de namen die je zelf wil en laat dan los wat iedereen anders daarvan kan gaan denken of 2. verwerk de naam van je schoonvader toch nog in de naam.
Ik vind dat je de naam die je aan jouw kindje geeft volledig jouw keuze moet zijn, en dat je dus niet maar een extra naam moet toevoegen zodat je schoonvader zich dan niet gepasseerd voelt. Wel zou ik het kunnen begrijpen als je schoonvader toch even zou moet slikken, daarom zou ik persoonlijk hem in vertrouwen nemen en vertellen dat je jouw vader wel vernoemd en waarom. Je bent hem zeker geen verantwoordelijkheid schuldig, maar ik denk dat je eventueel onbegrip dan wel voor bent.