Nog een vraagje

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Dani84, 12 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Hoi

Nou had ik nog een vraagje.. Ik heb dus ontzettend veel voeding. als Jarno een paar keer zuigt dan spuit het eruit! :confused: Hij kan het dan ook niet aanslikken en er loopt langs z`n mondje zo wat weg.

Nou heb ik contact gehad met de wijkverpleegkundige en die zei dat ik eens achterover moest gaan voeden zodat Jarno tegen de zwaartekracht in moet gaan drinken en na een paar slokken moet ik hem steeds van de borst halen. Hij word dan zo driftig! en als ik hem dan aanleg gaat hij heel gretig drinken.. net oftie denkt nu of nooit :)

Normaal liet ik hem zo`n 20 min aan de borst drinken tot hij zelf los liet. zo had ik dat geleerd.. Nu moet ik hem na 10 a 15 min eraf halen..

Hoe weet ik nu of hij genoeg heeft? Ik heb het idee dat er niks uit mijn borsten is.. ze zijn zo hard en zitten nog zo vol dat als ik mijn bh af doe de melk er uitloopt..

Als ik ga kolven word de melkproductie zeker nog meer?

heb jij nog tips voor me?

Alvast bedankt! Groetjes Danielle

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Danielle,

het advies van het Cb is niet zo gek. De houding die wordt aangegeven wordt vaak gebruikt bij moeders met veel melk.

Het verhaal en de probleempjes die je beschrijft ( de onzekerheid over of hij wel genoeg krijgt, de volle borsten die maar niet leger worden, etc) zijn echt passend bij veel melk.

In jouw situatie denk ik dat je ook goed geholpen zou zijn om vlak voor de voeding (bijvoorbeeld met de hand of met een kolf) zelf de toeschietreflex op te wekken. Je laat dan de eerste melkstroom weglopen (evt opvangen). Als de ergste stroom voorbij is leg je Jarno aan. Het voordeel is dat hij rustiger kan drinken (waardoor zijn zuigbehoefte meer wordt bevredigd) en dat hij meer van de vettere achtermelk kan drinken. Dat is goed voor de verhouding suikers/vetten die hij binnen krijgt. De vertering verloopt dan soepeler (minder lucht in de darmen).

Naast de manier van aanleggen beschreven door het CB kan je iedere houding kiezen waarbij hij meer rechtop zit.

Veel melk is in feite een niet goed afgesteld vraag en aanbod syteem. Jij hebt het gevoel dat je naarmate de dag verder gaat je steeds meer achter de feiten aan gaat lopen. Je borsten worden nooit leeg. Let hier goed op want een BO zit in een klein hoekje.

Bij veel melk adviseer ik moeder ook wel om na de ochtend voeding de borsten eenmalig beide helemaal leeg te kolven. Vanaf dat moment ga je goed letten op de voedingssignalen van Jarno. Bij de volgende voeding biedt je liefst beide borsten aan. 1 kant leeg, andere als toetje. zo probeer je de dag te vullen. Het idee is dat je met 1 keer leeg starten als het ware een nieuw vraag en aanbod probeert in te stellen.

Dit moet je natuurlijk niet elke dag doen want dan bouw je door te kolven juist een extra productie op.

Lees meer over veel melk op
    www.borstvoedingnatuurlijk.nl daar kan je een themafolder downloaden over teveel melk.

Ook kan je lezen op:
    http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... riode.html

Veel succes

Ilse

3. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Hoi

Bedankt voor je antwoord! Ik ga dat eens proberen morgen om na de ochtend voeding (rond een uur of 6) beide borsten helemaal leeg te kolven.

Jarno komt om de 3 uur ongeveer, soms slaapt hij iets langer.

Ik heb de folder gedownload op bv.com over te veek melk en het is heel herkenbaar!
    Ik had vanmorgen rode plekken op m`n borsten, deze heb ik een beetje weg proberen te masseren.

Ik doe nu idd eerst kolven, dat de druk eraf is en dan leg ik hem aan, hij drinkt idd rustiger en hij is ook rustiger. Tuurlijk huilt hij nog wel eens vooral savonds een uurtje en ook wel van de krampjes.. maar heb het idee dat hij wel iets rustiger word.

ik heb hem vandaag voor de zekerheid laten wegen maar dat was prima.
    Oudjaarsdag woog hij 3560 (20gr onder z`n geb gewicht)
    en vandaag 4025.

Groetjes Danielle

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Danielle,

Hoe gaat het nu met Jarno?

Ik meen net een vraag van je beantwoord te hebben over het gebruik van venkelthee bij darmkrampjes.

Als je nu nog steeds valt in het gebied veel melk dan is het beter te zoeken naar een beter even wicht in de melkproductie waardoor er rustiger en met minder lucht gedronken kan worden (daardoor minder kramp) als het bestrijden van de symptomen (de krampjes) met middeltjes.

Succes

Ilse

5. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Hoi

Jarno doet het prima. Ik kolf eigenlijk bijna niet meer voor. Hij heeft soms nog wel krampjes maar vooral savonds.. en dan heb ik niet te veel melk. Dat is voornl in de nacht / morgen.

De vraag over venkelthee was idd ook van mij, M`n moeder kwam hiermee vandaar dat ik het vroeg.

Groetjess

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Fijn te lezen dat het allemaal al wat beter gaat. In veel gevallen is geduld een schone zaak en werkt de tijd in het voordeel.

Geniet van je mannetje

Ilse

Deel Deze Pagina