Hallo allemaal, De kraamzorg vertelde me dat je niets meer hoeft te steriliseren. Doen jullie dit nog en hoevaak? Verder vroeg ik me af of je, als je de flesjes hebt uitgekookt je het aan de lucht moet laten drogen, of dat je juist moet zorgen dat je ze helemaal goed afdroogt? En moet je ze drogen in de koelkast of erbuiten? Hoe zetten jullie de flesjes/kolfspullen in de koelkast? Ik heb tot nu toe elke keer alles afgedroogt met keukenpapier, dit is toch niet erg hoop ik? want er staat al een hoop afgekolfde melk in de vriezer. En mijn laatste vraag, ze geven aan dat ontdooide melk 10 uur houdbaar is, in de koelkast. De melk heeft ongeveer 12 uur de tijd nodig om te ontdooien. Moet je de tijd dat het nodig heeft om te ontdooien er dus niet bijtellen? Groetjes Miriam
Hoi Miriam, Hier steriliseren we elke dag nog netjes alle spullen, misschien dat het niet hoeft maar ik vind het een fijner idee. Hoe het hier gaat: - Na gebruik afspoelen met koud water - Daarna goed schoonmaken met heet water - Vervolgens de magnetron sterilisator in - Hierin laat ik het drogen - Vervolgens blijft het of in de sterilisator staan mits deze niet opengaat - Moet de sterilisator wel open dan gaan de flesjes/kolfspullen de koelkast in, 1 "groente" la is hier dan ook omgedoopt tot "flesjes" la, deze maak ik elke week goed schoon. Verder kook ik nog alles 1x per week goed uit in een grote pan (maar volgens mij is dat redelijk overbodig maar wederom meer voor mijn gevoel vooral voor de fles-spenen). Zodra de melk volledig is ontdooit kan je het ongeveer 10 uur bewaren. Wij houden meestal aan: Na middag/avond voor de dag dat het gebruikt moet worden uit de vriezer en achterin de koelkast dat wat de volgende dag rond 18:00 nog niet gebruikt is gaat weg. dus zondag middag/avond halen we de voeding voor maandag uit de vriezer. Maandag om 18:00 gaat het niet gebruikte weg. Denk niet dat het erg is dat je de flesjes met keukenpapier droog hebt gemaakt, als je maar goed hebt gekeken dat er geen stukjes papier achter zijn gebleven en het keukenpapier echt schoon was. Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden! Groetjes en succes
Hey, Hartstikke bedankt voor je antwoord. Ik heb gelijk maar even de groente lade schoongemaakt en in gebruik genomen voor de flesjes haha. Groetjes Miriam
Geen dank hoor :-D En nog een kleine ps. ik weet niet of je wel eens "open" etenswaren in je koelkast heb maar dat zou ik nu iniedergeval niet doen, nu de flesjes er ook in liggen. Dus al het eten goed afdekken en het liefst in aflsuitbare bakjes. Anders loop je het risico dat bacterieen van het een op het andere "springen" en dat moeten we natuulijk niet hebben :-D