Voor de zekerheid kv in huis hebben voor bevalling?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door deetje, 23 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deetje

deetje Bekend lid

10 dec 2007
    563
    0
    0
    docent
    Friesland
    Dames, ben benieuwd naar jullie ervaring/mening.
    Ik ben vastbesloten borstvoeding te gaan geven. Veel mensen zeggen dan 'het moet wel lukken' maar ik vind dat ik positief moet blijven, er gewoon vanuitgaan dat het lukt, dat lijkt me de beste kans van slagen. Nu raden vriendinnen mij aan, om toch voor de zekerheid kunstvoeding in huis te halen maar dat voelt niet goed: dan lijkt het alsof ik er al vanuit ga dat het misschien niet lukt en dat wil ik niet. Hoe hebben jullie dat gedaan?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik snap je wel hoor maar het is misschien juist heel wijs en een teken van een goede moeder om wat kv in huis te halen. Haal bijvoorbeeld één pakje kant en klare kunstvoeding Nutrilon 1 in huis (200ml of 500ml). Borstvoeding kan even duren voordat het allemaal lekker loopt, dan wil je je kindje toch wel graag te eten geven. Als je dan niets in huis hebt, voel je je misschien wel weer rot. Ach, het is zo gehaald maar in ons geval moesten we een nachtapotheek proberen te vinden... in Amsterdam lukt dat nog wel maar het was wel gedoe. Ik heb trouwens gewoon borstvoeding gegeven maar we kregen het advies om een beetje bij te voeden (vingervoeden) omdat hij zo groot was (en nog altijd is)... zo zie je maar... kv in huis hebben is gewoon handig (en je hoeft niet zo'n heel pak te halen hoor ;) )

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Ik heb het de vorige keer niet in huis gehaald en ga het nu weer niet doen. De winkels zijn bijna elke dag open en op zondag zou je evt naar een apotheek in de buurt kunnen die open is en dan heb je het snel genoeg in huis. Vorige keer gaf ik het snel op, maar binnen een uurtje heb je dan een pakje voeding in huis.

4. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Ik ga het zeker (weer) niet doen, kunstvoeding in huis halen bedoel ik dus. Heb een kolf in huis en daar weet ik wel raad mee mocht het nodig zijn.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

ik zou het je wel aanraden: wij hadden niet de goede kv in huis (we hadden normale ipv hypo-allergene) en gelukkig had onze kraamhulp kleine zakjes in haar tas zitten, want bij mij kwam de BV niet goed op gang en omdat Thirza van zaterdag-op-zondagnacht werd geboren, duurde het dus tot maandag voor we een kolf konden gaan halen. Ze heeft toen zondag-maandag kv gehad via vingervoeden en dinsdag kon ik gelukkig al gedeeltelijk moedermelk geven. Vanaf toen was het trouwens omgekeerde wereld, want ineens had ik zoooooveel voeding....
    Maar voor die eerste dagen zou ik, zeker bij je eerste kindje, het dus wel in huis halen: het geeft een boel rust en het betekent echt niet dat je dan bij de eerste de beste tegenslag er maar mee kapt en aan de fles gaat! Hebben we hier zeker niet gedaan, ondanks de eerste tegenslag en ik ben achteraf echt heel blij dat de kraamhulp wat bij zich had... maar niet elke kraamhulp heeft dat!
    Gewoon in huis halen: beter mee verlegen dan om verlegen ;)

6. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik had het ook voor alle zekerheid in huis gehaald. Twee pakjes kant-en-klare voeding. Nooit gebruikt, maar het gaf wel rust. Als het dan nodig is heb je het in huis. Maar de bv gaat vast lukken hoor!

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou zeggen niet in huis halen. Je kindje verhongert echt niet die eerste 2-3 dagen dat bij jou je borstvoeding op gang gaat komen. Gewoon veel aanleggen, dan komt het vast goed. En als het in huis is is er veel meer kans dat je het ook gaat gebruiken als het allemaal een beetje tegen zit dan wanneer je ervoor naar de winkel/apotheek moet denk ik dan.

En van te voren halen geeft mij idd het gevoel er bij voorbaat vanuit gaan dat het niet lukt.

Maar als jij denkt dat het in huis hebben van kunstvoeding jullie rust zal geven, dan zou ik het gewoon doen ;)!

8. Bloesem

Bloesem Bekend lid

25 mei 2008
    838
    0
    0
    Hoi, ik heb deze vraag toen ik nog zwanger was gesteld aan het kraamburo tijdens de intake. Die zeiden dat het echt niet nodig is, omdat baby's inderdaad eerste 2 tot 3 dagen nog niets extra nodig hebben. En als dus blijkt dat de voeding niet goed op gang komt is er dus voldoende tijd om voeding te gaan halen.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

@TS: gezien het feit dat er toch vrij veel zeggen dat je het niet in huis moet halen en veel aan moet leggen, want dan komt het vanzelf wel op gang....
    Dat gebeurde bij mij dus echt niet. Ik kon aanleggen wat ik wilde, maar er kwam niks op gang! Thirza hapte niet goed aan en dus had die de eerste dag echt liggen verhongeren als de kraamhulp geen KV had gehad...
    Ja, of je zou op voorhyand dus een kolf moeten huren, (met de kolven die je kunt kopen krijg je je productue niet voldoende op gang: die hebben te weinig kracht).

