Nog geen 2 jr en praat al 5-woord-zinnen, herkenbaar ?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mel, 22 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ahja... Hier altijd issues met "sch".
    Boodsappen, sapen... Etc...
    En toen dat over was ontdekte ze de spellingsregels.
    Die ze te pas en te onpas ging toepassen... (Normale ontwikkeling alleen was ze er vrij vroeg mee maar wij waren er nogal van in de war doordat ze voorheen juist altijd goed sprak. Ook de sterke werkwoorden dus)
    Inmiddels praat ze overigens hetzelfde als de rest van de klas.

Wil niemand demotiveren... Maar geniet er van :)
    Voor je het weet is het over :)

2. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Hier vooral 2 woord zinnen, soms 3 woord zinnen.
    Ze kent wel heel veel woordjes, meer dan dat wij denken zeg maar. Soms dan zegt ze ineens iets en dan denk ik: huh? ken je dat woord ook al dan?! :D

Maar ze kletst ook nog lekker in haar eigen taal. Er komen wel steeds meer herkenbare woordjes tussen hoor, maar vaak versta ik er geen klap van.

Andere mensen begrijpen ook meestal wel wat ze bedoelt maar lijken het vaak irritant te vinden dat ze sommige letters niet kan uitspreken. Ze heeft moeite met de 'S' dus slapen word 'lapen' En dan denk ik: kom op zeg, ze is net pas 2 geworden....

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier ook een ventje die nog geen 2 is en best flinke zinnen maakt. "Nee Moortje niet oma boven toe!" mompelde hij vannacht in zn slaap. Onze poes was mee naar opa en oma's huis. Hij was dus heerlijk aan het dromen :)

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hehe dan doen ze hun best maar hoor!
    Als ze dat nou op d'r 12e nog doet.. Is het wat anders :)
    Sommige letters zijn gewoon lastiger dan anderen en ze leren het vanzelf.

Al moet ik toegeven toen dochterlief al ruim 4 was en ze nog steeds de sch niet kon uitspreken we er wel echt op hebben geoefend.
    Wilde ze zelf ook graag want ze was de enige in de klas zei ze.
    Dus we hebben net zolang geoefend tot het lukte :)
    (En ja.. Dat kost tijd en moeite... En zou ik zeker bij een 2-jarige echt niet aan beginnen. Nergens voor nodig :) )

5. misa

misa Niet meer actief

Hier herken ik het van de jongste ook wel wat. Ze is ook snel qua taal en kan zich al een poosje goed verstaanbaar maken. Niet alles is goed te verstaan, maar er komen al hele zinnen uit!

Leuk! En ook heel anders dan onze zoon..!

6. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    De oudste hier praat ook al heel lang volledige zinnen en verhalen (wordt in sept 3) Met 16 mnd vroeg ze al " ik wil boterham met kaas".
    Wat ik wel soms moeilijk vind is dat ze op de psz bijvoorbeeld daarom denken dat ze al heel veel kan. Ze sprak net als de 4 jarige daar toen ze net begon en is ook nog eens lang. Dus ze verwachten soms te veel van haar.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja herkenbaar.

8. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Hier ook een praattalent. Ze is erg voor in spraak. Geen idee hoeveel eigenlijk maar ik vermoed flink. Ook zingt ze al hele liedjes. Zo grappig om te horen. :D Ze is eergisteren 2 geworden. Het is inderdaad erg makkelijk want ze kan vertellen welk filmpje ze wil zien en wat ze wil eten. Echt genieten deze fase. Woordenschat neemt explosief toe. 5 woordzinnen zijn geen uitzondering.

9. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Bij ons zoontje is het.laat op gang gekomen maar gaat nu heel snel!

Hij wordt door zijn uiterlijk overschat. Mensen zijn dan beledigd als hij niet terug praat. Tja hij kan dat gewoon niet ;)

10. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36

Haha ja hier ook, zo grappig. Ze zeggen wel eens: 'zooohooo loop jij al' en dan komen er al volzinnen uit. :D

11. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Onze middelste was ook een hele vlotte prater. Het grappigste vond ik dat we onderweg naar het vliegveld een liedje luisterden over: "op de wolken", in de auto. Toen we eenmaal hoog in de lucht zaten, ontdekte hij enthousiast: "Kijk mama, fietuig isse ook op de wolken" Echt letterlijk zo. Hij was toen 22 maanden. Zijn even oude vriendje hield het toen nog bij: "Tietui tietui". Ook wandelden we een keer met hetzelfde vriendje langs de brandweerkazerne en dat jongetje riep enthousiast: Tatu, tatu! Onze zoon keek hem aan en zei rustig: isse brand-weer-ka-zer-ne. Oke........

