Nog een slaap topic.. Overdag niet willen slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door azucena, 18 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Voor mijn gevoel heb ik inmiddels alles geprobeerd, ben benieuwd of er iemand nog tips heeft!

Het zit zo, mijn zoontje wil niet slapen overdag. Wat ik ook probeer. Hij is meestal rond 07:00/08:00 wakker, gaat dan heel soms nog slapen maar vaak gaan we na een half uurtje knuffelen in bed eruit. Hij speelt dan wat in de box, is het na 15 minuten beu en dan gaat hij of naar mij of in z'n swing. Hij gaapt, wrijft in ogen, gaat mopperen etc. Dan gaat hij dus terug naar bed. Dat resulteert in huilen, huilen, huilen. Als ik erbij blijf staan en liedjes zing is hij wel stil, maar dan slaapt hij niet. Fiep tuft hij uit en hij blijft huilen, ook laten huilen werkt niet. Dan pak ik hem dus weer bij me, maar ook dan gaat hij niet makkelijk slapen. Meestal krijg ik hem in de houdgreep tegen me aan en al 'slaand' op z'n billen met de fiep in z'n mond wel in slaap, maar dit duurt dan ook een uur. Als ik hem dan wil overtillen in z'n bed begint het weer van voor af aan :(.

Om het overtillen te voorkomen ga ik met hem in mijn bed liggen zodat ik hem niet hoef over te tillen, maar alleen mezelf rustig uit bed hoef te krijgen. Maar ook dan schieten z'n ogen vaak open als ik het bed uit stap.

Ik weet het dus écht niet meer. Het lijkt geen verlatingsangst omdat hij net zo goed niet slaapt als ik erbij blijf zitten. Ook bij mij/bij mij in bed duurt het lang eer hij slaapt. Vaak zijn de slaapjes ook van korte duur, kwartiertje/half uurtje. Hij slaapt nu dus vaak maar maximaal een uur op een dag, dat is niet goed, hij is 's avonds dan over vermoeit waardoor we dan ook weer met hetzelfde probleem zitten.

Het is echt zodra hij merkt dat hij in slaapt valt dat hij wakker schiet. Ogen gaan dicht, hij ontspant en dan is hij wakker en over de zeik. Ik snap er helemaal niets van..

Als hij eenmaal slaapt 's avonds, slaapt hij 9 vd 10 keer ook wel door. Wel vaak een keer fiep 's nachts, maar geen fles. Heel af en toe pak ik hem bij mij in bed als hij niet wil slapen, maar dan leg ik hem daarna in de wieg die nog bij ons op de kamer staat. Normaal slaapt hij op z'n eigen kamer in z'n ledikant.

Het is ook een tijd wél goed gegaan. Bij eerste moeheidssignalen in bed, fiep erin en hij sliep. Nu maakt het niets uit, eerste moeheidssignalen, écht moe, te moe, wakker.. Met slaapzak, zonder, met deken, zonder deken, met knuffel, zonder knuffel etc.. Alles geprobeerd.

Ook van de fles valt hij niet in slaap. Alleen 's avonds heel af en toe, maar ook dan schiet hij weer wakker als de fles op is ;).

Over twee weken moeten we weer naar de kinderarts, daar ga ik het ook zeker bespreken. Maar ik heb hoop dat iemand hier dit ook herkent en een oplossing heeft!

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ehm, begrijp ik goed dat hij dan een uur tot anderhalf uur na wakker worden in z'n oogjes wrijft en gaapt en dat hij dan op bed gaat? Dat lijkt mij wel heel snel voor een kind van zijn leeftijd. Is dat gapen niet gewoon verveling of honger?

3. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ja, dat klopt. Het is echt moe zijn.. Hij ligt nu met mij 'tv te kijken' en in slaap te vallen. Honger is het niet, hij heeft om 8 uur z'n fles gehad. Verveling ook niet, speelgoed geeft hij nu niks om, hij wil allen bij mij liggen met fiep.

Hij ligt nu dus bij mij, in z'n oogjes te wrijven. Te fiepen en in slaap te vallen terwijl ik hem schud. Zodra z'n ogen dicht zijn, word hij weer mopperend wakker. Hij overstrekt dan een beetje, spuugt z'n fiep uit en gaat huilen. Tot ik dan begin te zingen, dan is hij weer rustig.

