Ik heb nu toch echt eventjes hulp nodig We hebben besloten mijn schoonbroer als Peter te vragen, hij heet Tom en het nichtje van mijn man als Meter te vragen, zij heet Nancy. Nu moeten we van die namen dus christelijke doopnamen maken, voor Tom is het gemakkelijk, dat wordt Thomas. Maar voor Nancy weet ik het dus echt niet Heb me al suf gezocht op internet maar kom er echt niet aan uit, heeft iemand een idee wat ik van Nancy kan maken? Ook wil ik heel erg graag nog een derde doopnaam toevoegen namelijk van mijn overleden opa Pierre. Ik heb helaas met mijn ouders, broer en schoonzus geen contact meer maar met mijn opa en oma had ik een hele sterke band. Mag ik dan zomaar de naam van mijn opa gebruiken? Of moet ik daar ergens toestemming voor vragen? Ook met het oog op het dopen van onze kruimel, de Peter en Meter moeten daarbij aanwezig zijn maar mijn opa is overleden en kan er dus echt niet bij zijn natuurlijk. Ik hoop dat iemand antwoord weet op mijn vragen.
Nee, je hoeft geen toestemming te vragen om de naam van je opa te gebruiken. Ik zou ook gewoon Pierre gebruiken, mooi! Je opa hoeft niet bij de doop te zijn. Er is een Peter en meter aanwezig en eigenlijk is het enige wat zij moeten doen een paar dingen beloven en een akte ondertekenen. Je opa kan wel mooi herdacht worden. Mijn zus heeft bij haar jongste mijn overleden broer als Peter gekozen en mijn man als "waarnemend" Peter. Vonden wij een mooi gebaar en het kan gewoon. Ik ga nog even nadenken over de doopnaam die je van Nancy kan maken.
De naam van mijn opa wilde ik ook niet aanpassen want ik vind het juist mooi om zijn eigen naam te gebruiken en hem zo te herdenken. Ik zit alleen met de naam Nancy in de maag, als ik echt niks kan vinden dan blijft het natuurlijk gewoon Nancy maar vindt het mooier er een christelijke naam van te maken
Volgens het voornamenboek is Nancy afgeleid van Anna. Je zou Johannes kunnen overwegen, al hoor je daar niet echt de naam Nancy in terug. Of misschien Francis?
Ja dat moet ik eens bekijken dan, misschien Francisca, is dan de vrouwelijke vorm. Ik had ook zoiets gevonden met Anna, is toch lastig als het er eigenlijk helemaal niet op lijkt Ik zie trouwens dat wij maar 1 dag schelen met onze zwangerschap, leuk!
Als je een vrouwelijke naam als doopnaam niet erg vind kun je ook voor Nanette kiezen. Jullie krijgen een zoon, toch? Maar er hebben ook veel jongens Maria als doopnaam. Daar is Anna dan weer van afgeleid en dus Nancy en is je cirkeltje weer rond, haha! Maar ik ben het met je eens dat je Nancy er wel een beetje in terug moet horen.
Ik heb zelf in mijn doopnaam ook een mannelijke naam vanuit mijn Peter dus ik vind dat het niks uitmaakt of het een vrouwelijke doopnaam is. Ik vind dat Nancy er wel uit af te leiden moet zijn, op zijn minst een beetje haha. Dan doe ik inderdaad Nanette, dat is mooier. Dan is het zijn voornaam Thomas, Nanette, Pierre en achternaam. Vind ik wel heel erg mooi.
Ja, inderdaad! We gaan gelijk op. Wij hebben naam en doopnamen al klaar. Wij noemen naar beide opa's en naar mijn overleden broer. Maar het liefst had ik mijn opa er ook nog bij gevoegd omdat ik echt dol op hem ben maar vijf namen werd me wat veel, haha!
Haha, ja dat is ook wat veel, ik was ook lang aan het twijfelen, wilde eerst alleen peter en meter maar mijn opa wil ik er gewoon erg graag bij hebben, toch iets van mijn familie, iemand die voor mij erg belangrijk was. De naam hadden we al verzonnen nog voordat we begonnen met proberen zwanger te worden voor een meisje en een jongen.
De voornaam is bij ons een moderne verbastering van mijn mans naam. Ons kind wordt een en al vernoeming. Ach ja, alleen maar mooi, toch?
Vind ik zeker wel heel erg mooi, mijn man kwam met de voornaam van onze zoon, had een collega gehad die zo heette en ik had die naam nog nooit gehoord, vond hem direct mooi en is onderhand net zo apart als mijn eigen voornaam en toch gewoon Nederlands. Ben niet zo'n fan van Amerikaanse of hele gekke namen
Anson is een Engelsenaam die van Agnes komt en Nancy is daar een verkleinvorm van. Qua Bijbelse / christelijke namen kom ik voor Nancy tot onderstaande opties. Deze Bijbelse namen bevatten alle letters uit de naam Nancy: Chananyah Nechemyah Yachin Yochanan, Yehochanan Deze Bijbelse namen bevatten in elk geval de combinatie 'nan': Anan, Ananias Cainan / Kainan, Keinan Chenaniah Hanan, Hananiah, Hananias Kenan Kenaniah, Kenanyahu Andere ideetjes van Bijbelse namen met in elk geval iets van letters of klanken uit Nancy: Achan Binyamin Canaan Daniyyel Jonas Kayin Nadav, Nadab Naoum, Nahum, Nachum Naphtali Nathan / Natan, Nathanael / Nathaniel Nebo Nehemiah, Nemias Neriah Nimrod Noah, Noach, Noe Nogah Oshea Phineas Shimon Silvanus Symeon / Simeon, Simon Yadon Yonah Yonatan Zephaniah Zion
Heeft Nancy zelf nog doopnamen? Misschien daar 1 van gebruiken? Anders zou ik voor Anne(Anna) gaan, is zowel meisjes als jongensnaam en daar is Nancy van afgeleid.
Misschien zie je hier ook nog iets tussen staan: Wynanse Wynand Francy Francys Clemency Cyprian Ananias Nandine Venancio Ferdinand Cylian Cyprianus Cyprian Cyann Cystenian Ignacy
Is het dan verplicht om je kind de namen van de peetouders te geven? Waarom kies je niet gewoon namen die jullie *mooi* vinden of die voor jullie betekenis hebben. Een jongen opzadelen met een meisjesnaam...ik vind het wat vreemd hoor. Enige 'mannelijke' naam die op Nancy lijkt is de Afrikaanse naam Anansi.
Anna is niet afgeleid van Maria. De heilige Anna was de moeder van Maria. Vandaar dat zoveel vrouwen Marianne of Annemarie heten. Dan pak je ze beide mee. Als je de naam toch aanpast, kies dan Anne (mannelijke vorm van Anna) of Franciscus. Waarom zou je Nanette voor een jongen kiezen? Je mag je opa inderdaad gewoon vernoemen. Daar heb je niemand zijn toestemming voor nodig.
Dan heeft het voornamenboek het mis. Maar ik vond het al vreemd, Anna lijkt niet eens op Maria. 😊