Hoi dames T huis van mij en m'n ex is nu pas verkocht we zitten nu in de afwacht tijd of de restschuld word gefinancierd door de nhg Iemand die hier ervaring mee heeft? We hebben alles volgend de regels gedaan maar t blijft natuurlijk spannend M'n vroeg ik me af, in de tussentijd heb ik heel zuinig geleefd en zo dus wat kunnen sparen voor mij en mijn kindjes ( geen grote bedragen iets rond de 1000,- nu) Zou t kunnen zijn dat ik die moet afstaan aan de nhg? Ook zijn de makelaarskosten mee genomen in de schuld naar de nhg, dit bedrag hadden ex en ik hier wel alvast apart voor gehouden Stel dat de nhg onze schuld wilt financieren ( best groot bedrag) zouden ze denken jullie dan wel nog zeGmaar elke cent die wij hebben van ons willen om zo min mogelijk zelf te moeten financieren? Ik snap t hoor als t zo is, tuurlijk het is onze restschuld maar zou t zo jammer vinden van mijn spaarcentjes die ik anders bv ook op had kunnen maken aan spullen voor de kids of sparen voor de kids of om gewoon wat achter de hand te hebben mocht bv m'n wasmachine t begeven Ook stuurde ex mij een appje dat we geld kregen bd bank uit de spaar hypotheek, lijkt mij logisch dat die gewoon rechtstreeks naar de nhg gaan die centjes toch? Iemand ervaringen?
Spaar hypotheek word afgelost. Mijn kids hebben hun spaar centjes (700,- en 500,-) mogen houden. Onze rekening was leeg ivm te lang dubbele woonlasten. Je krijgt op den duur (na ca 5 weken na passeren) een brief voor nieuwe info aanleveren en toen hadden wij na 2 weken groen licht! Volledige kwijtschelding Vd hele notaris nota (restschuld, verkoop kosten, taxatie woning etc) vlak voor de kerst, wat waren we blij!
@suusje Ah das heel fijn! Ja ben gewoon zo benieuwd wat er met mijn centjes gebeurd zeGmaar (en hun kindjes hun spaargeld) had zo gehoopt om dit jaar miss met ze op vakantie te kunnen gaan..Maarja afwachten allemaal natuurlijk.. Wij hebben wel een aantal verschillende rekeningen, kijken ze die allemaal na? Vast wel denk ik he?
Wij hadden voordat we het huis flink onder de prijs verkochten al contact gehad met de NHG om te kijken hoeveel schuld ze wilde gaan opvangen, bewust omdat ik ook geen zin had in de stress van afwachten of de schuld vergoed ging worden. De NHG gaf aan dat ze tot 50.000 Euro deden vergoeden, als we het huis nog goedkoper wilde verkopen dan kwam de volledige schuld voor onszelf dus we hebben het echt voor 50.000 minder verkocht en wisten dus al voordat we alles tekenden dat de schuld opgevangen zou worden. Wij hadden ook een deel spaarhypotheek en dat geld ging direct naar de NHG natuurlijk, mijn eigen spaargeld (was ook geen vetpot) heb ik gewoon mogen houden.
Lijkt me normaal dat ze van spaarcenten van de kinderen afblijven, maar jullie eigen spaargeld lijkt me eerlijk gezegd niet meer dan logisch dat jullie dat als eerste aan spreken om jullie tekort aan te vullen en zo min mogelijk door nhg te laten financieren... Bedoel ik niet lullig hoor
Nee, bij mij heeft de nhg niet naar mijn spaargeld gekeken. Hier was de restschuld zo'n 35.000 Ik heb mijn flat wegens ziekte gedwongen moeten verkopen. De restschuld en makelaarskosten zijn allemaal door de nhg op zich genomen. Ik had me ook gewoon aan de regels gehouden, van te voren geïnformeerd, na verkoop kwam een taxateur van hen omdat gekeken werd of de flat niet 'gedumpt' was voor de laagste prijs. Na de overdracht was het nog wel een paar weken spannend natuurlijk. Maar goed, als je van tevoren contact hebt gehad met ze, en je hebt je aan de regels gehouden, kan er weinig mis gaan volgens mij. Heb tot nu toe nog nooit gehoord dat de nhg je rekeningen nakijkt en je geld en spaargeld opeist.
Ja NHG kijkt wel naar je spaargeld maar anders dan je aangeeft. Voor de verkoop en scheiding heeft de verstrekker een inkomens/vermogenstoets moeten maken. Hierbij moet de verstrekker jullie vermogen (spaargeld van jullie zelf, niet van de kinderen) ook opgeven. Waarschijnlijk was de inkomens/vermogenstoets bij jullie negatief. Dit houdt in dat geen van jullie beide de hypotheek zelfstandig kon voortzetten. Het spaargeld wat je nu hebt zal NHG niet aankomen. De verpande spaarpolis moet verplicht op de restschuld in mindering gebracht worden. Dit is een verplichte voorwaarde bij verkoop bij NHG.
Thnx dames voor de reacties We hebben al contact met de ngh van voor dat t huis zelfs te koop stond om alles volgens hun regels te doen, we hebben ook een mannetje die dat regelt De inkomensvermogen toets hebben we ook gehad we konden beide niet in t huis blijven wonen. Dat het deel uit de spaar hypotheek maar de nhg gaat vind ik ook heel normaal en logisch En ik zou t ook wel snappen stel dat ze ons spaargeld (wat dus echt niet zo veel is) zouden krijgen zeGmaar, maar dat zou ik wel heel erg jammer vinden omdat je dan zelf niets achter de hand hebt! Deze berichten geven me wel een beetje goede hoop, al blijft t natuurlijk spannend.
En anders neem je dat geld toch gewoon even op of open een rekening op de naam van de kids en stort je het daar op.
Kleine bedragen mag je vast houden, maar verkopen met nhg en dan 50.000,- op je spaar rekening daar kijken ze wel naar