10. Alita

Alita Niet meer actief

ik heb in de babydozen hiervan gekregen!!!! heb ze nog altijd hahaha van frisio

11. tjoebie

tjoebie Actief lid

1 jan 2009
    215
    1
    0
    Rotterdam
    Ik was het ook van plan, maar de baby kwam een weekje eerder dus niet meer aan toe gekomen..toen de kraamhulp er was en het aanleggen niet goed lukte heb ik gevraagd of iemand kv moest halen, maar die zei dat dat niet nodig was en laatste redmiddel zou zijn

12. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik had toen wel een kant en klaar pakje nutrilon 1 in huis, maar meer omdat ik met kerstmis moest bevallen. Maar ik denk eigenlijk dat je als de nood aan de man is echt wel aan flesvoeding kan komen.. Dus ik denk dat het niet nodig is om het in huis te halen. Ik heb het uiteindelijk weg moeten gooien omdat het over de datum was.

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wel even in de gaten houden dat dat opvolgmelk is en geen zuigelingen melk... Van de laatste mogen ze nl geen proefverpakkingen weggeven.

En ontopic: Ik had/heb wel kv in huis, voor mijn eigen rust en voor die van Jitte... Ik heb met Jelle genoeg drama meegemaakt met de bv, ik wilde a la minuut een flesje kunnen maken als het (naar mijn idee) nodig was... Jitte krijgt misschien 1x in de week een flesje erbij, als ik (lees: mijn tepels) het even niet meer trek.

14. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!
    niet gedaan en ook niet nodig gehad. Mijn mannetje krijgt niets anders, nog geen druppel. zelfs 1 flesje voor de 6e maand kan hun darmflora negatief beinvloeden.

15. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Oemhudaifa: dat soort leuke berichten schrikt mensen volgens mij alleen maar af om door te zetten met BV als het even niet lukt.. als 1 flesje al erg is, dan maar net zo goed doorgaan met flesjes? Soms kan het niet anders en is bijvoeden wel even nodig, jij zet het neer alsof het een soort keuze is.

Maar goed, ik heb geen kv in huis gehaald, ik zat er nog over te denken, maar Jayro kwam ruim 2 weken te vroeg.
    Daarnaast was het niet nodig, omdat de BV goed op gang kwam, maar zelfs als dit niet het geval was kan een pasgeboren baby echt wel 24 uur zonder voeding. De meesten hebben toch wel wat vruchtwater binnengekregen en zijn misselijk en willen amper drinken en ze hebben genoeg reserves opgebouwd in de buik..
    (Er van uitgaande dat de baby geen groeiachterstand heeft of veel te vroeg geboren wordt).

16. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik raad je aan om wel een klein kant en klaar pakje in huis te halen. Ik zou zeggen: wat maakt het uit, kost maar een beetje, gebruik je het niet gooi je het weg of je geeft het weg.

Je man of vriend heeft het al zo druk in de kraamtijd met dingen regelen.

Ik heb wel even moeten bijvoeden met kv in het begin want mijn zoontje ging al aardig richting de 10% met afvallen en was geel dus kon wel wat voeding/vocht gebruiken ;).

17. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    wij hadden het niet in huis. Ook wij kregen het advies om het niet in huis te halen. De eerste 2 dagen hebben ze eigenlijk niets nodig ze bouwen in de buik alvast een reserve op voor buiten. Dus het komt echt wel goed. Maar als je het zelf fijner vind moet je het natuurlijk gewoon lekker doen.

18. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!
    @Janneke, sorry was niet de bedoeling. Kon niet uitgebreid typen, omdat ik met een kleine op mijn arm zat.

Ik bedoelde meer dat ik er mijn uiterste best voor doe om hem niet meer te geven. En het is niet bedoeld om af te schrikken, maar het is wel de werkelijkheid. Het zou zonde zijn om te snel naar kv te grijpen, terwijl het niet nodig is. Maar goed, dat is natuurlijk niet het onderwerp.

Ik zou doen wat jij prettig vind. Ik vond het toen niet prettig om het in huis te hebben en ik heb het gelukkig niet nodig gehad.

19. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Nee, niet in huis halen is nergens voor nodig.

20. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Nee? Bizar idee dan eigenlijk dat wij na 48 uur weer terug moesten naar het ziekenhuis omdat onze dochter niet meer wakker te krijgen was, uit aan het drogen was en onder de lamp moest omdat ze haar afvalstoffen niet kwijt kon doordat de voeding niet op gang kwam. De artsen zullen me dan wel om de tuin geleid hebben, want als ik het goed begrijp hebben ze de eerste 2-3 dagen niets nodig?

@ts: Ik had spijt als haren op mijn hoofd dat ik niets in huis had! Ik wist van mijn zoontje al dat mijn productie veeeeeeel te traag op gang komt en heb weer het risico genomen dat het wel goed zou komen. Niet dus: binnen twee dagen werden we weer opgenomen in het ziekenhuis, ondanks lactatiekundige hulp en de eerste dag een hele alerte, goed happende baby. Ik heb ook een dramanacht gehad met een baby die ontroostbaar was van de honger. Driftig op haar handjes sabbelen etc. Ik heb haar toen de hele nacht aan de borst gehad, huilend omdat ik helemaal niets aan kv in huis had. En met de kolf ook geen druppel. Ik zou dus te allen tijde zeggen: haal gewoon voor de zekerheid een bus in huis. Voor die 10-15 euro... We leven niet meer in de tijd dat kinderen hoeven te sterven als moeder niet kan voeden.

Deel Deze Pagina