Ik hoop dat jullie me willen helpen met het volgende: Een kennis van me is getrouwd met een Mexicaanse. Over ruim een maand komt zij voorgoed naar Nederland. Op dat moment zal ze bijna 6 maanden zwanger zijn. Er blijkt nu dat nog niet alles geregeld is voor als ze hier zometeen is. Met de spulletjes zal het denk ik wel in orde komen. Ik geeft de aanstaande papa de uitzetlijst die ik van de VK heb gekregen en de tips uit de rubriek uitzet hier op het forum, en dan zal hij een een heel eind moeten komen. Probleem zit 'm meer in het volgende. Zij heeft als ze hier komt nog geen ziektekosten verzekering. We zijn aan het uitzoeken of ze nog op tijd in de verzekering kan. Vanmorgen heb ik mijn VK gesproken. Ze kan wel bij haar in de praktijk terecht. Kosten zijn echter nog onbekend. Mocht zij in het ziekenhuis belanden zal dat minimaal 1500 per dag gaan kosten. Dit is exclusief medische ingrepen. Ook voor kraamzorg draaien ze nu zelf helemaal op. Volgens mijn VK heeft ze toch minimaal 3 uur per dag nodig. Kraamzorg is bij mij ook aangevraagd via de verzekering. Kan dit ook rechtstreeks bij het kraambureau? Ze heeft ook geen zwangerschapscursus gedaan. Nu zijn er meerdere zwangeren die dit niet doen, maar dat zijn dan wel degenen die de verloskundige bij de bevalling goed kunnen verstaan en begrijpen. Om de kosten te drukken zal ze misschien toch beter thuis kunnen bevallen. Weet iemand van jullie een Spaanstalige zwangerschapscursus? Of eventeel Engelstalig? Eigelijk hoop ik een Mexicaanse (nog niet) moeder te vinden op het forum die me de verschillen uit kan leggen tussen Mexico en Nederland op het gebied van bevallen en kraamtijd. Ze is bijvoorbeeld gewend elke maand een 3d echo te krijgen bij de dokter. Dat zal hier naar alle waarschijnlijkheid niet gebeuren. Ik wil haar eigelijk een zo warm mogelijk welkom geven en ik hoop dat ze het laatste stukje van haar zwangerschap toch ontspannen ingaat. Het is niet niets om naar de andere kant van de wereld te verhuizen, zekerniet als je zwanger bent.
Kortom mijn vraag, want die staat er nu niet in Wie brainstormt er mee waar we aan moeten denken? Bedankt alvast
Ten eerste vind ik het heel lief van je dat je je zo inzet om haar een warm welkom te geven en haar te helpen bij het inburgeren etc. Er komt heel wat bij een emigratie kijken! Ik ben zelf geen Mexicaanse en weet ook niet hoe het daar werkt, maar het zal voor haar zowieso een cultuurschok zijn. Die kan je niet voorkomen helaas en zla vroeg of laat komen. Ten eerste: een verzekering is zo te regelen. Op het moment dat ze in Nederland komen, bellen ze de verzekeringsmaatschappij van haar partner en schrijven ze haar ebrij. Dat hebben wij toen ook gedaan (mijn vriend komt uit Zuid Afrika). Zowieso moet iedereen hier verzekerd zijn! En dan kan ze dus (mocht dit nodig zijn) in het ziekenhuis bevallen. Kraamzorg kan je ook het beste via de verzekering aanvragen, die regelen dan de rest. Wat zwangerschapscursussen betreft, ik heb even gegoogled op engelstalige zwangerschapscursussen en die worden her en der gegeven. Dus kijk even welke dicht bij haar in de buurt is. Heel veel succes en maak je niet te druk he. Dit soort dingen zijn een hoop geregel en uitzoekwerk maar komt allemaal goed. Denk ook aan je eigen druktemakertje en jezelf
wat lief dat je dit doet! heb er geen verstand van, maar ik neem aan dat als ze een verblijfsvergunning heeft (oid) dat ze dan gewoon verzekerd kan worden! Succes ermee
Hoi, volgens mij heeft iedereen die hier in NL komt wonen recht op een ziekenfondsverzekering. Ze zijn dus verplicht haar te verzekeren... Want anders zou er nooit weer iemand verzekerd zijn die hier komt wonen, want die verzekeringsmaatsch. zijn ook niet gek Zelf is mijn broer ge-emigreerd en werd meteen opgenomen is een zorgverzekeraar daar. Dus dat zijn ze verplicht zwanger of niet zwanger. ik zou er even goed naar informeren allemaal, maar zij kan en mag niet onverzekerd rondlopen nu ze zwanger is, en al die kosten kan je niet zelf ophoesten. Vind het heel erg lief van je dat je haar zo goed wilt helpen, en ja die echo's doen ze helaas hier niet in nederland maar dat leggen ze haar wel uit. Ik hoop dat ze een goede zwangerschap en bevalling hier in NL krijgt
Ze moet zich volgens mij wel eerst netjes bij een gemeente inschrijven om in een verzekering te kunnen. Denken ze aan de erkenning van het kindje (ook bij de gemeente)? Succes met alles, Groetjes Lisette
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Volgens mij komt ze hierheen op een visum en word eenmaal hier pas de verblijfsvergunning toegekend. Daar gaat tijd overheen. Vanavond zal ik hem even bellen en vragen hoe lang hij denkt dat dit duurt. Maar ze kan dan pas in de verzekering als ze die heeft toch?
Ik denk idd dat ze moet worden ingeschreven hier bij de gemeente en in nederland (hoe dat gaat weet ik niet, ik weet dat mijn broer naar het consulaat moet) en dan zullen zij ook wel info verstrekken aan haar over de verzekering. anders zelf even bellen met een maatsch. hoe en wat... Ik wil mijn broer wel even vragen hoe dat bij hem is gegaan toen, hij is nu nl in NL, hij wacht op de geboorte van zijn neefje maar die laat op zich wachten haha. ik zal hem eens vragen hoe dat gedaan is, maar die kennis van jou moet zowiezo in een verzekering dat zijn ze verplicht te doen die maatsch.
Hoi, isschien is het verstandig om even het Mexicaanse consulaat bellen. Zij kunnen je wellicht de nodige info geven. Ik heb zelf een Mexicaanse schoonfamilie. Ik kan je verder niet helpen hoe het zit met een zwangerschap, maar wij hebben wel de ervaring dat als er iets niet goed geregeld is dat je er een hoop problemen mee kan krijgen. Mijn schoonmoeder heeft niet zolang geleden de nodige trammie gehad en woont al ruim 30 jaar in Nederland. Ze is bijna het land uitgezet omdat er 1 ding niet goed geregeld is geweest. na lang procuderen is het gelukkig toch goed gekomen. Om nog een voorbeeld te noemen. Mijn vriend en ik wilde trouwen, maar omdat zijn geboortebewijs nog in Mexico ligt kunnen wij dat dus niet. We moeten speciaal naar Mexico om zijn geboorte bewijs op te halen. Mijn vriend heeft al 28 jaar de Nederlandse Nationaliteit, en ondervinden nu dus zelfs nu nog problemen. Het is verder voor jullie geen relevante info. Ik wil hier alleen mee aangeven dat ze zich van te voren even goed moeten laten informeren. Vandaar het advies om even het consulaat te bellen. Ik weet trouwens niet hoe het zit omdat ze al getrouwd is.