4. mammz

mammz Fanatiek lid

25 mrt 2013
    1.845
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien heel stom gedacht maar kan hij zijn energie wel kwijt? Van tv kijken of in de wipper zitten word je geestelijk misschien lui....moe.. Maar lichamelijk niet...

Misschien eens gewoon op een kleed of zo in de woonkamer laten spelen en ontdekken zodat hij lichamelijk ook moe word en zijn energie kwijt kan? En dan interactief met hem spelen?

Is mijn eerste gedachte toen ik het las.. Maar is natuurlijk ook maar een gok ;)

Hier gaat de ochtend altijd prima en de middag slaap lastiger.. Maar dat is meer omdat hij erbij wil zijn..
    Ik haal hem wel nooit uit zijn bedje, want dan leer ik hem dat als hij niet kan slapen en huilt ik hem eruit pak. Ik troost hem of leg mijn hand op zijn bolletje of buikje zodat hij langzaam rustig word en merkt dat ik er ben en zo gaat hij dan uiteindelijk slapen...

5. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Haha, jawel hoor :). Hij ligt vaak in de box met z'n gym of inderdaad op een kleed. Maar zulke dingen houd hij maar kort vol. Dan pak ik hem bij me, doen we wat fysio oefeningen, kletsen, kietelen.

Hij kan nog niet zoveel.. Rolt bijvoorbeeld niet, kan niet zitten etc. Alleen liggen en pakken. Ik denk soms wel eens dat hij meer wil kunnen, dan hij kan. Maar dat zit er voorlopig gewoon niet in. Hij is gewoon het allerliefst onder de mensen, kletsen en lachen :). Maar hij geeft niet toe aan z'n slaap.

Bij hem blijven en hand op z'n hoofd leggen werkt niet. Dan huilt hij tot hij paars aan loopt. Dan is het voor mij echt klaar en pak ik hem uit bed. Huilen is wen ding, maar krijsen is mijn grens. Dan laat ik hem niet liggen.

6. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    En bewegen kost hem sowieso al wat meer energie. Hij heeft een te hoge spierspanning dus dat kost veel energie om dat te doorbreken. Z'n oefeningen zijn ook super vermoeiend. Na een kwartiertje is hij dan echt wel moe.

Hij slaapt wel goed tijdens het wandelen. Als ik hem dan afscherm met z'n dooky slaapt hij denk ik door het wiebelen van de wagen. Maar we wonen 3 hoog zonder lift, dus kan niet gaan wandelen en hem dan op de gang laten slapen. Zodra ik hem oppak om naar boven te gaan is hij wakker.

7. mammz

mammz Fanatiek lid

25 mrt 2013
    1.845
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee huilen oké maar als hij echt overstuur raakt moet je hem natuurlijk wel even rustig knuffelen ;)

Tja misschien gefrustreerd omdat hij meer wil maar niet kan... Kan best... Lijkt me ook vermoeiend voor zon mannetje.

Is het al lang bezig of sinds een korte tijd? Misschien een vervelende sprong?

Succes, is erg vervelend als je mannetje niet wil slapen, en vermoeiend voor jullie

8. amber22

amber22 Lid

16 jan 2011
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    En met de kinderwagen door de woonkamer lopen om hem in slaap te krijgen en dan overleggen in bed of in de wagen laten liggen?
    Zo doe ik het nu ook vaak. Ik heb een zoontje van 11, 5 maand en slapen overdag in zijn bedje is altijd lastig geweest. Er zitten periodes tussen dat het een paar keer wel goed gaat kaar vaak lukt het ook niet. Als ik hem dan in de wagen leg en een paar keer op en neer loop door de woonkamer is hij zo vertokken. 'S nachts slaapt hij wel in zijn bed.

9. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    mammz, het is al best wel even bezig.. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wanneer het begonnen is. Hij sliep twee maanden terug ook niet door (2/3x per nacht) en was onrustig en ontevreden. We zijn toen begonnen met nutramigen en sindsdien slaapt hij weer door, maar eigenlijk is de ontevredenheid gebleven. Hij heeft ook een tijdje goed geslapen overdag, dan legde je hem wakker weg, 5 minuutjes pruttelen en meneer sliep 1 tot 2 uur. En dat dan 3 keer per dag.. Het lijkt echt alsof hij ineens 'bang' is voor in slaap vallen, zodra z'n ogen dicht gaan begint hij te huilen.

amber22, de wandelwagen staat beneden in de berging. Die is veel te zwaar om steeds mee naar boven te gaan. En van een goedkope buggy zullen de onderburen niet blij worden :p. Maar daarom hebben we een swing, in de hoop dat hij door het bewegen in slaap valt. Dit heeft hij ook altijd gedaan ;) alleen nu niet meer.