12. mel

mel Actief lid

23 okt 2005
    284
    0
    0

Hihi nee hoor maak me echt geen zorgen dat doe ik niet zo snel ;) Supertrots juist, maar dat ben je toch al snel op je eigen kind, toch ? :) Dus gewoon even benieuwd of hij nu echt zoveel 'anders' is of voorligt bij zijn leeftijdgenootjes

13. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze dochter is van midden augustus 2012 en die brabbelt en kletst de oren van je hoofd! Indd lange zinne met 4-5 woorden en vragen stellen met "wat". Soms lig je echt in een deuk met dingen die ze zegt en vraagt.

Zo was ik laatst bij mn schoonmoeder vis aan het eten zegt ze ineens: "oma ik wil nog een tukkie tis!"
    En ze gaf oma diezelfde avond het commando of ze even de vla kon pakken uit de koelkast: "oma de kla op, pak ff nieuwe!" (Hahahah ik lag onder de tafel van het lachen!) Dat bekkie ook zo kijkend naar de koelkast en naar oma zo van "schiet ff op wil je!!"

Alleen heeft ze moeite met bepaalde letters: klapen=slapen, kla=vla, tis=vis, kauw=gauw en nog meer van dat soort dingen. En soms praat ze heel zachtjes en beetje binnensmonds en kan ik haar soms okk niet helemaal volgen. Maar ach dat zal wel.goedkomen :)

14. mel

mel Actief lid

23 okt 2005
    284
    0
    0
    Ja dat is stiekem best even leuk haha

15. mel

mel Actief lid

23 okt 2005
    284
    0
    0
    Dank allen voor de reacties, leuk te lezen hoe het bij anderen is. Ja mensen ik geniet er ook erg van hoor (een vraag van velen uin de berichten), ben zelf ook wel taalgevoelig en mn andere mannetje (nu ruim 4) was ook altijd zo heerlijk aan het kletsen vaak ook diepzinnige vragen enzo. Ik heb zoveel mogelijk bijgehouden in een schriftje, echt geweldig om terug te lezen aangezien je gewoon niet alles kunt onthouden namelijk.

16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ja heel herkenbaar. Met 18 maanden al volledige volzinnen, duidelijke articulatie en enorme woordenschat. Leuk hoor, geniet ervan!

17. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn dochter praat ook goed. Vind het wel heel bijzonder om zo'n kleintje al zo te horen praten. De jongens waren een stuk minder snel.

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja hoor, hier ook. Kon vroeg al goed duidelijk praten. Leuk ja. En handig ;)

19. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ook hier een vroege praatster. Motorisch is ze juist langzaam, maar met 1,5 sprak ze al complete zinnen, inclusief lidwoorden en bijwoorden. Omdat ze er ook nog eens heel jong uitziet voor haar leeftijd (is aan de kleine kant en heeft relatief dun en kort haar), hadden we altijd veel bekijks wanneer mevrouw weer eens lekker op haar praatstoel zat. Inmiddels is ze bijna 3 en als ik door mn zwangerschapsdementie weer eens een woord vergeten ben, dan kan ik meestal wel bij haar terecht (geen grapje!). Ik ben zelf niet zo extreem welbespraakt en vrees dat ik het voor haar tiende verjaardag tegen haar ga afleggen. Dat wordt straks erg interessant tijdens haar puberteit...;) Gelukkig is mn man dan wél weer zeer welbespraakt, dus hij mag straks de discussies met haar aangaan.

20. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Nou als ik het zo lees ben je volgens mij bovengemiddeld goed in taal en grammatica. Je maakt mooie volzinnen (klinkt raar in dit verband) maar in ieder geval in schrift weet je je (grammaticaal) goed te verwoorden lees ik uit dit stuk. Toch herken ik je wel, wat mijn dochter weet op deze leeftijd, wist ik nog niet op m'n 2e. Ik merk aan alles dat ze verder is dan ik. Die gaat mij dus ook met gemak inhalen. Tsja, zou het de revolutie zijn dat kinderen gewoon slimmer worden?

Deel Deze Pagina