Hallo, Onze dochter van 2,5 is zo jaloers op haar zusje van 3 mnd. In het begin reageerde ze het ontzettend op ons af ,maar de laatste weken reageert ze het ook op haar zusje af. Ze doet heel lief knuffelen en dan ineens; pets een tik. Of ze knuffelt en gaat dan net te hard door. Als ik tegen haar zeg dat ze zachtjes moet doen omdat ze haar anders pijn doet kan ik er donder op zeggen dat ze het juist net iets harder doet. Ook gedraagt ze zich enorm als een diva, begint een scene te trappen als ze dr zin niet krijgt. Natuurlijk zal dit ook wel bij de leeftijd horen, maar heeft iemand tips over hoe hiermee om te gaan? En hoelang duurt deze 'fase '( hoop zo dat het een fase is) Debby
Ik denk negeren en er een positieve draai aangeven. Als ze dus knuffelt en het gaat te hard, laten zien hoe het wel moet. Verder weet ik het ook niet, het kan best lastig zijn.
geen idee hoe lang het hoort te duren maar het klopt helemaal bijde leeftijd en dan OOK NOG een zusje gekregen. Wat je kan doen (en ik doe) is de oudste een duidelijke functie geven, dus bv luiers aangeven, doekjes aangeven, hij mag ze in de prullenbak stoppen, ik geef hem kleine werkjes en ik zeg nooit bv "ahhh kijk je lieve kleine zusje eens" NEE ik draai het om ik laat de kleinste tegen de oudste opkijken dus bv "kijk je grote broer eens lief zijn en helpen is ie niet lief?" KORTOM je moet het een beetje de andere kant op laten hellen om in balans te laten komen voor de tijden dat hij of zij wat moet inleveren. Maak hem speciaal voelen en maak elke dag een uurtje tijd voor speciale tijd met de oudste (dus als de kleinste op bed ligt bv) quality time zeg maar...
Ja het is inderdaad de leeftijd maar ook iets natuurlijks. Ik zie het altijd zo: Vogels gooien elkaar ook uit het nest. Concurrentie is nu eenmaal niet goed. Lijkt wat raar dat ik het op dieren betrek maar zo is het nu eenmaal wel ( wij zijn ook dieren). In de gaten houden en zoveel mogelijk proberen te negeren. ( natuurlijk niet toestaan dat ze slaat)
het zal wel weer een beetje weggaan en dan weer terugkomen zodra de kleine kan lopen (en dus in zijn/haar gebied kan komen haha) dat is hier momenteel heel erg aan de gang..