Als er nog iemand tips heeft, graag!

Het belemmert namelijk ook zijn doen en laten. Als we naar fysio moeten is hij meestal zo moe dat hij na 10 minuten oefeningen begint te huilen en krijsen. Het enige wat dan helpt is liedjes zingen, maar hij benut dan natuurlijk niet z'n energie met oefenen..

Ideaal zou denk ik zijn dat hij om 7 uur wakker is, om 9 uur fruit en fles en dan nog even een uurtje of anderhalf slapen. Uit bed, spelen, wandelen etc en dan rond 1 fles en weer even op bed. Dan zal hij rond 14:30 wel wakker zijn, spelen, knuffelen, wandelen etc. 17:00 fles en dan kan hij bij ons zitten met het avondeten, stukje komkommer sabbelen oid. Misschien daarna nog eventjes slapen tot 19:00 en dan om 21:00 groente en z'n laatste fles.

(Ons schema vandaag qua eten is 07:00 kleinere fles, 09:00 fruit + fles, 13:00 fles, 17:00 fles, 21:00 groente + grotere fles. Deze verdeling hebben we lang naar gezocht, dit werkt qua eten. Hij eet maar weinig en erg slecht en met dit schema eet hij het meest, vandaar de groente pas zo laat)

10. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Hij is vandaag dus vanaf 7 uur wakker, we hebben tot 7:30 in bed geknuffeld, daarna heeft Q 15 minuutjes in de box gespeeld, daarna even met mij gespeeld. Toen wilde ik wat opruimen en z'n fruithap maken, dus hij kwartiertje in z'n swing. Ogen wrijven, jengelen; fiep erin was ogen dicht maar ook zo weer open. Dus even laten jengelen en m'n dingen gedaan, bij me gepakt en hij sliep binnen 1 minuut bij mij.

11. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Is dit al langer zo of nog pas? Hier zitten we namelijk ook midden in een sprong en ze is dan echt een hele slechte slaper.
    Misschien is het toch enigzins verlatingsangs icm dat hij 'manipuleert' dat jij komt, als hij huilt... Als zij veel huilt dan ga ik er soms bij zitten en dan niks zeggen, geen oogcontact, en langzaam richting deur bewegen als dat gaat. Heel langzaam. Gaat ze weer huilen ga ik weer naast dr bedje zitten.
    Als ze echt gelijk stopt met huilen als ik dr oppak, is dat voor mij een teken dat ze gewoon weet ik dat kom als ze huilt. Dan ga ik juist naar beneden, kijk ik eventjes aan hoe ze huilt maar vaak valt ze dan zelf in slaap na een tijdje :)

12. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Al wel langer. Langer dan een sprong zeg maar. En van eerdere sprongen ook nooit iets gemerkt. Daar heb ik namelijk ook over na zitten denken..
    Bij hem gaan zitten werkt hier ook echt niet. Hij raakt dan helemaal over de zeik. Hij kan prima rustig liggen, fiepen en wegzakken, maar zodra hij merkt dat hij bijna slaapt is het huilen. Het enige wat helpt is zingen, maar ook daarvan valt hij niet in slaap (en na 500x in de maneschijn, had ik het wel gehad :p). En hij is ook niet altijd stil bij mij, vooral niet als hij moe is. Dan doet hij hetzelfde als in bed, ogen dicht, rustig en dan huilen zodra hij bijna slaapt.

Maar- de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Hij heeft tot 9:00 bij mij geslapen. Fruit, fles, op het kleed gespeeld, even geoefend in de bumbo stoel, even geknuffels, wat in z'n swing gezeten, gepoept en daana in z'n bed gelegd. 5 Minuutjes gemopperd, fiep gegeven, muziekmobiel aan en nu slaapt hij al een half uur. Uit zichzelf in z'n eigen bed :D. Hopelijk was het niet eenmalig.

Deel Deze Pagina