Ik word helemaal gek van mezelf. Een paar jaar terug dacht ik wat oneffenheden in mn borst te voelen. HA dacht aan mastopatie maar omdat ik me er toch druk om maakte, heeft hij me door gestuurd naar het ZH.. (Mn manager kreeg na zo'n landelijk onderzoek te horen dat ze in beide borsten kanker had, terwijl ze steeds controleerde. Waren ze net op tijd bij). Daarna nog een collega die ook aan de chemo moest. Ik werk ook nog eens in de zorg waar je natuurlijk ook het 1 en ander ziet...... En sinds ik kids heb, ben ik op de 1 of andere manier nog panischer dat ik een enge ziekte krijg en doodga In het ZH constateerde ze met een echo dat het niks was. Wat mastopatie. Vorig jaar weer naar de HA (een nieuwe), omdat ik ook een continu blauwe plekgevoel in die borst hebt en denkt wat te voelen. Ws gewoon die mastopatie. Zij voelde niks en dacht aan een geirriteerde of overbelaste spier bij mn borst/rib. Het doet niet zeer, die borst is alleen altijd "aanwezig". Ik voel hem, zonder dat ik eraan zit. Zeg maar... En nu, nu 6 maanden an de geboorte van de 2e, ben ik er weer heel erg mee bezig. Voel meerdere keren per dag of ik knobbels voel. Moet voogdij nog regelen ivm alleenstaand zijn maar durf het niet omdat ik bang ben dat ik iets op me afroep Vind het ook weer zo wat om weer voor hetzelfde naar de HA te gaan. Wat zouden jullie doen?
Wanneer je denkt dat het voor jezelf dan ook weer wat rustiger wordt gewoon even weer langs de huisarts gaan. Geloof me ze zien je liever wat vaker dan te laat en als het weer hetzelfde is ben jezelf ook weer gerust gesteld toch.
Maar voel je ook knobbels of niet? Ik krijg beetje het gevoel dat je je veel te veel zorgen maakt en dat het vooral angst is waar je je door laat leiden. Nog een keer controle via de huisarts kan natuurlijk geen kwaad maar ik zou ook eens overwegen om hier met een professioneel iemand over te praten. En door het dagelijks aanraken en voelen wordt het ook gevoeliger allemaal. Dus misschien met jezelf afspreken dat je iedere twee weken of iedere maand controleert en niet vaker.
Ik heb vorig jaar ook een echo gehad had een schilfferige borst en steeds jeuk echo gehad niks te zien.. Nu heb ik sinds afgelopen week enorme pijn in mijn borst en voelde de huisarts een harde plek onder de tepel.. Maar dat kon wel komen door hormonen even twee weken afwachten en anders terug komen.. Ook bij koorts terug komen.. Nou ik ga vandaag terug de constante pijn is niet te houden!! En mijn temp is iets verhoogd.. Misschien borstontsteking? Maar wil het zeker weten! Je kan beter maar een keer teveel gaan dan te weinig..
Beter 1 keer teveel dan 1 keer te weinig. En je huisarts duidelijk maken dat je heel bang bent, of er nu wel of niets aan de hand is! Het moet niet overslaan naar hypochondrie(???).
Dat was vorig jaar dat ik dat had en dat was het niet.. (dacht dat je dat ook alleen kon krijgen bij borstvoeding geven??) Net bij HA geweest moet bloed prikken en volgende week echo.. Maar als er ontstekingswaarde verhoogd zijn vraag ik of de HA kan vragen of ik eerder terecht kan..
Uit je beginpost krijg ik het idee dat je nu niet echt iets voelt maar dat het gewoon angst is. Ik zou dus wel naar de huisarts stappen, maar dan niet om je borsten te laten controleren, maar om deze angst te bespreken. Iedere vrouw is natuurlijk bang dat ze ooit borstkanker krijgt, maar ik krijg het idee dat het jouw leven wat aan het beheersen is. Je bent zelfs bang om de voogdij te regelen omdat je dan misschien iets over jezelf af roept. Kijk of je wat kunt doen aan dat gevoel en je huisarts kan je daarbij helpen. Mocht je een knobbeltje voelen, dan zeker naar de huisarts gaan, liever 10x voor niks dan 1x te laat. Succes en ik hoop dat je snel van deze angst af bent.