Zuigbehoefte/honger? na voeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Caithlin79, 26 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Hoi,

Ik heb een tweeling en vind het soms erg moeilijk om met jengelen/happen na de voeding om te gaan. Ben dan erg onzeker of ze nog honger hebben of gewoon nog wat onrustig zijn.

Wat ik een beetje lastig vind is dat de een bijvoorbeeld eerst komt, krijgt voeding (borstvoeding) als ze in slaap begint te vallen eraf, ff knuffelen, kijken of ze nog een toetje wil en daarna in dr bedje leggen en dan pak ik de andere meid uit bed om haar te voeden.
    Maar als de eerste dan begint te jengelen moet ze dus ongeveer een half uur wachten voor ik haar nóg eens kan aanleggen.
    Als ik dat doe komt eigenlijk naar mijn idee dat hele 'iedere 2,5 á 3 uur' in de war omdat er dan veel te weinig tijd tussen de voedingen gaat zitten :(
    Ik weet ook niet of ze nog écht honger heeft, want voor m'n gevoel drinkt ze tijdens haar voeding wel genoeg.

Heb je tips hoe ik hiermee om kan gaan?

Groetjes Caithlin

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Wat ik uit bovenstaande lees is dat je eerst de één aanlegt om vervolgens de ander te voeden.
    Als de eerste is geweest en één borst goed heeft gedronken (iets van 20 miuten) dan kun je direct erna de ander nog als toetje aanbieden,maar ik zou haar niet na een half uur weer gaan aanleggen.
    De tweede borst geef je dan aan de ander en eventueel ook nog een toetje. Anders ben je straks alleen nog aan het voeden. Als ze goed groeien en voldoende plasluiers produceren krijgen ze voldoende melk binnen.

Wat wel kan zijn is dat de bewuste regeldagen zich heben aangekondigd. De kleintjes willen dan meer en vaak aan de borst. Hun behoeftes worden anders en de melk past zich daar op aan. Als dit het geval is zeg ik meestal daar moet je aan toe geven, maar je moet het zelf ook aan kunnen. Je hebt er natuurlijk wel twee.

Ilja

3. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Idd zo doe ik het. In principe wisselen ze per voeding om en krijgen ze dus elke voeding 1 borst en het toetje van dezelfde borst (volgens mij heb ik melk genoeg)

Dank je wel voor je antwoord. Ik maak me er erg bezorgd om als ze huilen na het voeden, ook omdat ik veel te veel op internet rondsnuffel en ook lees over clusteren dat ze dan constant aangelegd moet worden als ze huilen :(

Het is gewoon heel moeilijk nog om huiltjes te herkennen momenteel dus weet echt niet of het honger is of iets anders.
    Maar ik hou me gewoon aan wat jij ook zegt (en de kraamverzorgster ook zei) en als ze blijven huilen 's avonds leg ik ze wel elke 2 uur aan.

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Volgens mij doe je het hardstikke goed meid. Je kan altijd eens binnen lopen tijdens het inloopspreekuur op het Cb. Dan weet je voor jezelf of ze voldoende gegroeid zijn.

Vertrouw op jezelf.

Ilja

5. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Dank je dat je dat zegt ;)

Ik heb nog 1 vraagje. Hoe kun je het verschil herkennen tussen gewone zuigbehoefte en echte honger?
    Ik lees zo vaak dat de baby's honger hebben en om de borst huilen. Maar mijn ukkies happen altijd in het rond als ze huilen. Hebben ze dan altijd honger? :(

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Nee dat hoeft niet hoor dat ze bij het happen altijd honger hebben. Soms is het heel moeilijk om te zeggen het is echt honger/ of zuigbehoefte/ of wat anders. De één blijft heel onrustig en heeft echt honger en de ander is heel onrustig en heeft een grote zuigbehoefte.

Door ze een keer voor en na de voeding te wegen weet je ook hoeveel borstvoeding ze binnen krijgen. Misschien dat dit je een geruststellend idee vind. Weegschalen kun je tijdelijk verkrijgen via de thuiszorg.

Ilja

Deel Deze Pagina