Leidsters peuterspeelzaal ongeïnteresseerd? Of zijn wij te kritisch?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door nora25, 17 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Sinds een half jaar bezoekt onze zoon de peuterspeelzaal. We hadden voor deze psz gekozen vanwege de pedagogische aanpak. En inderdaad, vanaf het begin had onze zoon het reuze naar zijn zin en ervaarden wij de sfeer als heel fijn en de leidsters warm en betrokken. Er zijn altijd twee leidsters op de groep. De één verwelkomt de kinderen altijd allemaal persoonlijk; de anders staat of zit op een plek dat ze de hele ruimte kan overzien en let op de kinderen die al gebracht zijn, helpt kindjes die moeite hebben met het afscheid, enz. Bij het ophalen gaat het hetzelfde. Echter, sinds drie weken is onze zoon doorgestroomd naar een oudere groep waar hij nu de jongste van is. Hij kende maar twee kindjes van deze groep, en de leidsters geen van beiden. Maar vanaf het begin komt de hele sfeer op deze groep heel anders over, hoewel het dus dezelfde psz is en dus hetzelfde beleid. Als ik hhem nu kom brengen, 'zien' ze hem niet eens. Er staat altijd wel één juf bij de deur, maar die is altijd druk aan het kletsen. En de ander zit aan het bureau met de rug naar de ruimte toe of is druk met haar telefoon ofzo. Niemand die ooit iets tegen mijn zoontje zegt. Ik ga elke keer met een naar gevoel weg, net of ik hem verloren achterlaat. Hij heeft geen moeite met afscheid nemen en gaat echt wel iets doen. Maar toch, het voelt niet goed als geen van de volwassenen die op dat moment verantwoordelijk is hem opgemerkt heeft. Ik had het nog met niemand besproken, maar gisteren werkte ik en moest mijn man hem halen en brengen. En hij zei precies hetzelfde, zonder dat ik het al verteld had. Bij het ophalen gaat het ook zo. Behalve als ik hem zelf nadrukkelijk gedag zeg, zeggen ze zoiets als "oh, ja, dieg!" Maar niks tegen mijn zoon. Gisteren stond mijn zoons beker niet in de daarvoor bestemde bak. Toen mijn man aan de leidsters vroeg of ze wisten waar hij gebleven was, nam niemand de moeite van het bankje af te komen en zeiden ze alleen: "oh, die vinden we wel weer"

Mijn vraag is: wat vinden jullie hiervan? Is dit normaal? Of zijn wij te kritisch? En als het niet normaal is, hoe kaart ik dit dan op een goede manier aan?

2. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

ik zou naar de teamleider o.i.d mijn verbazing uitspreken over het verschil tussen beide groepen. Of dat bewust is? In ieder geval dat het jou én je man opgevallen is. Wellicht een verkeerde combi van leidsters zo.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vind het idd wel ongeinteresseerd en passief klinken. Ik zou denk ik even demonstratief heeel opvallend en aanwezig hallo en dag zeggen. Dus echt;'halloooo juf Marijke! Hier is Julian weer! Halloooo juf Suzan! Fijn weekend gehad? Wij wel, he Julian? Naar de speeltuin geweest op de fiets. Super leuk!'
    En bij vertrek dus ook weer. Kijken of ze dan die telefoon eens wegleggen en zelf ook iets gaan zeggen/doen bij aankomst en vertrek. En anders gewoon eens zeggen;'Goh? Bij de vorige groep werden we echt even gedag gezegd door de juf. Jullie doen dat helemaal niet, dat vind ik wel jammer hoor!'

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Jullie zijn niet te kritisch.

Een keertje kan zoiets natuurlijk voorkomen, dat vind ik ook al kwalijk, maar niemand is perfect.

Maar hiermee zou ik naar de team-manager stappen. Er is geen enkele reden dat die medewerkster continue met haar telefoon bezig moet zijn en met de rug naar de groep toe zitten is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Haar collega kan het vervolgens alleen opknappen en weet blijkbaar niet goed haar tijd in te delen als ze de ene helft van de ouders niet spreekt en continue staat te kletsen met de andere helft, maar daarom zou haar collega haar ook moeten steunen, wat ze duidelijk niet doet.

Het maakt dat je je afvraagt wat deze leidsters met de kinderen doen? Kan ook één collega het alleen opknappen zo goed en zo kwaad als het gaat? Terwijl de ander met privé-zaken bezig is?

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Heel apart en zou zeker in gesprek gaan. Niet de mogelijkheid om terug naar de andere groep te gaan?

Gelukkig heeft onze uk 1 groep waar hij blijft tot hij 4 is. De juffen zeggen altijd gedag en richtingen zich ook op hem.
    Als we later binnenkomen en ze zijn druk met andere kindjes en ouders komen ze later wel terug.

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Is niet normaal en ik zou er ook een rot gevoel bij hebben.
    Ik zou in gesprek gaan met het hoofd van de psz en je terechte beklag uitspreken.

7. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Als zelf leidster zijnde zou ik zeggen spreek de meiden erover aan!
    Vooral de juf die op de telefoon zit ( hoort zeker niet heb je pauze voor) met de rug naar de ruimte toe( nog zoiets wie hou er dan toezicht?).
    Dit is geen gepaste werkhouding simpel en mag je als ouder prima wat van zeggen hoor!
    Gelijk naar de team leidster te stappen is misschien nog niet nodig zou dit pas doen als de juffen niks met de feedback zouden doen.

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Haha, dat zou ook mijn aanpak zijn :)
    En als je die beker mee naar huis wil nemen, gewoon aandringen.
    Bij ons geven alle kindjes de leidsters een handje bij aankomst en vertrek.

9. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    als dit bij mijn kind zou gebeuren zou ik een andere opvang zoeken, mijn kind is daar 2 dagen per week in mijn geval, en dat vind ik heel wat verloren uren als ze zo "non actief" zijn. Voor geen goud. De eerste peuterjaren schijnen ook heel erg belangrijk te zijn voor de ontwikkeling.

10. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.952
    33.620
    113
    Ik zou niet meteen naar de teamleider stappen maar het wel bespreken met de dames. Wat een gek gedoe! Ik zou ook met een naar gevoel weggaan en me schuldig voelen naar m'n kind. Bah. Snel erover praten hoor. Het hoeft niet te betekenen dat ze de rest vd dag ook zo zijn maar het zet je wel te denken...

11. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het zeker aankaarten, maar wel eerst met de leidsters zelf. Gek, ik ben zelf ook juf en bij ons op school gaat dat ook niet zo. Maar als je dan zelf als moeder daar staat, wordt je toch onzeker.

Deel Deze Pagina